Gå til innhold

12-åring barnevakt for søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 12 år gammel stedatter. Er det innafor å be henne være barnevakt en kveld slik at jeg og mannen får dratt en tur på kino? 

Hun er ansvarsfull, omsorgsfull og flink med sin lillebror. Han er 4. Vi legger før vi drar, og hun er våken når vi kommer tilbake. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg luftet det med henne, sa at hun evt kunne ha en venninne på overnatting og hatt jentekveld. Hun fortalte det til sin mor, som klikket i vinkel og mente at det er galskap å la en 12-åring sitte barnevakt. Er jeg helt på trynet her? 

Anonymkode: 9fb24...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør gå helt fint, men det er jo du som kjenner begge barna. 

Normalt sett er dette helt greit. 

Kjøp inn litt god mat og snacks 😊

• Liker 4
Skrevet

Ser ikke problemet så lenge hun synes det er greit selv. Da jeg var 12 hadde jeg søsken på 4 og 5 og hadde vært barnevakt for dem i et par år allerede. Inklusive ansvar for kveldsmat og legging. Det var stas for oss alle tre. ;)

Anonymkode: 06029...810

Skrevet

Det er 10 år mellom eldste og yngste her, og eldste satt barnevakt mens yngste sov fra den alderen. Før det, fra hun var ca 2 år, kunne han være hjemme mens hun sov mens jeg feks hentet et av søsknene på trening. Men fra hun var ca 2 kunne han passe henne om det var foreldremøte eller noe annet. Han ville det selv, fikk lønn for det selv om han satt og så på tv i to timer liksom, og det gikk alltid fint. De to har hatt et fantastisk forhold fra hun ble født. 

Han er også min stesønn (skjønte at TS ikke var forelder her). Mor har aldri hatt noe problem med dette. Det skal sies at jeg ikke tror vi brukte ham som barnevakt for kino/ut og spise før senere tror jeg, men ansvaret er jo det samme uansett hva man gjør.... 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Satt mye barnevakt som 12 åring jeg, for yngre enn 4 åringer også, gikk helt fint.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 12 år gammel stedatter. Er det innafor å be henne være barnevakt en kveld slik at jeg og mannen får dratt en tur på kino? 

Hun er ansvarsfull, omsorgsfull og flink med sin lillebror. Han er 4. Vi legger før vi drar, og hun er våken når vi kommer tilbake. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg luftet det med henne, sa at hun evt kunne ha en venninne på overnatting og hatt jentekveld. Hun fortalte det til sin mor, som klikket i vinkel og mente at det er galskap å la en 12-åring sitte barnevakt. Er jeg helt på trynet her? 

Oi. Jeg kunne aldri gjort det.Vet at noen gjør det.Men kan tenke meg BV hadde komt fort på banen om noen gjorde det..Og folk fant ut av set.Sånt hysteri overalt no.Før var det helt vanlig. Men ikke no. Ihvertfall ikke her. Stort ansvar om det skjer noe.Som faller på den store. Men det går sikkert fint.Så lenge hun får fatt i dere. 

Anonymkode: 4b334...6e3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Jeg kunne aldri gjort det.Vet at noen gjør det.Men kan tenke meg BV hadde komt fort på banen om noen gjorde det..Og folk fant ut av set.Sånt hysteri overalt no.Før var det helt vanlig. Men ikke no. Ihvertfall ikke her. Stort ansvar om det skjer noe.Som faller på den store. Men det går sikkert fint.Så lenge hun får fatt i dere. 

Tull! 

Her er 13-åringen barnevakt for en baby etter babyen har lagt seg. Tre timer til og med! Med venninne, så andre foreldre var også informert. Babyen våkner flere ganger for vann og smokk, null problem. Om det var nødvendig med mat eller bleieskift hadde vi blitt ringt etter. 

Ser null problem med å la en 12-åring være barnevakt, og så til en 4-åring da! Kjære vene. 

Anonymkode: 0cec0...312

• Liker 8
Skrevet

Høres helt innafor ut! 

• Liker 3
Skrevet

Min 11-åring begynte å passe litt i sommer. Treåringen sov, vi var ikke langt unna (naboer/gåavstand) og jeg hadde kontakt via meldinger. 11-åringen var våken da vi kom og treåringen hadde sovet hele tiden. Stoltere 11-åring skal man lete lenge etter. 

Tenker 12 og 4 år går fint så lenge man er tilgjengelig på tlf og kan komme på kort varsel

Anonymkode: eba52...7f2

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor! 

Vår snart 9 åring sitter hjemme å ser tv mens brødrene på 3 og 5 sover, mens jeg og mannen går en tur med hunden l nabolaget. 

Når jeg sover før nattevakt sitter hun barnevakt en time mens mannen trener. Da ligger jeg jo hjemme å sover, så hun vekker meg lm det er noe. 

Hun synes det er kjempe stas og føler seg så hjelpsom

• Liker 4
Skrevet

Greit å lese denne tråden, eksen min synes det er litt på kanten at jeg har latt 13-åringen passe (og legge) lillesøster på snart 8 av og til. Begge er rolige unger og vi bor i blokk så det er folk rundt på alle kanter. Ikke ofte det trengs, men jeg betaler heller datteren min som jeg kjenner og stoler på enn en fremmed ungdom som bare er litt eldre.

Anonymkode: f3d8d...8b5

• Liker 5
Skrevet
På 8.9.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Innafor hvis stedatteren er moden for det. Men dere bør kanskje ikke gjøre det pga mor? Hun må jo få være med å bestemme.

Anonymkode: e710e...ace

• Liker 1
Skrevet

Jeg hentet et søskenpar i barnehagen etter skolen, passet de hele dagen og la dem for kvelden og foreldrene kom hjem i 3 tiden om natta.  Jeg var 10 år, barna var 6 mnd og 2 år første gangen. Gjorde det flere ganger senere også. 

Folk er jo helt hysteriske nå til dags. 

Anonymkode: 1e026...5ea

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Dette er da helt vanlig.

• Liker 3
Skrevet
On 9/8/2019 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Barna får kun 50% av tiden med foreldrene. La henne være - og dere går på kino når barna er hos moren sine.

Anonymkode: 9e25d...0c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det. Men om du har noen nære naboer så hadde jeg  informert dem og spurt om de kunne være backup om de likevel skulle være hjemme. Det er jo en fin måte å forberede 12-åringen på å bli selvstendig på også, så lenge hun  er klar for oppgaven.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hentet et søskenpar i barnehagen etter skolen, passet de hele dagen og la dem for kvelden og foreldrene kom hjem i 3 tiden om natta.  Jeg var 10 år, barna var 6 mnd og 2 år første gangen. Gjorde det flere ganger senere også. 

Folk er jo helt hysteriske nå til dags. 

Anonymkode: 1e026...5ea

En gang brukte man heller ikke setebelte eller barneseter. Og barn fikk brennevin som bedøvelse. 

Men at det var vannlig betyr ikke at det burde ikke stoppes. Det vite vi godt.  

En 12 åring har ikke alle evner som trenges til p forutse farer som kan ramme et småbarn. Og heller ikke evner til å fokusere lenge. 

Ikke det man trenger som barnevakt....

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gang brukte man heller ikke setebelte eller barneseter. Og barn fikk brennevin som bedøvelse. 

Men at det var vannlig betyr ikke at det burde ikke stoppes. Det vite vi godt.  

En 12 åring har ikke alle evner som trenges til p forutse farer som kan ramme et småbarn. Og heller ikke evner til å fokusere lenge. 

Ikke det man trenger som barnevakt....

Jeeez🙄

En 12-åring kan fint sitte barnevakt.

Anonymkode: 79a98...7f2

• Liker 4
Skrevet

Ts her. 

Innlegg for og imot her ser jeg. Å dra inn barnevern er så fjernt at jeg ikke gidder å kommentere det en gang... At en 12-åring ikke har evne til å fokusere er jo bare tull. Det er forskjell på 12-åringer! Og at vi «tar fra henne» tid med foreldrene er jeg heller ikke enig i. Det er ikke akkurat slik at hun sitter oppå oss når hun er hjemme. Hun er opptatt med sitt, venner, skole og slikt. Hun har mye frihet, og vi tilbringer samtidig mye tid med henne. Spiller brettspill og drar på turer og slikt. 

Det er vel innlysende at fireåringen er vårt felles barn, så han er her hele tiden. Hadde vi ikke hatt barn i huset annenhver uke hadde vi selvsagt brukt tiden uten barn på å dra på kino og slikt. Nå har vi ikke vært på kino sammen på fem år, så det er ikke slik at vi flyr ut i tide og utide. Har ingen andre barnevakter tilgjengelig, og ønsker ikke å bruke ungdommer vi ikke kjenner. Tror 12-åringen hadde syntes det var veldig merkelig å få en barnevakt i hus, og fireåringen er skeptisk til folk han ikke kjenner. Å la mor diktere hva vi skal gjøre er jeg skeptisk til. Samarbeidet med henne er greit nok, men jenta bor her fast og er hos mor annenhver helg.

Kanskje vi «bruker» henne, kanskje vi bør vente ei stund. Hadde selvsagt tenkt å betale henne, og la henne ha ei venninne på overnatting, lage noe mat og snacks til de. Vi er et kvarter unna om det skulle skje noe, og jenta greier helt fint å ta vare på et barn som sover. Å forutse farer som kan oppstå? Hvilke farer da? Det verste som kan skje er jo brann, og da har hun vett til å vekke ungen og komme seg ut. Ellers er det jo fint lite som skjer med en sovende fireåring. Men kanskje hun bør bli litt eldre, jeg vet ikke. 

• Liker 7
Skrevet

Vi har en jente som fyller 13 i høst. Hun har passet lillebror på 5 flere ganger. Vi har vel aldri kommet så sent hjem (da har vi brukt barnevakt, vi har flere som kan passe) men hun har lagt han eller passet etter leggetid noe  ganger. Jeg hadde absolutt stolt på at det gikk fint.

Jeg lar også søster på (snart) 10 år passe lillebror, men da på inntil en time mens jeg f.eks handler eller henter storesøster på trening.

Anonymkode: 63574...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...