AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg spør fordi mitt inntrykk er at europeere lett støtter uavhengighet i andre deler av verden, men ikke dersom det er i sin egen bakgård. Det fremstår som hykleri. Og det kommer garantert noen som vil hevde at det er stor forskjell mellom Catalonia og Tibet. Det er for eksempel varmt i Catalonia, så det kan overhode ikke sammnelignes Anonymkode: 8e842...50d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Ja, helt klart. Situasjonen de er i er ikke så ulik den Norge var i perioden fram til 1905, bortsett fra at Spania er mer undertrykkende og gir katalanerene stadig færre rettigheter i stedet for flere slik vi fikk fra Sverige. Ære være svenskekongen som i motsetning til spanjolene ikke gikk til angrep på og arresterte dem som erklærte uavhengighet. Det har gitt oss 100 år med svært vennlig naboskap i stedet for stadige konflikter. Katalanerenes situasjon forverres av at Franco fylte opp Catalonia med regimetro spanjoler slik at de vil slite med å få flertall for en uavhengighetserklæring. Det hjelper heller ikke at EU ikke ønsker å måtte forholde seg til flere uavhengige stater, og derfor ser gjennom fingrene på undertrykkende metoder. Anonymkode: 1ce98...792 1
Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Katalanerne kjemper ikke hardt nok til å fortjene uavhengighet. Hadde de kjempet ordentlig for friheten sin som irene, vietnameserne eller eritreerne gjorde i sin tid så kanskje jeg hadde støttet dem.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 3 minutter siden, Atomlynet said: Katalanerne kjemper ikke hardt nok til å fortjene uavhengighet. Hadde de kjempet ordentlig for friheten sin som irene, vietnameserne eller eritreerne gjorde i sin tid så kanskje jeg hadde støttet dem. Hvor mange flere måtte Franco drept og torturert for at de skulle fortjene det? Jeg tror ikke du har satt deg inn i Catalonias historie. Anonymkode: 1ce98...792
Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mange flere måtte Franco drept og torturert for at de skulle fortjene det? Jeg tror ikke du har satt deg inn i Catalonias historie. Anonymkode: 1ce98...792 Er man ikke villig til å kjempe til siste person for sin uavhengighet så fortjener man den ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 1 minutt siden, Atomlynet said: Er man ikke villig til å kjempe til siste person for sin uavhengighet så fortjener man den ikke. Hva er vitsen med å være uavhengig hvis alle er døde? Poenget med uavhengighet er å skaffe en bedre framtid for sine barn, familie og venner, ikke å få dem drept. Anonymkode: 1ce98...792
Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er vitsen med å være uavhengig hvis alle er døde? Poenget med uavhengighet er å skaffe en bedre framtid for sine barn, familie og venner, ikke å få dem drept. Anonymkode: 1ce98...792 Det er bare å overleve det og vinne både bedre fremtid og uavhengighet. Men man må tørre å ta sjangsen på at man kan bli utryddet.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 15 minutter siden, Atomlynet said: Det er bare å overleve det og vinne både bedre fremtid og uavhengighet. Men man må tørre å ta sjangsen på at man kan bli utryddet. Så du fortjener egentlig ikke å leve i frihet siden ikke familien din gjorde kollektivt selvmord ved å angripe tyskerene i 1940? Anonymkode: 1ce98...792
Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du fortjener egentlig ikke å leve i frihet siden ikke familien din gjorde kollektivt selvmord ved å angripe tyskerene i 1940? Anonymkode: 1ce98...792 At vi vant friheten her i Norge føles helt herlig.
Druid Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg spør fordi mitt inntrykk er at europeere lett støtter uavhengighet i andre deler av verden, men ikke dersom det er i sin egen bakgård. Det fremstår som hykleri. Og det kommer garantert noen som vil hevde at det er stor forskjell mellom Catalonia og Tibet. Det er for eksempel varmt i Catalonia, så det kan overhode ikke sammnelignes Anonymkode: 8e842...50d Typisk når jeg støtter uavhengighet, handler det om nivået på overgrep som blir utført. Jeg ser Catalonia sin argumentasjon, men jeg ser ikke helt at de utsettes for direkte overgrep fra Spania. Og selvfølgelig ser jeg trusselen i at dette brer seg og Spania splittes helt opp. Spania som land innholdet fattige og rike områder, og en slik oppsplitting vil javnt over forverre situasjonen for HELE området som i dag er Spania. EU er tradisjonelt sett heller ikke veldig glad i sånne ting av helt selvforklarende årsaker, men de må nå om dagen bare finne seg en måte å løse dette på; vi kommer snart til å få ett separat Skottland og Nord Irland. Jeg sitter igjen med en følelse om at catalanerne ønsker seg ut av Spania pga stolthet og følelser, ikke på grunn av funksjonelle og samfunnsbyggende årsaker. Og det er idiotiske grunner til å lage konflikt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #11 Skrevet 8. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, helt klart. Situasjonen de er i er ikke så ulik den Norge var i perioden fram til 1905, bortsett fra at Spania er mer undertrykkende og gir katalanerene stadig færre rettigheter i stedet for flere slik vi fikk fra Sverige. Ære være svenskekongen som i motsetning til spanjolene ikke gikk til angrep på og arresterte dem som erklærte uavhengighet. Det har gitt oss 100 år med svært vennlig naboskap i stedet for stadige konflikter. Katalanerenes situasjon forverres av at Franco fylte opp Catalonia med regimetro spanjoler slik at de vil slite med å få flertall for en uavhengighetserklæring. Det hjelper heller ikke at EU ikke ønsker å måtte forholde seg til flere uavhengige stater, og derfor ser gjennom fingrene på undertrykkende metoder. Anonymkode: 1ce98...792 Jeg har tenkt på dette, at EU faktisk har viser makt her enn det vi skulle tro bare fordi de ikke "orker" å forholde seg til flere land/stater. Men poenget burde jo vært "frie stater under samme paraply" sånn at det gikk an for for eksempel Færøyene, Skottland, Catalonia kan bli selvstendige om de vil - og det burde i hvertfall ikke re slik at EU skal bli "det nye landet" uten at folk får det med seg omtrent. Anonymkode: 4c179...81b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 28 minutter siden, Druid said: Typisk når jeg støtter uavhengighet, handler det om nivået på overgrep som blir utført. Jeg ser Catalonia sin argumentasjon, men jeg ser ikke helt at de utsettes for direkte overgrep fra Spania. Når bestemødre som stiller opp på et fredelig valg blir banket til blods av en halvmilitær politistyrke med køller og tilgang til langt tyngre våpen kan man vel ikke si at de står helt fritt. Anonymkode: 1ce98...792
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 32 minutter siden, Druid said: Jeg sitter igjen med en følelse om at catalanerne ønsker seg ut av Spania pga stolthet og følelser, ikke på grunn av funksjonelle og samfunnsbyggende årsaker. Og det er idiotiske grunner til å lage konflikt. "Norge for nordmenn" var et av slagordene under folkeavstemmingen ved unionsoppløsningen. Vi stod like fritt til å drive med "funksjonelle og samfunnsbyggende" saker som katalonerene gjør under spansk styre. Anonymkode: 1ce98...792
Druid Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når bestemødre som stiller opp på et fredelig valg blir banket til blods av en halvmilitær politistyrke med køller og tilgang til langt tyngre våpen kan man vel ikke si at de står helt fritt. Anonymkode: 1ce98...792 Vel, hvis du møter opp på ett valg som myndighetene har varslet vil bli stoppet, er din posisjon som bestemor mindre interessant enn din posisjon som aktivist. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Norge for nordmenn" var et av slagordene under folkeavstemmingen ved unionsoppløsningen. Vi stod like fritt til å drive med "funksjonelle og samfunnsbyggende" saker som katalonerene gjør under spansk styre. Anonymkode: 1ce98...792 Spørsmålet handler om hvor vi er i tiden. Verden har endret seg enormt mellom vi fikk vår frihet og Catalonia idag. Det er ikke sikkert det ville være en klar og tydelig bevegelse for unionsoppløsning, hvis vi hadde beholdt unionen til dagens dato. Og du misforsto hva jeg mente med begrunnelsen, jeg mistenker at motivasjonen for ett fritt Catalonia først og fremst handler om eget flagg og nasjonalsang, og at tankene om hvordan dette praktisk vil fungere, ikke er drivende argumenter. Det er litt brexit aktig over hele greia.( men med litt mer kompetente politikere)
Druid Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt på dette, at EU faktisk har viser makt her enn det vi skulle tro bare fordi de ikke "orker" å forholde seg til flere land/stater. Men poenget burde jo vært "frie stater under samme paraply" sånn at det gikk an for for eksempel Færøyene, Skottland, Catalonia kan bli selvstendige om de vil - og det burde i hvertfall ikke re slik at EU skal bli "det nye landet" uten at folk får det med seg omtrent. Anonymkode: 4c179...81b Det er ikke slik at de ikke orker, men EU startet med ett sett land og man har en naturlig lojalitet til de som har skapt deg. Så derfor har EU vært lite støttende til ulike interne spenninger i ulike land. Som sagt er dette i utvikling, og EU er mindre og mindre kategorisk mot splittelser. Snart kan vel til og med Sveits søke medlemskap. Interessant nok BLIR EU litt det nye landet når mindre stater uten fulle konstitusjoner blir annerkjent.
Kågebruker Skrevet 8. september 2019 #16 Skrevet 8. september 2019 Er skeptisk til separatistbevegelser. Ideen om at alle må ha sitt eget land er utdatert og håpløs. Når det er sagt så har jeg ikke har veldig kjennskap til situasjonen i Spania med Katalanerne. Den spanske borgerkrigen var blodig og diktaturet under Franco har blitt tiet ihjel. Jeg skjønner at det er mange vonde følelser under overflaten. Det har jeg litt mer kjennskap til. Men om Katalanerne virkelig lider under dagens regime, jeg er skeptisk. Hvordan katalonia skal klare som egen stat vet jeg ikke. Hvis Katalonia skulle løsrive så kan vel baskerne prøve på det samme? Er redd for konsekvensene av et svakt Spania som er splittet opp, et svakt Storbritannia som er splittet opp. Italia har også problemer. Så jeg klarer ikke helt å støtte Katalonias selvstendighet fordi jeg frykter at sette igang prosesser som vil gjøre Europa mer urolig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #17 Skrevet 8. september 2019 3 hours ago, Druid said: Vel, hvis du møter opp på ett valg som myndighetene har varslet vil bli stoppet, er din posisjon som bestemor mindre interessant enn din posisjon som aktivist. Så de er ikke undertrykket fordi alt går bra så lenge de gjør akkurat som Madrid sier? 3 hours ago, Druid said: Spørsmålet handler om hvor vi er i tiden. Verden har endret seg enormt mellom vi fikk vår frihet og Catalonia idag. Det er ikke sikkert det ville være en klar og tydelig bevegelse for unionsoppløsning, hvis vi hadde beholdt unionen til dagens dato. Vi vil ikke engang være med i EU, og de siste årene har vi i tillegg tjent en formue på olje. Det finnes knapt noen mer nasjonalistisk nasjon i Europa enn Norge. Selvsagt ville vi ønsket å løsrive oss. Det er uansett irrelevant for om andre som ønsker å løsrive seg skal kunne gjøre det. 3 hours ago, Druid said: Og du misforsto hva jeg mente med begrunnelsen, jeg mistenker at motivasjonen for ett fritt Catalonia først og fremst handler om eget flagg og nasjonalsang, og at tankene om hvordan dette praktisk vil fungere, ikke er drivende argumenter. Det er litt brexit aktig over hele greia.( men med litt mer kompetente politikere) Dette er noe katalanere har ønsket og sloss for i 500 år, men grunnen til at det har blusset opp igjen relativt nylig er at regjeringen i Madrid (som for øvrig har Franco- og facist-røtter) tok fra dem mye av selvstyret de tidligere hadde avtalt. Anonymkode: 1ce98...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå