AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Samboer og barnefar har de siste to årene pådratt seg en betydelig (for vår økonomiske situasjon) gambling-gjeld fra online betting. Den totale gjelden ligger nå på rundt 350.000 fordelt på fire forbrukslån og ett mastercard. Han har tatt tak i problemene, gått til behandling og er i dag spillfri, men også arbeidsledig. Han får utbetalt 10.000 i måneden i dagpenger, det dekker akkurat skyldig månedlig beløp. Alt annet av regninger må jeg betale, og nå er alle reserver borte. Har søkt om sosialstønad for å dekke noe av "hans andel" av kostnadene, men siden de ikke hjelper med gjeld, og ikke gir støtte til noen av regningene tilknyttet barnet vårt (siden vi har delt foreldreansvar må jeg dekke dette når han ikke kan), mener de at hans 10.000 holder til livsopphold og han får dermed ikke noe støtte derfra. Har tatt kontakt med alle bankene han har lån hos og forklart situasjonen, men ingen av de vil gi betalingsfrie måneder for å nedbetale de små, dyreste lånene først, ingen vil senke renten, og ingen vil la han refinansiere for å samle all gjelden med meg som medlåntaker. Har også sendt søknad gjennom Axo til andre banker, men ingen som vil gi han (oss) noe samlet lån. Det er veldig frustrerende, da flere av disse bankene visste om problemene han hadde, men likevel ga han lån. Jeg har en fast heltidsjobb i staten og tjener på pairet akkurat for mye til at vi kan få lavere barnehagekostnad eller bostøtte. Han søker alt av jobber som dukker opp, men da han ikke har noen utdanning utover grunnskolen er utvalget dårlig, og antall søkere høy. Nå er vi rådville. Det går rett og slett ikke rundt lenger, og vi går med 5000 i minus hver måned. Alt stresset rundt økonomi og følelsen av å være en belastning er svært vanskelig for han, spesielt siden han også har slitt tungt med depresjoner i flere år. Jeg er redd for at alt det ekstra stresset skal påvirke den fantastiske jobben han har gjort med å slutte, og drepe troen på at man kan rydde opp uten å vinne "den store gevinsten". Han ønsker selvsagt å gjøre opp for seg, og er bestemt på at dette er hans egen skyld, men det er vanskelig dersom ingen tør eller vil ta sjansen på å ville hjelpe... Er det noen som har vært i lignende situasjon som kan gi noen råd? Det er ikke aktuelt å gå fra hverandre. Anonymkode: a3db2...7af
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Et alternativ kan være å sørge for å ha helt separat økonomi. Da kan han slutte å betale på lånene, og så vil han sannsynligvis til slutt få en gjeldsordning som lar ham beholde en del av inntekten samtidig som lånene blir avskrevet etter et antall år. Ulempen er at det tar lang tid og det kan bli enda dyrere hvis han etter hvert får seg en jobb. Anonymkode: 9a81f...a1d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Det du for all del bør unngå er og bli medlåntaker på han spillegjeld. Det kan ende med at du må betale alt. Nav har egne folk som kan hjelpe med økonomistyring hvordan han skal ordne dette. Enten så må dere søke hjelp sammen og se på hvordan total økonomien deres er, hvordan prioritere. Noen ganger fyker penger ut uten vi skjønner hva vi brukte de på. Har selv bodd med en mann med stor gjeld men måtte bare tilslutt gjøre det slutt, men vi hadde ikke barn. Jeg var "dum" og betalte en stor del av hans gjeld for at han skulle komme i balanse. Når alt så litt bra ut så var det på an igjen. Heldigvis hadde jeg dokumentasjon på hva jeg hadde betalt for han. Han skjønte det bare ikke når jeg fant inkasso her og der. Jeg fikk heller ikke lån til bil pga hans rot selv om jeg ikke hadde gjeld på det tidspunktet. Det tærer på deg som person og forholdet og det går jo ikke i lengden når dere går med så mye som 5000 kr i minus hver måned. Jeg gikk men tapte ikke pengene for han innså slaget var tapt. Solgte leiligheten og da fikk jeg pengene. Vi snakker om over 100 000 kr som jeg betalte for han. Anonymkode: d7d27...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #4 Skrevet 9. september 2019 Jeg har vært i lignende situasjon, men beløpet var 200 000,- og det var ikke gambling. Jeg er også ufør, så jeg har relativt lav inntekt. Her er det jeg gjorde: - Åpnet all posten hans. - Tok over alle kontoene hans og tok fra han kortet tilknyttet lønnskontoen. - Nekta han å bruke en eneste krone på seg selv til han hadde betalt ned alt. Ikke kino, ikke brus, ikke tur ut på byen, ikke nye klær, han fikk kjøpe absolutt ingenting. Så lånte jeg han penger hver eneste måned som han kunne betale ned gjeld med, og skrev gjeldsbrev på dette. Jeg levde også på kroner 0,- men de disse fikk jeg tilbake når det hele var over. Jeg vet ikke om du kan være så hard og dermed finner 5000,- i måneden? Om ikke har dere tre valg: 1. Han må jobbe. Med hva som helst. Oppsøk et vikarbyrå. 2. Flytt fra hverandre slik at han kan gjøre bedre avtaler med kreditor og NAV. 3. Søk offentlig gjeldsordning (men det får han neppe). Det du også kan gjøre er å ta deg en ekstrajobb, så får han være husfar hjemme. Og spør deg sjøl om du vil ha en fyr uten jobb og utdanning, men med spillegjeld. Svaret vil antagelig gjøre deg så forbanna at han har skaffa seg vaskejobb i morgen. Anonymkode: 4f198...6bd 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 På meg virker det som du syr puter under armene hans med det "stakkars han" og "han blir stresset" pratet. Han har pådratt seg 350 k i spillegjeld, er arbeidsledig og bidrar nada til felleskasse, slik at du kommer på felgen økonomisk. Han har familie og barn som han setter i en svært vanskelig situasjon. Greit nok han har virkelig driti seg ut, men nå er det på tide å våkne. Han burde gjøre alt i sin makt for å få seg en jobb. - Gå fra dør til dør og spørre om jobb på restauranter, butikker, vaskefirma, transportfirma etc (er det lite jobber der dere bor, får han ta nabokommunene også) - Melde seg inn i alle vikarbyråer - Lete etter jobber i nettverk, spre poster på sosiale medier - Snakke med NAV om situasjonen, og komme inn i noe arbeidstrening - Henge opp lapper i nabolaget om at han klipper gress, reparer ting eller hva enn han kan Hver dag bør være en aktiv "arbeidsdag" hvor pliktene er å ta flere intiativer mot å få jobb. Anonymkode: b686f...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 På 8.9.2019 den 23.37, AnonymBruker skrev: Jeg er redd for at alt det ekstra stresset skal påvirke den fantastiske jobben han har gjort med å slutte, og drepe troen på at man kan rydde opp uten å vinne "den store gevinsten". sperr kortet hans for muligheten til å ta opp lån. Altså legg inn en kredittsperre. Fortell ham at du synes han har gjort en fantastisk jobb og at du er stolt av ham. Får han behandling for depresjonen? Mange som spiller nettopp pga at de er deprimerte. Hva kom først, depresjonen eller spilleavhengigheten? Har han meldt seg inn i alle mulige vikarbyråer? Det er ikke engang mulig å få jobb på en matbutikk i kassen?? Anonymkode: 7f6f1...2cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå