AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Dette er egentlig en luksusproblem og litt kulturkrasj, men det begynner å bli brysomt. De er verdens snilleste og herligste menneskene. Vi tok imot dem som leietakere, da de ble kastet ut av forrige leietakere. Vi syns utrolig synd på dem at vi har satt ned husleien med noen tusenlapper i måneden. For det, er de utrolig takknemlige. Hver morgen får vi nybakst på døren og hver gang vi kommer hjem fra jobb, står det noe nylaget middagsmat. I store mengder! Vi er ikke småspisere, men klarer ikke å spise opp hver rett vi får levert. Ikke tåler jeg all maten jeg får heller. Og av og til er det deilig å kunne spise egg og bacon til middag eller enkel pastarett. Jeg elsker å jobbe i hagen og med en gang jeg gjør noe, tar de over for at jeg «ikke skal slite meg ut». Da får jeg ikke fred og jeg trenger alenetiden i hagen. Jeg føler meg som verdens ondeste menneske når jeg ber de la være. De vil så gjerne vise sin takknemlighet, men de trenger ikke. Leien betales punktlig hver måned, så det er ikke problemet. Konen i huset jobber ikke, så hun er ofte ensom. Hun er litt Monica i Friends og elsker å vaske. Jeg gjorde den tabben en gang og ba de inn, da vi skulle signere kontrakter, og da tok konen frem en klut og begynte å tørke støv. Oppvasken ble tatt og tørket og da hun begynte å lete etter støvsuger, sa jeg stopp. Hun blir så glad og energisk når hun får lov å hjelpe oss, og blir veldig lei seg når hun ikke får lov. Det har ikke manglet på tilbud fra leietakere og da vi delvis takket ja og tilbød å betale, tok de det som en fornærmelse. De vil bare vise takknemlighet, mens vi er redde for å utnytte de. I sommer, mens hun hjalp meg med å grave i hagen, skulle hun hente noe drikke til oss inne fra kjøkkenet vårt. Hun ble borte veldig lenge, så jeg trodde hun gikk inn til seg og jeg gikk inn for å hente drikke selv. Da hørte jeg henne inne på vaskerommet og hvor hun brettet alle klærne. Hun var i ferd med å ta frem strykebrettet og stryke de hun ikke hadde brettet. Å si nei til henne, er som å ta en leke fra et barn. Det er sårt å være vitne til. Har noen vært borti lignende? Kom gjerne med tips! Idag har jeg kastet to fulle poser i matavfallet fra denne uka🙈 Det kunne sikkert vært mer om vi ikke frøs ned noe. Anonymkode: 17e15...30f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Kan du ikke snakke med dem? Si at de betaler for å bo, og da ikke trenger å gjøre alle disse ekstra tingene, selvom du setter veldig pris på det, så synes du det er deilig å være alene i hagen f.eks? Anonymkode: 94742...c13 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke snakke med dem? Si at de betaler for å bo, og da ikke trenger å gjøre alle disse ekstra tingene, selvom du setter veldig pris på det, så synes du det er deilig å være alene i hagen f.eks? Anonymkode: 94742...c13 Det har vi allerede gjort. Vi fikk til og med en bekjent/familiemedlem av de til å forklare, men selv de ga opp. Dvs familiemedlemmet kom med gave til oss som takk for at vi har tatt godt imot leietakerne og behandlet dem som familie. Det er visst kulturen. De ble dårlig behandlet av forrige utleier. Så de gjør nok sitt for at vi ikke skal kaste de ut. Det har vi ingen planer om og forsikret dem det. Anonymkode: 17e15...30f
Fiskegrateng Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 (endret) De er sikkert ikke nordmenn Endret 8. september 2019 av Fiskegrateng 5
Gjest MadameDeRosa Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Tull. Dette tror jeg ikke noe på.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Dette høres ut som innvandrer fra ikke-vestlige land. Tipper de er flyktninger som har fått opphold i Norge, og derfor prøver å vise sin takknemlighet til nordmenn. I dag, hvor vi opplever vanskelige leietakere, så er situasjonen som er beskrevet her - et stort luksusproblem. Det er ikke rart vi bør ta imot flere flyktninger når jeg ser slike hendelser! Anonymkode: 1dbb0...196 11
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som innvandrer fra ikke-vestlige land. Tipper de er flyktninger som har fått opphold i Norge, og derfor prøver å vise sin takknemlighet til nordmenn. I dag, hvor vi opplever vanskelige leietakere, så er situasjonen som er beskrevet her - et stort luksusproblem. Det er ikke rart vi bør ta imot flere flyktninger når jeg ser slike hendelser! Anonymkode: 1dbb0...196 Det stemmer at de kommer fra ikke-vestlige land, og det er egentlig et luksusproblem, men det er litt for mye. De prøver veldig hardt, men de trenger ikke det. Kjempesnille mennesker som har opplevd og sikkert sett mye ondskap. Men av og til føler vi oss litt kvelt i vårt eget hjem. TS Anonymkode: 17e15...30f 1
Blackbird Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 De kommer til å fortsette så dere må sette rammer som dere kan leve med. Forklar hva du er allergisk mot. Og si at dere kun vil ha mat på onsdager og torsdager fx. De andre dagene vil dere gjerne lage selv. Få familiemedlemmet til å forklare tydelig som tolk, og si, igjen, at hvis dere er i hagen så ønsker dere ikke hjelp. Dette må sikkert gjentas. Men det pleier å roe seg litt etterhvert 6
Mrs Robinson Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Hva med å tilby dama vaskejobb i huset deres f.eks 1 gang i uka mot betaling for redusert husleie? Hun får bidra, dere får rent hus 22
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Bare gi henne adressen min. Skal selvsagt ikke ha noe for det😝 Anonymkode: 7dfac...69e 9
Djungelvrål Skrevet 8. september 2019 #11 Skrevet 8. september 2019 Å herregud jeg hadde fått fullstendig hetta av slikt. Selv om det er godt ment fra leietakerenes side skjønner jeg veldig godt at du føler deg "kvalt". 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor dere reduserte leia med flere tusenlapper i utgangspunktet jeg... 🤔 Anonymkode: 530ee...e48 13
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 Dette tror jeg ikke på, det er ingen som begynner å tørke støv hos andre eller brette klærne deres uinvitert. Og at de lager middag til dere og kommer med nybakst hver dag i flere måneder..? Nix. Anonymkode: 4928f...9b4 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 Hm, dette mener jeg å ha lest før, relativt ordrett... Anonymkode: 261a7...c37 4
Gjest Mask Skrevet 9. september 2019 #15 Skrevet 9. september 2019 5 hours ago, MadameDeRosa said: Tull. Dette tror jeg ikke noe på. Selvfølgelig, du syns vel sikkert Amy Schumer er morsom og? Yikes
Jensine Skrevet 9. september 2019 #16 Skrevet 9. september 2019 Har du noen venner som trenger vaskehjelp? Så får hun ikke så mye overskudd til dere. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #17 Skrevet 9. september 2019 Du får sette opp husleie da, slik at de ikke har råd til å servere deg mat i tide og utide, og kona må ut og skaffe seg jobb istedet. 😄 Tror dette er en skrønehistorie. Hvis ikke er det på tide med et kurs i norsk kultur. Anonymkode: 42e5d...158 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #18 Skrevet 9. september 2019 Hei TS Så skjønne de er da. 😂😍 Dette hadde jeg ikke brydd meg så mye om. De kommer og hjelper og vansker og ordner. Så lenge de ikke setter albuen i deg for å dytte deg unna vasken ( selvopplevd ) så går det vel greit? Du kan evt skygge unna når de kommer for å hjelpe med hagen, og så gå å luke et annet sted. Da tar hun vel poenget ? Jeg hadde tatt en snakk med damen, hjulpet henne til norskkurs, spurt om hun ønsker en deltidsjobb..siden hun inviderer dere, hvorfor ikke invadere dem litt? Si at i norge jobber kvinner. Si at hun må tjene opp til pensjon. Sjekk om du får henne i gang i en vaskejobb.. Anonymkode: a0897...88b 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #19 Skrevet 9. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på, det er ingen som begynner å tørke støv hos andre eller brette klærne deres uinvitert. Og at de lager middag til dere og kommer med nybakst hver dag i flere måneder..? Nix. Anonymkode: 4928f...9b4 Nei vel. Ut av tråden med deg da. Anonymkode: a0897...88b 1
Juniper Skrevet 9. september 2019 #20 Skrevet 9. september 2019 Personlig hadde jeg fått noia om noen hadde begynt sånn i mitt hus, så om dette faktisk er reelt fatter jeg ikke at TS ikke har eksplodert for lengst! Du må få tolken til å gi beskjed om at dette ikke er sosialt akseptert i norge, og at siden de er her må de følge norske normer. At de i verste fall kan bli kastet ut om de ikke slutter å invadere dere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå