Gå til innhold

Når er det greit å ringe til fasttelefon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært "oppvokst" med at man ikke ringer fasttelefoner etter kl. 2200 på kvelden (enten det er hverdag eller helg) - og ikke før kl. 1000 i helgene.

Selvfølgelig kan man ringe utenom dette - om det er noe veldig alvorlig - men som grunnregel ringer man hvertfall ikke fremmede utenom dette.

Mobiltelefoner er noe annet - for de kan skrus av/settes på lydløs/vidrekobles til svarer når det passer.

Jeg kan også ringe familien min senere/tidligere - da jeg vet at de står opp veldig tidlig/legger seg veldig sent - men det blir noe annet.

I dag hadde jeg nemlig "gleden" av å bli ringt til ca 0830 - av en som skulle ha tak i eksmannen min. (gudene vet hvorfor han ikke hadde fått det nye nummeret hans - for det er mange år siden han flyttet).

I dag når jeg for en gangs skyld sov godt og lenge :evil:

Da jeg sa at jeg syntes det var urimelig tidlig å ringe - fikk jeg en sitt grettent "Å synes du virkelig det" tilbake.

(Det burde vel for f... være meg som var gretten .. det var jeg som ble vekket .. og av en telefon jeg ikke en gang burde fått)

Hva slags "regler" følger dere når dere ringer fremmede/kjente??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omtrent de samme som deg. Er jeg i tvil om folk er oppe sender jeg en melding først!

Skrevet

Jeg også har de "reglene" som du har LilleBille.

Ikke mellom 2200 - 1000

Jeg blir også "sur" hvis jeg blir vekket av telefon før kl 1000...............

Skrevet
Jeg også har de "reglene" som du har LilleBille.

Ikke mellom 2200 - 1000

Jeg blir også "sur" hvis jeg blir vekket av telefon før kl 1000...............

Jeg også :-)

Unnataket er til bestemor og hjem til mamma/pappa for de vet jeg er oppe lenger, men ikke senere enn 23.30 dit og det skal være litt "akutt". Samme til svigers.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg kvier meg for å ringe etter 21.30. (med mindre det er spesielt gode venner/familie). Om morgenen har jeg grense på 9 lørdag og 10 søndag.

Gjør ikke forskjell på fasttelefon og mobil. Mange (meg selv inklusiv) skrur ikke av mobilen om kvelden/natten. Meldinger kan jeg sende når som helst!

Skrevet

Ti-ti er generell regel ja, og jeg gjør inne unntak for mobil, heller ikke meldinger. (Jeg kan ikke fordra å vekkes av sms heller jeg...) Slike regler er det ikke alle som tar hensyn til nei, blitt vekket av sambos mobil av folk som ville ha ham til å gjøre noe, etter at vi hadde lagt oss, mer enn en gang.

Nær familie er noe annet. Mamma kan ringe meg hvilkensomhelst tid på døgnet. Men sent på kvelden, tidelig på morgenen, det gjør hun bare når det er noe spesielt, somregel. Eller så sjekker hun i det minste at pc'n vår er på (pålogget icq) da vet hun vi ikke har lagt oss.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg holder meg også omtrent til de "reglene" som LilleBille har. Det hender nok at jeg ringer til noen rundt 9 om morningen men da vet jeg at de er opp tidlig.

Skrevet

Jeg har samme tider som dere.

Er jeg usikker,så sender jeg melding først.

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er meg som er sær (og rigid) da .. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer an på hvem jeg ringer til og hva jeg skal snakke med dem om.

Når jeg ringer til fremmede folk så ringer jeg som regel ikke mellom 21.30 og 10.30.

Når jeg ringer til venner og familie så er det litt slackere, men holder meg borte fra hustelefonen mellom 23.00 og 10.30.

Bruker mobil mye også og da sender jeg sms nesten når som helst til venner og familie.

Vil man ikke bli vekket av melding i halv 3 tiden på natta så skrur man av lyden, liksom.. :wink:

Men jeg sender som regel ikke meldinger til fremmede mellom 22.00 og 10.00...

Bra de fleste ser ut til å ha noenlunde like regler da!

Gjest gjest 0
Skrevet

Hustelefon har jeg de samme reglene 10-22

Men når det gjelder mobil har jeg ingen regler bortsett fra der jeg vet at personen sover og har mobilen på.

For folk velger selv å ha mobilen skrudd på! Må man ha på pga vekking går det fint ann å skru av lyden på sms og ringing...

Min mobil står på hele natten av den grunn at jeg vil være tilgjengelig for enkelte mennesker hvis det skal være nødvendig. Blir jeg vekket av en full kompis som trenger sjåfør er da min egen skyld at jeg ikke har skrudd av lyden. Hvis jeg virkelig vil sove hele natten passer jeg på at alle lyder er skrudd av.

Pam

Skrevet

Nei, vet du? Selv om jeg ikke vil vekkes av sms midt på natta, så sover jeg med mobil, emd lyd, og hustelefon på soverommet.

Jeg vil ikke vekkes av en som vil det skal legges ut noe på ei nettside, eller ha hjelp til et regnskap. Men ejg vil være 100% tilgjengelig for de som trenger å ha tak i meg. Jeg vil at mamma (eller, pappa da, som aldri klarer å ringe rett av hustelefonen og mobilen min når han ska skynde seg) skal nå tak i meg dersom det skulle være noe. Jeg har 4 besteforeldre i live, selv om jeg er 25 år gammel. Det medfører at det er 4 gamle mennesker som jeg bryr meg veldig om. To av dem er hjertesyke, og særlig en lever i overhengende fare for å ikke oppleve sin neste bursdag. Slik har et jo mer eller mindre vært siden jeg flyttet hjemmefra, men det er blitt langt mer akkutt de siste ukene.

Vel, det er bare min historie. Andre har sine egne. Poenget er at vi er MANGE som vil være tilgjengelige, av ulike årsker, enten det er våre foreldre, besteforeldre, søsken eller venner det gjelder, men som ikke av den grunn liker å få meldinger fra folk på fest eller folk på nattevakt eller folk som bare ikke skjønner at noen folk sover om nettene selv om de selv ikke gjør det.

Derfor sender jeg heller ikke melding til noen dersom jeg tror de sover. annet enn folk jeg VET slår av mobilen om de vil sove. Som min bror. Han slår av mobilen på dagtid dersom han har jobba nattevakt, og på kveldstid dersom han skal jobbe nattevakt. VIL jeg da veldig ha tak i ham, er det hjemmetelefonen (ellr å ringe kamerate han deler leilighet med) Bare lurer jeg på om han er tilgjengelig, så kan jeg ringe mobilen og vite at svarer han ikke, da sover han. Fordi jeg vet han har ordnet seg slik. Men jeg forutsetter aldri at andre gjør det. Fordi jeg ikke gjør det.

Det er kanskje "min feil" at jeg velger å ha på mobilen. Men, jeg tar likeve hensyn til at andre kan ha gjort det samme. For, vi er mange som av ulike årsaker gjerne vil være tilgjengeige, selv når vi sover, men ikke for ALLE...

Skrevet

10-22 er en grei regel synes jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har samme klokke"regel" som sommerfugl, og skiller ikke på fasttelefon og mobil. Men til mamma og bestevenninden min ringer jeg på andre tider, fordi jeg vet at de er oppe.

Gjest Trulselinemor
Skrevet
Jeg har vært "oppvokst" med at man ikke ringer fasttelefoner etter kl. 2200 på kvelden (enten det er hverdag eller helg) - og ikke før kl. 1000 i helgene.

Selvfølgelig kan man ringe utenom dette - om det er noe veldig alvorlig - men som grunnregel ringer man hvertfall ikke fremmede utenom dette.

Mobiltelefoner er noe annet - for de kan skrus av/settes på lydløs/vidrekobles til svarer når det passer.

Jeg kan også ringe familien min senere/tidligere - da jeg vet at de står opp veldig tidlig/legger seg veldig sent - men det blir noe annet.

I dag hadde jeg nemlig "gleden" av å bli ringt til ca 0830 - av en som skulle ha tak i eksmannen min. (gudene vet hvorfor han ikke hadde fått det nye nummeret hans - for det er mange år siden han flyttet).

I dag når jeg for en gangs skyld sov godt og lenge :evil:

Da jeg sa at jeg syntes det var urimelig tidlig å ringe - fikk jeg en sitt grettent "Å synes du virkelig det" tilbake.

(Det burde vel for f... være meg som var gretten .. det var jeg som ble vekket .. og av en telefon jeg ikke en gang burde fått)

Jeg har de samme reglene som deg. Liker ikke å bli vekket av telefonen. Har lett for å bli litt redd da.

Skrevet

Jeg vil ikke vekkes av en som vil det skal legges ut noe på ei nettside, eller ha hjelp til et regnskap. Men ejg vil være 100% tilgjengelig for de som trenger å ha tak i meg.

Du kan sansynligvis programmere mobilen din slik at den er lydløs på inkommende meldinger eller annrop fra alle andre enn bestemte personer. Er enig med deg i at det er en uting å ringe for sent eller for tidlig (meldinger kan folk godt sende meg, de står på lydløs, for folk som vil noe viktig ringer likevel), men man kan ikke oppdra alle, så for å unngå å bli vekket er det lurt å lage et spesialfilter som man bare bruker om natta. Dette er mulig på de fleste moderne telefoner.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg vil dele inn i kategorier:

Potensielle kjærester og hemmelige eller kjente beundrere, herunder unntatt lugubre eklinger, kan alltid ringe, både på mobil og fasttelefon. Når som helst. Dette gjelder også meldinger.

Familie kan ringe før klokken ti på kvelden og etter ti om formiddagen, her unntatt søndagen da unødvendig koseprat bør foretas tidligst kl 12. Unntak er klare kriser som kjærlighetssorger eller lignende, da kan det ringes etter behov.

Gode venner som familie over.

Lugubre/uinteressante fyrer, sleske selgere og andre kryp bes ringe etter kl 10 om morgenen, men helst ikke etter kl 10, også om morgenen. Eller de kan heller ringe hverandre.

Skrevet

Så og si samme regler som deg når detgjelder folk jeg ikke kjenner så godt men de jeg kjenner veldig godt er det noe annet med. Vil nok si kl 0900 istede for 1000

Skrevet

Ringer aldri til folk etter kl. 21.00 på hustlf og ikke før kl. 10.30 i helgene. (Også hustlf) Men mobil synes jeg det er greit å ringe. De jeg ringer slår i allefall av lyden hvis de ikke vil bli forstyrra. Noe jeg også gjør selv. Og på natta'n slår jeg alltid av lyden på tlf. Er det noe viktig som har skjedd så ringer da familie/venner på hustlf. Men mld. kan folk sende når som helst. Som sagt, er ikke verre enn å slå av lyden!

Gjest lilletroll
Skrevet

Ikke før 10 om morgenen og ikke etter 22 på kvelden. Dette er jeg "oppvokst" med og dette forholder jeg meg til. Når tlf ringer etter 22 på kvelden hjemme hos oss sjekker jeg hvem det er og svarer som regel aldri - da er det natt. (og ja, når kl er 22 har jeg lagt meg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...