bananbøy Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 (endret) NRK med programmet "folkeopplysningen" brukte anonyme og falske profiler for å spre falske nyheter i hensikt å påvirke skolevalget på Lillestrøm videregående skole. NRK har ikke tatt noen selvkritikk etter dette stuntet. Hvordan er dette presseetisk og demokratisk ansvarlig fra statskanalen? Endret 8. september 2019 av bananbøy
Jeffe Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Bra initiativ, skaper fokus på demokratiske utfordringer for de yngste velgerne. Blir spennende å se programmet når det kommer. 7
Zienna Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Men dette er jo en helt feil framstilling av fakta! Du burde tatt med at NRK "Folkeopplysningen", gjorde dette bevisst. De ønsket å finne ut om og hvordan nordmenn kunne la seg påvirke av "fake News". Altså var det er eksperiment, som også var godkjent av NRKs øverste ledelse. Personlig synes jeg slike eksperimenter er viktige og nødvendige. Spesielt sett i lys av valget av USAs president Trump. 8
Stonegiant Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 (endret) Gleder meg til å se programmet. Håper det var et vellykket forsøk. Helt greit å gjøre slikt, mener jeg. Det er jo bare et skolevalg. Ingen tar dem seriøst, ikke engang elevene som stemmer i dem. Da vi gikk på skolen tipper jeg minst halvparten stemte på tullepartier fordi de var morsomt. Vigrid, pensjonistpartiet, osv. Resultatet av disse valgene kan ikke brukes til noe som helst. Endret 8. september 2019 av Stonegiant 5
bananbøy Skrevet 8. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2019 2 minutter siden, Zienna skrev: Du burde tatt med at NRK "Folkeopplysningen", gjorde dette bevisst. Ja de spredde bevisst falske nyheter ja...
bananbøy Skrevet 8. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2019 1 minutt siden, Stonegiant skrev: Gleder meg til å se programmet. Håper det var et vellykket forsøk. Helt greit å gjøre slikt, mener jeg. Det er jo bare et skolevalg. Ingen tar dem seriøst, ikke engang elevene som stemmer i dem. Da vi gikk på skolen tipper jeg minst halvparten stemte på tullepartier fordi de var morsomt. Vigrid, pensjonistpartiet, osv. Du tror ikke folks politiske synspunkt blir påvirket i videregående skolen og at de tar det med seg videre i livet? Er det da greit å f.eks komme med nazi propaganda i skolen, for ingen tar det jo serriøst uansett? 1
Zienna Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, bananbøy skrev: Ja de spredde bevisst falske nyheter ja... Jeg synes det er flott at NRK er våkne og innovative. Selvfølgelig er det viktig for oss å få innsikt i hva og hvordan vi påvirkes av bl.a. media, uten at vi selv vet det. 3
Jeffe Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 1 minutt siden, bananbøy skrev: Du tror ikke folks politiske synspunkt blir påvirket i videregående skolen og at de tar det med seg videre i livet? Er det da greit å f.eks komme med nazi propaganda i skolen, for ingen tar det jo serriøst uansett? Jo derfor er det bra at de tar et initiativ nettopp på videregående skole. Fremmer kritisk tenkning som de forhåpentligvis tar med seg videre. Nazi propaganda er ikke greit og ingen har heller hevdet det. 7
bananbøy Skrevet 8. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2019 4 minutter siden, Jeffe skrev: Jo derfor er det bra at de tar et initiativ nettopp på videregående skole. Fremmer kritisk tenkning som de forhåpentligvis tar med seg videre. Nazi propaganda er ikke greit og ingen har heller hevdet det. den politiske manipulationen av elevene er likevel allerede skjedd. Uansett om de avslører at det var et eksperiment etterpå eller ikke så vil de falske nyhetene fremdeles ha påvirket elevene videre i livet. 1
Sidabmao Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Dette vekker bra ting i barn. Som at de ikke skal stole på alt de ser og hører, men tenke selv. Bra initiativ! 5
bananbøy Skrevet 8. september 2019 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2019 12 minutter siden, Sidabmao skrev: Dette vekker bra ting i barn. Som at de ikke skal stole på alt de ser og hører, men tenke selv. Bra initiativ! Du forstår ikke at propaganda virker selv om det avsløres at det er propaganda? 1
Trimsi Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 5 minutter siden, bananbøy skrev: Du forstår ikke at propaganda virker selv om det avsløres at det er propaganda? Hva er det du egentlig er bekymret over? At SP skal få 3 flere stemmer ved de neste 2-3 valgene? Eller at "ARK" våger å gjøre et eksperiment i regi av Folkeopplysningen. Mener du at de andre eksperimentene folkeopplysningen har gjort tidligere også er uetiske? De har lurt folk til å tro at det er smart å løpe rundt med små-stein i skoene, at et uvirksomme stoff virker, og at vanlig sukker er sunnere enn vanlig sukker.. Alt har blitt gjort for å sette fokus på hvor lett det er å bli lurt. Jeg forstår at dette politiske eksperimentet kan virke provoserende på noen. Men elever ved Lillestrøm vdg skole gir programlederne støtte, og mener dette var veldig lærerikt. Jeg håper programmet som blir laget blir sett av mange, og at vi alle lærer å bli mer skeptiske når det gjelder "sannheter" vi blir presentert, og bli bedre på kritisk tenkning. 3
Drizzt Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 3 timer siden, bananbøy skrev: NRK med programmet "folkeopplysningen" brukte anonyme og falske profiler for å spre falske nyheter i hensikt å påvirke skolevalget på Lillestrøm videregående skole. NRK har ikke tatt noen selvkritikk etter dette stuntet. Hvordan er dette presseetisk og demokratisk ansvarlig fra statskanalen? Den største skandalen i år. Spesielt fra en kanal som livnærer seg utelukkende av lisens som tvinges på alle. Journalister leker forskere og lager eksperiment som ikke er godkjent av de som godkjenner eksperimenter. Journalistene ser ikke problemet selvfølgelig fordi de er en del av problemet.
Sol-gull Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 (endret) Tror ikke at jeg selv hadde likt å bli utsatt for eksperimentet, og jeg misliker hele Folkeopplysningen - eller Folkeforvirringen fra før. Jeg er litt usikker på hva jeg syns om selve idèen, men dette ble jo gjort mens man kunne forhåndsstemme, så faktisk kan de ha påvirket noen elevers ordentlige valg, og det er langt fra ok. Andre kan også ha blitt påvirket, da elevene selvsagt snakker med andre mennesker. Og kanskje har noen fått en positiv innstilling til Senterpartiet ubevisst etter dette...jeg liker det ikke. Og dessuten så bruker jo Folkeopplysningen også manipulering, f.ex. i programmet om økologisk landbruk, der gjorde de et stort nummer av at det blir solgt 4 kg av det nedbrytbare plantevernmiddelet Pyretrin til økologisk landbruk i året, mens de unnlot å neve at det blir solgt flere tonn kjemisk-syntetiske plantevernmidler til konvensjonelt landbruk hvert år. Og det er bare ett eksempel på hvordan de vinklet programmet til konvensjonelt landbruk's fordel. De har også blitt meldt inn til PFU mer enn èn gang,blant annet for å ha fremstilt noe de ikke kunne dokumentere som fakta: https://www.medier24.no/artikler/nrks-folkeopplysningen-kritikk-etter-klage-fra-greenpeace-br/456260 Skulle nesten tro de prøver å påvirke oss... Endret 9. september 2019 av Sol70
Brutex Skrevet 9. september 2019 #15 Skrevet 9. september 2019 5 hours ago, Drizzt said: Den største skandalen i år. Spesielt fra en kanal som livnærer seg utelukkende av lisens som tvinges på alle. Journalister leker forskere og lager eksperiment som ikke er godkjent av de som godkjenner eksperimenter. Journalistene ser ikke problemet selvfølgelig fordi de er en del av problemet. Det er forskjell på eksperimenter og forskning. Forskning skal godkjennes etisk og faglig. Et eksperiment kan hvem som helst gjøre. Formålet her er folkeopplysning på en underholdende måte. Det er ikke forskning og de har heller antydet at det er forskning. 1
