Gå til innhold

Slag

Anbefalte innlegg

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Ts. jeg har også vært redd for å få slag. Men så har jeg lest, siden jeg er ung er det veldig liten sannsynlighet for å få slag om man ikke er født med en hjertefeil. Og det er jeg ikke, så da slutta jeg å være redd for det. 

Nå aner jeg ikke hvor gammel du er, eller om du er i risikogruppen. 😊

Skrevet
På 12.9.2019 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Jeg kan liksom ikke sjekke ut hver gang jeg har migreneanfall, så jeg håper at det er litt annerledes for meg hvis jeg først opplever det. Heldigvis da, så har jeg kun vondt i hodet på høyre side ved et migreneanfall, så jeg satser på at noe er annerledes ved andre ting. 

Anonymkode: 60470...28b

Det som utheves her i teksten, gjør at du kan være tryggere på at det er et migreneanfall i anmarsj når du får smertene. Hodepine kan oppstå ved hjerneslag/hjerneblødning, men det er ikke et typisk symptom. Dessuten forstår jeg at du allerede er undersøkt tidligere i forbindelse med et migreneanfall og det er bra, for da har de nok utelukket (med CT/CT angio) at det finnes forandringer som kan føre til hjerneblødning.

Legger ved en link som sier mer om kvinner med migrene og risiko for hjerneslag. Du sier ingenting om at du har aura, og da har du ikke større risikoprofil enn andre. Det står også i artikkelen at den totale risikoen for å få slag på grunn av migrene er veldig liten uansett.

Det å lære seg å håndtere migrenen på best mulig måte ved å unngå triggere (matvarer, søvndepresjon, stress mm), ta eventuelt medisiner forebyggende, ikke røyke - kan gjøre at du får en bedre livssituasjon totalt sett.

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/aktuelt/oker-migrene-risikoen-for-hjerneslag/ 

Anonymkode: 6ad95...1fd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som utheves her i teksten, gjør at du kan være tryggere på at det er et migreneanfall i anmarsj når du får smertene. Hodepine kan oppstå ved hjerneslag/hjerneblødning, men det er ikke et typisk symptom. Dessuten forstår jeg at du allerede er undersøkt tidligere i forbindelse med et migreneanfall og det er bra, for da har de nok utelukket (med CT/CT angio) at det finnes forandringer som kan føre til hjerneblødning.

Legger ved en link som sier mer om kvinner med migrene og risiko for hjerneslag. Du sier ingenting om at du har aura, og da har du ikke større risikoprofil enn andre. Det står også i artikkelen at den totale risikoen for å få slag på grunn av migrene er veldig liten uansett.

Det å lære seg å håndtere migrenen på best mulig måte ved å unngå triggere (matvarer, søvndepresjon, stress mm), ta eventuelt medisiner forebyggende, ikke røyke - kan gjøre at du får en bedre livssituasjon totalt sett.

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/aktuelt/oker-migrene-risikoen-for-hjerneslag/ 

Anonymkode: 6ad95...1fd

Nei, jeg har ikke migrene med aura, jeg har ikke tatt ct, men jeg har tatt MR flere ganger da jeg tar MR hver gang ved forandringer i migrenen. Jeg er ikke redd for at migrenen er en risiko, men vi har arvelig hjerneslag og drypp på mor min sin side, derfor er jeg litt bekymret. De fleste damene i familien får det når de er i slutten av 40-årene/50-årene. Migrenen min har jeg i sjakk, heldigvis, med gode medisiner. Takk for link, den skal leses. 

Anonymkode: 60470...28b

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man merker da fort at halve kroppen er lam, ansiktet er skjevt og talen er utydelig. Og da må man få hjelp fort. Det er klart at noen får slag mens de sover, og da merker man det som regel ikke før lenge etterpå, og da kan det være for sent med noen av behandlingsformene, som trombolyse, samt at slagområdet får etablert seg mer, som da kan gi større fysiske og kognitive skader. 

Anonymkode: e6843...a40

En bekjent merket det absolutt ikke selv. Han var svimmel og ramlet om morgenen, men tenkte det var fordi han var trøtt. Han ble plukket opp av en kollega og kjørt til jobb. Kollegaen hadde oppfattet personen som ruset pga tale og hadde gått til sjefen. Sjefen forstod heldigvis alvoret og fikk slått alarm. 

Så nei, man trenger absolutt ikke skjønne selv at det skjer.

Anonymkode: f67b3...1d3

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent merket det absolutt ikke selv. Han var svimmel og ramlet om morgenen, men tenkte det var fordi han var trøtt. Han ble plukket opp av en kollega og kjørt til jobb. Kollegaen hadde oppfattet personen som ruset pga tale og hadde gått til sjefen. Sjefen forstod heldigvis alvoret og fikk slått alarm. 

Så nei, man trenger absolutt ikke skjønne selv at det skjer.

Anonymkode: f67b3...1d3

Han merket slaget ved at han ble svimmel, selv om han selv ikke dro konklusjonen om at det var slaget som forårsaket svimmelheten. Ikke alle forstår at symptomene de får er slag, men de fleste merker at det skjer noe. Et slag kommer i de aller fleste tilfeller med symptomer, enten det er svimmelhet, sterk hodepine, kvalme og oppkast, endret tale, skjevt ansikt, afasi, hemiparese, synsvansker osv. 

Anonymkode: e6843...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...