Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er en type som alltid havner i "friendly fire" blant venner og kolleger. Jeg har med årene skjønt at jeg kan være tidvis kanskje bittelitt irriterende, tidvis litt påståelig, plasskrevende og selvskrytende. Ikke i sykelig forstand altså, jeg har også sosial intelligens og vennene mine er veldig glade i meg. Det sier de ofte og gjør et nummer av å invitere meg. De liker meg som venn. Jeg byr på meg selv og er interessert i andre. Men, så kan det også bli for mye 'meg-show' kanskje og ende i litt for heftig banter, erting og småmobbing. Noen er her verre enn andre. 

Hva tenker dere om denne formen for humor og sosialt fellesskap? Hva kan jeg gjøre for å forhindre å være konstant kanonføde for gruppens vitser? 

Anonymkode: ee4b5...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe eksempel? 

Mer det deg de «mobber»? Fordi du liker oppmerksomhet? 

Anonymkode: b0675...c0e

Skrevet

Jeg tror også du må utdype litt. Mobbing er ikke et ord eller en atferd jeg ville brukt/tillat blant mine venner. 

Anonymkode: 688a5...57c

• Liker 1
Skrevet

Det kan være ting som kommentarer om vekt, høyde, feminitet, interesser, osv. Typisk å plukke på det nærmeste en kan finne noe å 'ta' noen for. Altså klassisk mobbementalitet. Det er vel ikke så veldig viktig hva det helt spesifikt omhandler. Mobbing har en egen form. 

Jeg tror alle har noen sånne venner eller bekjente som konstant hakker og ler, også forventes det at alle synes det er gøy. Det er en veldig normal form for humor (men ikke spesielt god). 

Er det noen som har noen råd til å håndtere dette? 

Anonymkode: ee4b5...f8a

Skrevet

At det er en måte for andre å holde ut personer som kan være litt slitsomme og at alternativet kan bli at du blir utestengt fordi de ikke kan tulle med det en gang. 

Du må jo bare spøke tilbake. 

Anonymkode: 16676...28d

Skrevet

Jeg er en som ofte får kommentarer fra typer som deg, og jeg syns ikke det er morsomt i det hele tatt. Dropp å kommentere andres høyde, vekt, utseende og interesser, det sårer faktisk. Som oftest ler jeg og med, men innvendig blir jeg lei meg. 

Anonymkode: e76f3...079

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sier de ofte og gjør et nummer av å invitere meg

At de vil ikke invitere deg og lager en stor sak ut av å invitere deg? Jeg skjønte ikke den.

Anonymkode: 17e82...7c5

Skrevet

Dersom du er en som tar mye plass i en gruppe, er det noe du kan tenkte deg å jobbe med for å minske litt? Eller er du fornøyd med å være slik(spør oppriktig for det må jo være greit om det er det du vil, jeg tenker bare ut fra selvforbedring man selv ønsker). Jeg har også en venninne som kan minne om deg, og ja, jeg og andre erter henne, men hun erter også oss samt begge parter går gjerne løs på seg selv også. Men tror nok de fleste kan kjenne på at det blir for mye i flekkene, og da tenker jeg at det må være greit for alle parter å be om å tone det ned, enten generelt eller på et spesielt punk(vekt f.eks.).

Anonymkode: 2f018...948

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp å kommentere andres høyde, vekt, utseende og interesser, det sårer faktisk

Dette er jeg helt enig i! Man må ikke kommentere utseende og vekt. Det er mange andre interessante samtaleemner. Likevel synes jeg at det må gå an å snakke om hverandres interesser blant venner.

Anonymkode: 17e82...7c5

Skrevet

Det finnes ikke noe sånt som vennskapelig mobbing. Virker som du er litt høy på deg selv 

Anonymkode: 1d287...33a

• Liker 2
Skrevet

Ei  bekjent av meg  er  sånn.Pønsker ut f. .skap for å løfte  seg selv. Hun kan sitte  to timer i taushet  og spekulere og så kommer det med et nedlatende smil og mens mange hører på og man  kan tydelig se hvordan hun godter seg : "Husker du  turen  vi hadde for 5 år siden- da veide  vi like  mye. Men se på oss nå-jeg er like tynn mens du er  dobbelt så tykk som meg..

Hun fikk  nylig diagnosen  Aspergers kanskje  derfor  hun  ikke eier  empati

Anonymkode: 57c04...3d5

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Husker du  turen  vi hadde for 5 år siden- da veide  vi like  mye. Men se på oss nå-jeg er like tynn mens du er  dobbelt så tykk som meg..

Husk at hun brukte to timer på å klekke ut den. Hun er mao ikke veldig smart. Du kan slå tilbake med. "åja? Husker du den gangen vi hadde tentamen og du fikk 2 og jeg 5?"

Anonymkode: c6605...fb1

Skrevet

Hun har Aspergers og kan ikke lastes for sin adferd

Anonymkode: 57c04...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...