Gå til innhold

Feminist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaller du deg for feminist?

Hvorfor? /hvorfor ikke? 

Anonymkode: 0242a...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, feminisme er det samme som mannssjåvinisme bare motsatt. Jeg støtter likestilling, men det har ikke noe med feminisme å gjøre. Vi er ganske likestilte i Norge nå, så vi trenger egentlig ikke å klage mer. 

Anonymkode: bc0ad...4db

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig.

Men hvorfor lage enda en tråd om dette? Det var en lang, helt identisk tråd for ikke lenge siden.

Skrevet

Går det an å være feminist og samtidig forvente at mannen betaler for kaffe på date? 

Anonymkode: df40a...696

Skrevet

Kaller meg maskulinist fordi jeg er for likestilling. 

Anonymkode: 15fb1...052

• Liker 5
Skrevet

Er allerede 10000 tråder med det spørsmålet.. 

og 

nei er ikke feminist

Anonymkode: b52c0...8f4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, feminisme er det samme som mannssjåvinisme bare motsatt. Jeg støtter likestilling, men det har ikke noe med feminisme å gjøre. Vi er ganske likestilte i Norge nå, så vi trenger egentlig ikke å klage mer. 

Anonymkode: bc0ad...4db

Jo det har det. Forstår ikke hvorfor ordet feminisme har blitt så negativt

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å være feminist og samtidig forvente at mannen betaler for kaffe på date? 

Anonymkode: df40a...696

Ja. Fordi feminisme ikke handler om at menn og kvinner skal være 100 prosent like, men at man er like mye verd som menneske og skal ha menneskerettigheter på lik linje

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du deg for feminist?

Hvorfor? /hvorfor ikke? 

Anonymkode: 0242a...6dd

Nei, og det handler primært om hva moderne feminisme består av. De aller fleste av oss er for like rettigheter for kvinner og menn. De aller færreste er feminister. Jeg tenker at det sier oss en del. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Likestillingsloven laget av feminister:

§ 1.Formål

Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling.

Og praksis av det formålet:

Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

I 2005 gjennomførte Høyskolen i Buskerud et lignende tiltak, da de innførte et reise- og utdanningsstipend på 25 000 kroner til jenter som tok teknologiutdanning. Dette tilfellet ble klaget inn til det som da het Likestillingsombudet, men klagen ble ikke tatt til følge.

Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet. 

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn når saken gjelder forhold utenfor arbeidslivet, sier hun.

Det vil si at tiltak som det HiST nå gjennomfører, kan godkjennes 

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

Anonymkode: 1d49d...b4c

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likestillingsloven laget av feminister:

§ 1.Formål

Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling.

Og praksis av det formålet:

Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

I 2005 gjennomførte Høyskolen i Buskerud et lignende tiltak, da de innførte et reise- og utdanningsstipend på 25 000 kroner til jenter som tok teknologiutdanning. Dette tilfellet ble klaget inn til det som da het Likestillingsombudet, men klagen ble ikke tatt til følge.

Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet. 

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn når saken gjelder forhold utenfor arbeidslivet, sier hun.

Det vil si at tiltak som det HiST nå gjennomfører, kan godkjennes 

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

Det er en historisk grunn for dette da. Menn har ikke vært undertrykt og ansett omtrent som barn som ikke har noen bestemmelsesrett

Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Også noen feministiske organisasjoner da:

Kvinnegruppa Ottar

Hovedmedlemskap i Kvinnegruppa Ottar er for kvinner

Kvinnefronten

Alle som definerer seg som kvinner kan være fullverdige medlemmer

AP's kvinnenettverk

Arbeiderpartiets kvinnenettverk er et åpent nettverk for alle kvinnelige medlemmer

Feministisk initiativ

Ikke en eneste sak til støtte for gutter og menn, og vil som alle de andre aktivt diskriminere gutter og menn.

Norsk Kvinnesaks forening

Vi har jobbet for jenterog kvinners rettighetersiden 1884

Jeg har ikke funnet en eneste feministisk organisasjon som ikke er for aktiv diskriminering av gutter og menn og særfordeler for jenter og kvinner. Så hvor er disse "virkelige feministene" du fabler om?

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er en historisk grunn for dette da. Menn har ikke vært undertrykt og ansett omtrent som barn som ikke har noen bestemmelsesrett

Og der har du det ja. Du som feminist støtter diskriminering...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og der har du det ja. Du som feminist støtter diskriminering...

Nei jeg støtter at kvinner skal slutte å diskrimineres. Det skjer fortsatt i verden. Det er ikke likestilling verden over. I fattige land blir kvinner fortsatt undertrykt. 

Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei jeg støtter at kvinner skal slutte å diskrimineres. Det skjer fortsatt i verden. Det er ikke likestilling verden over. I fattige land blir kvinner fortsatt undertrykt. 

Jeg gav deg et eksempel på at Norsk lov diskriminerer menn, og du var enig med den. Så jo du støtter diskriminering.

Og selv dette innlegget ditt er diskriminerende da du utelukkende vil få slutt på diskriminering av kvinner.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gav deg et eksempel på at Norsk lov diskriminerer menn, og du var enig med den. Så jo du støtter diskriminering.

Og selv dette innlegget ditt er diskriminerende da du utelukkende vil få slutt på diskriminering av kvinner.

Ja med vondt skal vondt fordrive. Det blir nok slutt på kjønnskvotering snart

• Liker 1
Skrevet

Blir så flau av å være kvinne i Norge når det klages og sytes. Og så er det så aggresivt fremtoning også, hvis man sier at man ikke er feminist så blir man nærmest satt i fengsel. Jeg er enig i mye av feminisme, men de som går fremst i paraden er som regel bitre mennesker, ala type Tusvik. Æsj.

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja med vondt skal vondt fordrive. Det blir nok slutt på kjønnskvotering snart

Og dermed motbeviser du ditt eget innlegg. Du som feminist er for diskriminering av gutter og menn akkurat som Anonymkode: bc0ad...4db skrev.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Feminister er bare en gjeng sutrekopper. 

Likestilling er selvfølgelig ikke det samme som feminisme.     

Anonymkode: 59824...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...