FaktabasertTroll Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 (endret) På 8.9.2019 den 22.01, Zienna skrev: Personlig synes jeg slike eksperimenter er viktige og nødvendige. Enig På 8.9.2019 den 22.01, Zienna skrev: Spesielt sett i lys av valget av USAs president Trump. Clinton brukte (langt over) 3000 millioner kroner mer enn Trump på kampanjen sin, russerne til sammenligning brukte 11 millioner kroner på sin propaganda kampanje som delvis var i Trumps favør https://www.opensecrets.org/pres16 (tar ikke med alle kostnadene men fant ikke en bedre link, med alle kostnadene brukte clinton enda mer i forhold så runder ned for poengets skyld) I lys av dette, er det ikke russerne "vi" bør være sure på, det er Hillary Clinton. Hun forsøkte å kjøpe seg et presidentsete selv om hun var den dårligste kandidaten, gjennom å overvelde med reklame/propaganda for hennes kandidatur. Ingen tenker over dette, alle fokuserer på russernes 11 millioner kroner. Det er ingenting i forhold. Det synes jeg er synd, for det forhindrer reform, som USA virkelig trenger, på mange områder. Og det er ikke russernes skyld at reformene ikke kommer, det er mediene, som isteden for å peke på de virkelige problemene, peker på russerne for å drive vekk fokus Vi oppegående fra utsiden bør heve oss over det, slik at om noen amerikanere bruker google translate og leser dette forumet ser de hva vi (bør) se Lov å håpe. Håper ikke de bruker google translate på NRK.no da, for innblikk utenfra, for da får de bare CNN stoff som denne: https://www.nrk.no/urix/russland-kan-ha-kompromitterende-informasjon-om-donald-trump-1.13315989 Endret 10. september 2019 av FaktabasertTroll
Anje Skrevet 10. september 2019 #17 Skrevet 10. september 2019 På 8.9.2019 den 21.55, bananbøy skrev: NRK med programmet "folkeopplysningen" brukte anonyme og falske profiler for å spre falske nyheter i hensikt å påvirke skolevalget på Lillestrøm videregående skole. NRK har ikke tatt noen selvkritikk etter dette stuntet. Hvordan er dette presseetisk og demokratisk ansvarlig fra statskanalen? Du fikk med deg den biten om at dette er undervisning? Undervisning som er MEGET nødvendig, siden foreldre- og besteforeldregenerasjonen evne til kildekritikk tilsynelatende er fullstendig ikke-eksisterende. Spesielt festlig selvsagt at alle medier plutselig er veldig på og skal lage sine sedvanlige klikk-genererende saker og fordømme belysning av en praksis samtlige medier i Norge driver med. Sannhetsvridning og motvilje mot kildekritikk. Vi så det i Tonga-saken, i Giske-saken og i dekningen av tusenvis av «overgrep» begått mot personer som får fortelle historien sin i media uten at journalisten så mye som titter etter lik i skapet (og der er det som oftest minst ett lik og ikke sjelden et kull unger som lider). Enda mer festlig at politikerne en etter en gikk ut og fordømte at NRK satte søkelyset på falske nyheter og påvirkning i sosiale medier etter at samtlige politiske parti drev med begge deler i så stor grad før valget 2019 at de alle står begravd i dritt og svunnen verdighet til oppover ørene. Frp er selvsagt i en klasse for seg selv mtp manglende verdighet, men de andre henger ikke langt etter. Den norske offentligheten er møkkete. Og media og politikk mer så enn de fleste andre bransjer. Det er viktig at neste generasjon vet dette og vet hvilke knep de bruker. 2
Druid Skrevet 10. september 2019 #18 Skrevet 10. september 2019 På 8.9.2019 den 22.07, bananbøy skrev: Du tror ikke folks politiske synspunkt blir påvirket i videregående skolen og at de tar det med seg videre i livet? Er det da greit å f.eks komme med nazi propaganda i skolen, for ingen tar det jo serriøst uansett? I så fall forstår de ikke politisk FUNKSJON og er sånn sett ute av stand til å faktisk gjøre den funksjonelle biten av ett politisk valg.
Madame Butterfly Skrevet 11. september 2019 #19 Skrevet 11. september 2019 Det funket jo ikke. Sp hadde ikke større fremvekst på den skolen, enn i landet forøvrig. Det er jo del av demokratiet, det at folk må sortere i mengden av informasjon selv. Det har i alle tider vært kampanjer og det har vært en politisk farget presse. Det går bra, og vil fortsette å gå bra. Så lenge ytringsfriheten og den åpne debatt får stå sentralt på en pidestall. Da kan alt det «falske» bli motsagt i offentlig debatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå