Gå til innhold

saueskinn lukter død - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle vaske flekken av et lammeskinn. Det ble veldig stivt. dyttet det ned i en bøtte med lanolin oppløst i vann. Jeg tok det opp igjen og sentrifugerte det. Hjelp. Skinnet lukter død. Det er ikke lukten av sau som plager meg. Det er lukten av død som er værst. Jeg har lagt det i en bøtte med eddik oppløst i vann, og satt på veranda. Hvordan kan babyen ligge på dette? Jeg vurderer å kaste lammeskinnet. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre for å få det både mykt og luktfritt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør jo kaste det og evt kjøpe nytt. Om det lukter død så er det nok ødelagt

Anonymkode: 5fd0f...816

• Liker 1
Skrevet

Tørk det, så forsvinner nok lukta. Hverken blaut sau eller lanolin lukter blomster.

Anonymkode: 908a7...267

• Liker 1
Skrevet

Våt ull lukter jo helt jævlig. Men spørs om du har ødelagt skinnsiden med vaskemaskin og eddik og så mye styr. 

Ville prøvd å gni det godt inn med milo,  massere det inn og så skulle med masse rennende vann. 

Viktig at du får det skikkelig tørt, for sånne skinn bruker lang tid på å tørke, og da vil det bli lukt. Ville ristet det godt ute for å få vekk mest mulig vann, og så brukt hårføner til det er knusktørt. Skinnsiden kan du prøve å ha på litt grønnsåpe for å få tilbake litt elastisitet i det. Ha det på når skinnet er helt tørt, og ikke vask av. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Muscae skrev:

Våt ull lukter jo helt jævlig. Men spørs om du har ødelagt skinnsiden med vaskemaskin og eddik og så mye styr. 

Ville prøvd å gni det godt inn med milo,  massere det inn og så skulle med masse rennende vann. 

Viktig at du får det skikkelig tørt, for sånne skinn bruker lang tid på å tørke, og da vil det bli lukt. Ville ristet det godt ute for å få vekk mest mulig vann, og så brukt hårføner til det er knusktørt. Skinnsiden kan du prøve å ha på litt grønnsåpe for å få tilbake litt elastisitet i det. Ha det på når skinnet er helt tørt, og ikke vask av. 

Jeg skal forsøke dette. Det har nok oppstått en surning av skinnsiden. Den kom trolig fordi det lå for lenge i lanolin og vann. Jeg som trodde lanolin ville forebygge denne typen dunst. Men altså, om det har kommet en bakterievekst i skinnet, eller om det lukter død alltid, det er fremdeles uklart. Jeg skal forsøke grønnsåpe tipset! Mange takk til alle som delte sin kunnskap!

• Liker 1
Skrevet

Oppsummering: Jeg klarte å ordne det ved at jeg rett og slett helte en litt svekket (halvparten vann, halv kaffekopp totalt) grønnsåpeblanding på skinnsiden. Deretter strakk jeg i skinnet, tørket med hårføner og varmekabler. Skinnet lå flatt. Nå er det mykere enn første gangen, og det lukter helt ok. Dette var veldig bra!

Skrevet
På 8.9.2019 den 12.56, Olaug Olsen skrev:

Jeg skulle vaske flekken av et lammeskinn. Det ble veldig stivt. dyttet det ned i en bøtte med lanolin oppløst i vann. Jeg tok det opp igjen og sentrifugerte det. Hjelp. Skinnet lukter død. Det er ikke lukten av sau som plager meg. Det er lukten av død som er værst. Jeg har lagt det i en bøtte med eddik oppløst i vann, og satt på veranda. Hvordan kan babyen ligge på dette? Jeg vurderer å kaste lammeskinnet. Er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre for å få det både mykt og luktfritt??

Hva hadde du forventet? Det er død sau

Anonymkode: 83659...c86

Skrevet

Vask det med lanolin shampo eller send det på rens

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Kleenex skrev:

Vask det med lanolin shampo eller send det på rens

lanolin hjelper ikke, det er grønnsåpen som tar lukten :) Dette vet jeg, for jeg har nå testet det ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...