Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer flyttet ut av kollektiv med kompis som var blakk, la ut flere tusen i oppsigelsetid og strøm. Dette skjedde mens vi var i prossessen med å flytte sammen, så jeg måtte legge ut for samboer da han manglet penger pga lånet til kompis. 

I ettertid har kompis fått jobb og tjener bedre enn samboer. Vi kunne trengt pengene. Samboer nekter å ordne opp i det og få pengene tilbake, og venter på at kompis på magisk vis skal dukke opp med de selv, selv om de ikke har pratet om det på et halvt år. 

Vi lager budsjett hver uke, og hver gang blir jeg mint på situasjonen og tar det opp med han. Irritasjonen blir bare verre av at samboer små-ler av hvor mye jeg bryr meg om å få pengene tilbake??? Og sier sånn "det er du som velger å bli irritert når du ikke trenger det". 

Han lånte bort pengene uten å forhøre med meg først, så vi hadde en god samtale om økonomi og det med å ikke ta store økonomiske valg uten hverandre. Trodde vi var på samme side. Men så tar samboer opp lån på ny bil (som han trengte og vi hadde pratet om lenge), og dukker plutselig opp med den for å overraske meg. Overraskelsen var fin, men når jeg så lånebeløpet så bare, shit, dette har jeg ikke hatt noe del i.

Vi har lyst til å gifte oss snart, så vi kommer jo til å dele økonomi og derfor er dette så viktig for meg å ha på plass. Hvem er teit her?

Anonymkode: b6b33...8d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare flyttet ut igjen. Du er litt teit som finner deg i det. Han er en tulling.

Anonymkode: 4cb34...aa2

• Liker 17
Skrevet

Dette går i boka for tankeløst tillitsbrudd. Når dere har snakket om økonomi er det helt idiotisk av ham å ta opp et lån som vil påvirke økonomien deres.

Hvordan har dere ordnet dere? Det kan være lurt at dere har en felles konto for trekk av felles regninger (bolig, strøm osv) og en felles konto for matutgifter. Beregn hvor mye dere må sette inn hver måned, og ha fast trekk på lønningsdag. Så får dere ha resten til eget bruk, og velge hvor mye dere vil spare etc. Om du ser for deg en fremtid sammen med denne karen kan dere jo vurdere en fast spareordning (hver for dere, men med felles mål i EK til bolig f.eks).

Jeg håper forresten at du har krevd dine penger tilbake fra kjæresten din, så får han heller tåle å ikke få tilbake penger fra kompisen sin selv. 

Anonymkode: 89afb...a32

• Liker 2
Skrevet

Ok, ut fra det du forteller høres det ut som om han mener at lånet hans til kompisen og lånet ditt til han skal gå i glemmeboka. Han kommer jo godt ut av det. Som du sier så kommer vel ikke kompisen til å på magisk vis finne ut at han plutselig skal betale tilbake. Men lånet på bilen står vel på han alene i og med at du ikke visste noe om det? At du har tenkt å gifte deg med han vil jo innebære at du også blir ansvarlig for kommende økonomi og utgifter. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette går i boka for tankeløst tillitsbrudd. Når dere har snakket om økonomi er det helt idiotisk av ham å ta opp et lån som vil påvirke økonomien deres.

Hvordan har dere ordnet dere? Det kan være lurt at dere har en felles konto for trekk av felles regninger (bolig, strøm osv) og en felles konto for matutgifter. Beregn hvor mye dere må sette inn hver måned, og ha fast trekk på lønningsdag. Så får dere ha resten til eget bruk, og velge hvor mye dere vil spare etc. Om du ser for deg en fremtid sammen med denne karen kan dere jo vurdere en fast spareordning (hver for dere, men med felles mål i EK til bolig f.eks).

Jeg håper forresten at du har krevd dine penger tilbake fra kjæresten din, så får han heller tåle å ikke få tilbake penger fra kompisen sin selv. 

Han har gjort opp for det jeg la ut☺️ men den første måneden i ny leilighet var fæl, vi ble begge tømt pga dette lånet til kompisen...

Vi har snakket utrolig mye om dette i dag, og det å skrive denne tråden motiverte meg til å ytre mer alvorlig hvor viktig det er. Så han skal snakke med kompis i morgen, men han nekter å være hard mot han om han skulle si han ikke har råd. Selv hadde jeg ikke lagt på røret før en nedbetalingsplan var helt klar....

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har gjort opp for det jeg la ut☺️ men den første måneden i ny leilighet var fæl, vi ble begge tømt pga dette lånet til kompisen...

Vi har snakket utrolig mye om dette i dag, og det å skrive denne tråden motiverte meg til å ytre mer alvorlig hvor viktig det er. Så han skal snakke med kompis i morgen, men han nekter å være hard mot han om han skulle si han ikke har råd. Selv hadde jeg ikke lagt på røret før en nedbetalingsplan var helt klar....

Bra dere har fått snakket ordentlig om temaet. Økonomi er en av topp-årsakene til at folk går ifra hverandre. 

Når det gjelder hvordan din kjære løser problemet sitt med vennen, så får det være hans sak så lenge det ikke påvirker deres felles økonomi.

• Liker 4
Skrevet

Tror du skal krever særeie om dere gifter dere.

Anonymkode: 9ca5a...99e

• Liker 7
Skrevet

Kreve*

Anonymkode: 9ca5a...99e

Skrevet

Dette hadde ikke jeg giddet.

Du får stille et ultimatum. Enten krever han pengene tilbake og betaler tilbake deg, eller så flytter du ut. Ikke gift deg med dette neket. Dette er bare toppen av isfjellet han kan finne på senere

Anonymkode: 69ffb...557

Skrevet

Utsett giftemålet! Dere har ‘akkurat’ flytta sammen, ikke noe for seg å haste med å gifte seg! 

Bo sammen i mange år før du gifter eller får barn med han der. Du ser kun toppen av isfjellet nå. 

Anonymkode: 9a22e...232

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye lånte han denne kompisen?

Anonymkode: 1a2a3...08b

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utsett giftemålet! Dere har ‘akkurat’ flytta sammen, ikke noe for seg å haste med å gifte seg! 

Bo sammen i mange år før du gifter eller får barn med han der. Du ser kun toppen av isfjellet nå. 

Anonymkode: 9a22e...232

Jeg var i et laaangt samboerskap som ikke endte i giftemål, så det er ingen indikator på noen ting.

Jeg vil gifte meg med han, helst neste år. Om det blir skilsmisse får bare være, det er da ikke krise. Selv om foreldrene mine har vært gift i 40 år så tenker jeg at forhold ikke trenger å vare evig. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye lånte han denne kompisen?

Ikke din bisniss.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke din bisniss.

Tenkte å gi deg ett godt råd og hvordan de pengene kunne kreves tilbake, beløpet er avgjørende. Det er ikke min business, så beklager at jeg ville prøve å hjelpe deg.

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i et laaangt samboerskap som ikke endte i giftemål, så det er ingen indikator på noen ting.

Jeg vil gifte meg med han, helst neste år. Om det blir skilsmisse får bare være, det er da ikke krise. Selv om foreldrene mine har vært gift i 40 år så tenker jeg at forhold ikke trenger å vare evig. 

så sjukt innstilling. Virker som du er mer opptatt av bryllupet  en hvem du gifter deg med. 

Ps. Det skrives business👋🏻 Bye 

Anonymkode: 433ac...d78

• Liker 6
Skrevet

La det gå... 

Skrevet

Derfor man skal ha separat økonomi. Da slipper man slike problemer.

Anonymkode: 332eb...901

Skrevet

Beløpet er jo av betydning for hvilke råd man gir. Er det småpenger er det kanskje ikke verdt å henge seg voldsomt opp i. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så sjukt innstilling. Virker som du er mer opptatt av bryllupet  en hvem du gifter deg med. 

Ps. Det skrives business👋🏻 Bye 

Anonymkode: 433ac...d78

Jeg vet hvordan det skrives, skrev det sånn for moro skyld.

Jeg elsker mannen og dere vet ingenting om alle de flotte kvalitetene hans og hvor synkronisert vi er sammen (utenom denne situasjonen).

Lurt å ikke lage seg et helt bilde av forholdet vårt da en liten tekst på internett ikke utgjør en brøkdel av det. 

Skrevet
3 minutter siden, Chroma skrev:

Beløpet er jo av betydning for hvilke råd man gir. Er det småpenger er det kanskje ikke verdt å henge seg voldsomt opp i. 

Det er er ikke småpenger. Det er 3 måneders leie, og oppgjør av strøm eller hva det heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...