AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 I gamle dager hadde det sin betydning, for da har man voksen når man var 15. Sånn er det ikke lenger. Enkelte blir ikke voksne før langt oppi 20 åra, atter andre bor hjemme og skrur på BMW til de bikker 30. Særlig religiøse er man heller ikke lenger. Grunnen til at man konfirmeres vet vi alle sammen: Gavene. Jeg er ikke bedre enn andre. Jeg var konfirmant i 2006 enda jeg ikke kunne fordra kirka. Jeg konfirmerte meg for å få penger på sparekonto og fordi alle de andre gjorde det. Jeg fikk mye penger, men jeg fikk minst av de i klassen og jeg følte meg rævva lenge etterpå pga det. Ei annen i klassen fikk av forskjellige årsaker ikke bunad - og følte seg rævva pga det. Nå er standarden stadig større. Spesielt i enkelte steder i landet. Foreldre gir sekssifrede beløp i gaver og konfirmasjonen er ikke vellykket før man har startkapitalen til ett boliglån på sparekonto. Det er råttent. For det første er nesten ingen av konfirmantene personlig kristne og de er heller ikke voksne, for det andre sliter foreldrene med å lage tilfredsstillende fester og gaver fordi det skal være så jævelig dyrt og for det tredje ender konfirmanten opp med å føle seg jævelig uansett fordi det alltid er noen som har fått mye mer enn dem. Det snakkes mye om å avskaffe russetida. Kanskje skal vi avskaffe konfirmasjonen i samme slengen? Anonymkode: c9e14...2f6 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Nå er dette din mening, og den må du gjerne ha. Gjør oppmerksom på at det finnes borgerlig konfirmasjon også. Anonymkode: ec68c...ede 3
abc123detvardet Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Jul og påske er også utdatert.
Gasellen Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå er dette din mening, og den må du gjerne ha. Gjør oppmerksom på at det finnes borgerlig konfirmasjon også. Anonymkode: ec68c...ede Jeg og mine klassekamerater fikk ikke velge borgelig. Foreldrene våre lot oss ikke. Var en i klassen som fikk det. Var i en borgelig konfirmasjon mange år senere og det var ett kjempefint arrangement så jeg er fremdeles irritert over at vi ikke fikk velge
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Å avskaffe russetid, og avskaffe konfirmasjon er to helt ulike ting som i så fall må bli klarert fra helt ulike hold. Begge tradisjonene har vært lenge her i landet, da spesielt sistnevnte. Hvis DU skal ha noe håp om å avskaffe sistnevnte, så er nok det smarteste du kan gjøre å melde deg inn i kirka (!), delta aktivt for deretter å bli anerkjent som en kandidat til kirkevalget. Først da, og bare da, tror jeg du kan ha et lite håp om å gjøre en forskjell på dette. Og jeg personlig tror ikke du har sjans i havet til det. Russetid er knyttet til skolene, som igjen som oftest er knyttet til staten. Konfirmasjon er som oftest knyttet til den norske kirke, eller i alle fall religiøse samfunn. Det er godt at man har skilt kirke og stat. Anonymkode: 46f31...d98
kaleidoskop Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er dette din mening, og den må du gjerne ha. Gjør oppmerksom på at det finnes borgerlig konfirmasjon også. Anonymkode: ec68c...ede Men resultatet og bruk av penger og bunad er det samme... Dyre gaver og store utgifter. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 Vår sønn har bestemt seg at han ikke vil konfirmeres. Han er ikke kristen og borgerlig syns han er tull også. Vi vet at han går glipp av mangfoldige tusen kroner (for å si det rett ut), men vi foreldre sparer en del da vi slipper betale for fest. Vi har bestemt oss for å gi han et større pengebeløp, noe av det kan han bruke fritt, resten går til sparekonto. Anonymkode: 7ba7b...fea 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: I gamle dager hadde det sin betydning, for da har man voksen når man var 15. Sånn er det ikke lenger. Enkelte blir ikke voksne før langt oppi 20 åra, atter andre bor hjemme og skrur på BMW til de bikker 30. Særlig religiøse er man heller ikke lenger. Grunnen til at man konfirmeres vet vi alle sammen: Gavene. Jeg er ikke bedre enn andre. Jeg var konfirmant i 2006 enda jeg ikke kunne fordra kirka. Jeg konfirmerte meg for å få penger på sparekonto og fordi alle de andre gjorde det. Jeg fikk mye penger, men jeg fikk minst av de i klassen og jeg følte meg rævva lenge etterpå pga det. Ei annen i klassen fikk av forskjellige årsaker ikke bunad - og følte seg rævva pga det. Nå er standarden stadig større. Spesielt i enkelte steder i landet. Foreldre gir sekssifrede beløp i gaver og konfirmasjonen er ikke vellykket før man har startkapitalen til ett boliglån på sparekonto. Det er råttent. For det første er nesten ingen av konfirmantene personlig kristne og de er heller ikke voksne, for det andre sliter foreldrene med å lage tilfredsstillende fester og gaver fordi det skal være så jævelig dyrt og for det tredje ender konfirmanten opp med å føle seg jævelig uansett fordi det alltid er noen som har fått mye mer enn dem. Det snakkes mye om å avskaffe russetida. Kanskje skal vi avskaffe konfirmasjonen i samme slengen? Anonymkode: c9e14...2f6 Burde avskrive både russetiden og konfirmasjon... Bare tull.. Folk gjør det for pengene.Skulle gjort det pga tro og skikk.. Om å gjøre å få mest mulig.Stakkars små familier Anonymkode: a3bc2...95f 1
