Gå til innhold

Hva gjør dere småbarnsmødre på egentid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire barn. Minsten er 18 mnd. Jeg er enten på jobb eller så gjør jeg husarbeid, eller noe som har med barna å gjøre (kjøre og hente etc). Føler at jeg kveles! Noen ganger drømmer jeg om å reise langt vekk og bare være alene!! Alt jeg gjør handler om å serve andre. Jeg unner meg ingenting selv. 

Aldri.

Så nå ønsker jeg tips til ting jeg kan gjøre for meg selv! Hobbyer og sånt som man kan glede seg til når hverdagen sluker en....

ps! Har verdens beste unger, det er ikke noe med dem. Bare at jeg føler meg utslitt 

Anonymkode: 26435...e0a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ikke utenfor hjemmet, og noen ganger blir jeg sur fordi mannen følger etter meg på vaskerommet. Det er det eneste stedet med litt stillhet hvor jeg har kontroll. 

Jeg liker å sitte å se dramaserier. Pleier å gjøre det etter mann og barn er lagt. 

Bruker noen ganger litt ekstra tid på do.. 

Alenetid har jeg ikkeså mye av, men bok og kaffe. Jeg liker å sy og brodere, interiør og lage mat 😍

Anonymkode: 9b1d7...91d

Skrevet

Jeg strikker, holder på med hagearbeid (spesielt kjøkkenhagen) og trener. Trene gjør jeg stort sett alltid etter at ungene har lagt seg, men det er utrolig deilig å komme seg ut også da. Spesielt løpeturer i skogen er jeg veldig glad i. 

Anonymkode: a9a35...918

Skrevet

Derfor stoppet jeg på 2 😅 men for å svare ordentlig, så er egentid for meg enten å treffe venner eller at mannen tar med ungene ut et par timer, eventuelt tar med eldste mens minste sover. Da leser jeg, eller ligger som et slakt foran Netflix. Kanskje sover jeg også! Husarbeid lar jeg vente litt. Når minste blir litt større, vanker det garantert en liten langweekend på ho mor med venninner. Da har ungene det tipp topp med pappaen og besteforeldre. Et sted må man lade batteriene litt. 

Anonymkode: dae33...c45

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Trener, gamer eller ser serier 👍

Skrevet

Går tur 😅

Det er så undervurdert. Får klarnet hodet, hørt på den deilige stillheten i fjellet/marka og koblet helt ut. Eller bare tråkke av meg masse frustrasjon og raseri, så er galskapen nullstilt frem til neste dag.

Anonymkode: 814d6...ee9

• Liker 4
Skrevet

Trener, enten på treningssenter eller på fjellet. Kondisjonstrening er gull for å klarne hodet :)

Anonymkode: 129bb...820

Skrevet

Jeg trener minst 30 min hver dag. Har jeg hatt en tung dag så avtaler jeg med mannen at jeg tar treningen rett etter jobb, for da kommer jeg hjem igjen fra løpetur med masse ny energi. De andre dagene trener jeg på kvelden. Mannen trener etter meg. 

Anonymkode: c512d...f1e

Skrevet

Jeg tar med meg en venninne og går lange turer med hunden, gjerne i skogen. Dette skjer etter at barna er lagt, og da har jeg aldri noe hast med å komme meg hjem. 

Jeg ser på, og ordner i bildesamlingen min (er hobbyfotograf).

Jeg strikker. 

Jeg skravler i telefonen. 

Jeg tar meg en kveldstur til et senter for å titte på klær i ro og fred. 

Anonymkode: ce7f1...6c8

Skrevet

Går tur

Drar på kino eller teater

Går ut og tar en øl med venner

Drar på fotballkamp

Drar på et debattmøte eller noe annet interessant som skjer i byen

Går til frisøren

...osv osv 

Hva likte du å gjøre før du fikk barn? Det er vel bare å finne tilbake til det? :) 

Anonymkode: d1e57...f3c

Skrevet

Den halvannen time med fritid i døgnet som er på kvelden, bruker jeg til å spise god mat, drikke te og se på hbo/Viaplay..😀

Hilsen100% aleinemamma..

Anonymkode: 593ca...dfe

• Liker 2
Skrevet

Egentid har jeg ikke. 

Eller jo, jeg er jo på dette forumet nå, så det er vel den egentiden jeg har. 

Anonymkode: e9a79...26f

Skrevet

Mannen og jeg har avtalt at vi begge har to «frikvelder» i uken - han har mandag og onsdag, og jeg har tirsdag og torsdag. Det betyr at vi de dagene kan selv bestemme hva vi vil gjøre etter jobb, feks besøke venner, dra på konsert/teater/kino, dra på kafé, gå en lang tur i skogen osv., uten at vi må spørre den andre om lov. Hvis vi vil gjøre noe på de andre kveldene, må det avtales, og man har selv ansvar for å skaffe barnevakt. Siden jeg vet at jeg potensielt kan ta to frikvelder hver uke, er det ikke noe savn etter det. Dette fungerer veldig godt for oss. Noen ganger tar jeg med meg iPad og strikketøy på en kafé, og sitter bare for meg selv et par timer 😊

Anonymkode: ef146...9f7

Skrevet (endret)

Jeg har merket bedring etter at jeg har begynt å gå/ løpe en halvtimes tid eller mer 3-7 ganger i uka. Jeg gjør dette etter at barna har lagt seg og dersom mannen er bortreist på jobb, sitter det eldste hjemmeboende barnet i huset barnevakt, den lille stunden det tar. 

På disse turene er nesten halve vitsen å høre musikk uten at noen blander seg inn, samt å få vært alene. 

Tidligere tok jeg litt ridetimer og sånt, men pga en mann som gjerne jobber når jeg har fri, ble det så mye organisering rundt at jeg skulle klare å komme meg avgårde og ha tid i den travleste tiden på døgnet for familien. 

Hender at jeg sniker meg til litt alenetid med lydbok og sokkesortering/ klesbretting/ legosortering. 

For meg hjalp det også å ordne en sykrok på gjesterommet, føles veldig bra å produsere noe uten å bli forstyrret og å ha mulighet til bare å tenke på en ting i gangen. Syr i perioder. 

Endret av absinthia
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg har avtalt at vi begge har to «frikvelder» i uken - han har mandag og onsdag, og jeg har tirsdag og torsdag. Det betyr at vi de dagene kan selv bestemme hva vi vil gjøre etter jobb, feks besøke venner, dra på konsert/teater/kino, dra på kafé, gå en lang tur i skogen osv., uten at vi må spørre den andre om lov. Hvis vi vil gjøre noe på de andre kveldene, må det avtales, og man har selv ansvar for å skaffe barnevakt. Siden jeg vet at jeg potensielt kan ta to frikvelder hver uke, er det ikke noe savn etter det. Dette fungerer veldig godt for oss. Noen ganger tar jeg med meg iPad og strikketøy på en kafé, og sitter bare for meg selv et par timer 😊

Når er dere sammen som familie ? :klo: 

Anonymkode: e69fd...aa6

• Liker 13
Skrevet

Jeg har prøvd å lage litt «system» på husarbeidet. Før tok jeg alltid litt (mye) hver dag og ble super stresset dersom det var noe rot etc. Nå vasker jeg unna så mange maskiner jeg greier med klær i løpet av lørdagen og søndagen (før hadde jeg alltid en maskin hver kveld i ukedagene). Så bretter jeg og legger på plass mandag etter ungene er lagt. Så samler det seg opp skittentøy til helga igjen, og jeg har sluttet å stresse med det. Støvsuging er mannens oppgave (gangen og kjøkkenet stort sett hver dag også tar han hele huset inkl trapper å sånn en dag i uka) Torsdagskveld vasker jeg gulvene i hele huset, tørket støv og vasker badene. Middag lager en av oss og den som ikke laget maten vasker opp og tar inn/ut oppvaskemaskin.

Før så hadde vi ingen fordelte oppgaver og ingen faste dager på ting. Da gikk jeg rundt å stresset hele tiden og tok husarbeid hver kveld. Nå vet jeg liksom at når det hoper seg opp med skittentøy så rekker jeg unna alt til helgen. Dersom badet er rotete/«skittent» så får det vente til torsdagen osv.

Poenget mitt var at dette «systemet» har frigjort mye tid til egentid på kveldene. I stede for å rydde litt her, støvsuge litt der, brette noen klær her, tørke litt støv der hver kveld så har vi nå ett system på det og kan ha både kjærestetid og egentid flere kvelden i uken.

Og så til spørsmålet ditt, hva jeg gjør når jeg har egentid; 

- jogger 

- bader i badekaret

- leser bok

- treffer venner

- ser serie, slapper av på sofaen

- har besøk

osv

Anonymkode: 4f221...d9f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 i uka..? 😮 Her er det to i året for meg 😂 kos deg ❤️

Anonymkode: 9b1d7...91d

• Liker 1
Skrevet

Egentid med to små blir det egentlig lite av, men det hender 😛 det jeg ser på som egentid er for eksempel å dra til frisør, gå tur, bare slappe av på sofaen alene, bruke unødvendig lang tid på do, legge meg tidlig og bare surfe eller lese bok 😀 

Anonymkode: 8517b...6ae

Skrevet

Jeg har tre barn, hvorav minste er 17 mnd. For min del er det utrolig viktig at alle kvelder etter barna har lagt ikke blir brukt til husarbeid eller nyttige ting. Da hadde jeg ikke hatt det bra. Jeg har senket standarden i forhold til hvordan jeg ville hatt det uten små barn, og prøver å gjøre mest mulig mens de er våkne. De hjelper til, eller jeg bretter klær mens de ser på barnetv eller jeg gjør ting mens vi er sammen. Eller, det blir utsatt til helg eller et annet tidspunkt. For min del funker det best med en kombinasjon av litt smårydding og fiksing og noen større skippertak på enkelte områder. Hvis jeg skulle småordne med ting hele tiden, ville jeg nok ikke klart å verken kose meg med barna eller voksentid, men bare tenkt på alt jeg burde gjøre. Men der er vi jo forskjellige.

Min yngste har det vært mye styr med rundt legging og soving på kvelden, så vi har ikke akkurat et liv med ro og fred i huset etter kl 19... Så, det gjelder å bruke den tiden man har. Når jeg er inne på rommet hans og forsøker å roe ham etter oppvåkning, har jeg gjerne i ørepropper og ser på en tvserie eller hører podcast samtidig. Eller melder med venninner, surfer på telefonen. Og når jeg virkelig har helt fri, ligger jeg gjerne på sofaen med strikketøy og tvserie, lydbok e.l. En time med det gjør underverker for meg, hvertfall. Og så er vi opptatt av at begge får trent noen ganger per uke. Særlig utetrening er skikkelig avkobling for meg. Å løpe en tur i skogen med lydbok/podcast er skikkelig rekreasjon. Noen ganger er jeg for trøtt hvis det blir etter barnas legging, så da hender det jeg gjør det mens far gir barna kveldsmat og ordner kveldsstell, så overtar jeg dem og legger dem, mens han trener. Så kan vi spise kveldsmat og slappe av sammen når han kommer tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...