ntrane Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Enig i at konfirmasjon er bare noe vås. Hvis man på død og liv må, så gjør det via human etisk forbund. Regner med mine barn ikke kommer til å konfirmere seg i fremtiden. Forøvrig synes jeg det meste som har med kirke å gjøre virker så fjernt og huleboeraktig ut. Drive med ritualer og kauking i 2019? Herregud.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #11 Skrevet 8. september 2019 28 minutter siden, abc123detvardet skrev: Jul og påske er også utdatert. Tull og vås. Anonymkode: 4a0f1...870 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 (endret) . Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 34 minutter siden, Gasellen skrev: Jeg og mine klassekamerater fikk ikke velge borgelig. Foreldrene våre lot oss ikke. Var en i klassen som fikk det. Var i en borgelig konfirmasjon mange år senere og det var ett kjempefint arrangement så jeg er fremdeles irritert over at vi ikke fikk velge Samme her. Ønsket borgerlig, men ble nektet av familien. Gikk med på kristelig fordi jeg ikke ville skuffe dem. Mye av undervisninga var helt OK (vi som ikke ville være med å lage musikal fikk være på "samtalegrupper" med brus og kaker hos ulike familier i menigheten), men selve konfirmasjonen føltes feil, ettersom jeg visste at jeg ikke trodde på Gud og Jesus. Mine unger skal definitivt få velge selv, enten de vil ha kristelig, borgerlig eller ingenting. Men jeg kommer til å være klar på at jeg mener at de ikke bør velge kristelig med mindre de vil være kristne. Vil de ikke konfirmere seg i det hele tatt, vil jeg heller gi dem en større pengegave på 18-årsdagen.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 Helt enig med deg TS! 👏🏻 Avskaff, ingen konfirmanter som bryr seg om konfirmasjonen uansett, kun gaver og penger Anonymkode: 637b8...713 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg TS! 👏🏻 Avskaff, ingen konfirmanter som bryr seg om konfirmasjonen uansett, kun gaver og penger Anonymkode: 637b8...713 Det finnes mange kristne konfirmanter som faktisk bryr seg om konfirmasjon. Søsteren min skrev i invitasjonen at istedenfor gave så kunne de eller donere til en organisasjon. Ikke alle unge er pengegriske egoister. Mulig du har skikkelig fæle folk rundt deg da, det er jo mulig. Anonymkode: fc26d...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #16 Skrevet 8. september 2019 Dere som snakker om at dere heller vil gi en større pengesum til barnet i stedet for konfirmasjon. Hvor mye er en større pengesum? Anonymkode: a1478...2c6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. september 2019 #17 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere som snakker om at dere heller vil gi en større pengesum til barnet i stedet for konfirmasjon. Hvor mye er en større pengesum? Anonymkode: a1478...2c6 For min del kommer det an på hvor mye jeg har greid å spare Har to barn, dersom det ene vil konfirmere seg og det andre ikke, vil jeg prøve å sørge for at det andre får omtrent like mye penger som jeg brukte på selskap og gave til det andre. Penger og gaver fra andre bli ikke regna med da. Ligger fortsatt noen år frem i tid for min del, ikke tenkt så mye over det ennå.
OnFire Skrevet 8. september 2019 #18 Skrevet 8. september 2019 Jeg er borgerlig konfirmert. Bare tull. Opplegget var greit, men dette kan man like gjerne få inn i skolen. 3
Leamur Skrevet 8. september 2019 #19 Skrevet 8. september 2019 Nå er det en del år siden men jeg hadde borgerlig jeg også. Det var et greit opplegg, koselig å møte mange ungdommer, dro på leir og fikk noen artige minner for livet - men var det verdt det? Ville jeg gjort det igjen i dag? ... sikkert ikke!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #20 Skrevet 8. september 2019 Synes både dåp, konfirmasjon og bryllup er tull. Begravelse er det eneste logiske. Anonymkode: 274f4...952 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå