AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Evt. Også popcorn og godteripose til slutt? Eller blir dette veldig rart. Tenker på barnehagebursdager og evt. bursdag med medelever i småskolen. Er litt lei av de evinnelige pølsene, men det blir kanskje ikke barna? Anonymkode: 19ab3...f48
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Evt. Også popcorn og godteripose til slutt? Eller blir dette veldig rart. Tenker på barnehagebursdager og evt. bursdag med medelever i småskolen. Er litt lei av de evinnelige pølsene, men det blir kanskje ikke barna? Anonymkode: 19ab3...f48 Hvorfor kan du ikke droppe alt du nevner å lage noe skikkelig mat? Tenk på hvilke dårlige vaner du gir barna. Lag en gryterett med ris og salt til for eks. Så et sjokoladekakestykke til hver etterpå. Anonymkode: a0dae...065 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Det er ikke noe greit med barn som kommer sultne i bursdag og bare får kaker. Har opplevd det et par ganger. Ekstra dumt synes jeg det er hvis bursdagen er kl 17-19, f.eks. Jeg regner da med at det er mat og gir ikke barnet middag før bursdagen. Men hvis du gir beskjed om det, er det greit. Da klarer vi å få i mat før bursdag. Anonymkode: 958b4...0b0 15
Visla Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Server noe skikkelig mat og server kake eller is etterpå. vi dropper godteposer, synes det er noe tull. Spesielt de som sender med godteposer hjem.... 7
NBA Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Evt. Også popcorn og godteripose til slutt? Eller blir dette veldig rart. Tenker på barnehagebursdager og evt. bursdag med medelever i småskolen. Er litt lei av de evinnelige pølsene, men det blir kanskje ikke barna? Anonymkode: 19ab3...f48 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe greit med barn som kommer sultne i bursdag og bare får kaker. Har opplevd det et par ganger. Ekstra dumt synes jeg det er hvis bursdagen er kl 17-19, f.eks. Jeg regner da med at det er mat og gir ikke barnet middag før bursdagen. Men hvis du gir beskjed om det, er det greit. Da klarer vi å få i mat før bursdag. Anonymkode: 958b4...0b0 Det er jo bare å skrive i innbydelsen at det ikke blir mat. 3
aerox Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Vi har tidligere hatt Taco, pizzaboller, og pannekaker med stort hell🙂 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Buradag i før kl 15 og etter kl 19 kan bestå av kaker. Bursdager mellom 15 og 20 bør bestå av mat. Pizza bedre enn pølse. Anonymkode: 6e58f...17e 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 Du kan selvfølgelig servere akkurat hva du vil, men lurt å skrive det i invitasjonene kanskje. I alle fall hvis alle i omgangskretsen er vant til at det alltid er både mat og kaker. Jeg lagde alltid pizza, syntes det var mindre styr å servere det enn pølser Anonymkode: b9d1d...723 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Dere gjør akkurat som dere og bursdagsbarnet vil, men det er fint å gi beskjed, særlig hvis det er (nokså) rett etter skole/barnehage. Hos oss er det vanlig med noe middagsaktig først (pizza, pølser, miniburger, gryterett) og jeg gir derfor ikke barna mat mellom barnehage og bursdag. Anonymkode: 087a3...791 3
skruf Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Kommer litt an på når på dagen bursdagen er. Er den på et tidsrom der barna mest sannsynlig er sulten så ville jeg hatt noe annet å servere enn bare kaker og snop, så slipper ungene å spise seg mett på sukker liksom. Personlig så ville jeg servert mat. Har hørt om de som inviterer til frokostbursdag, det høres koselig ut. Ungene kommer til et dekket frokostbord med variert utvalg brød og pålegg. Det må jo ikke være pølser, du kan f.eks lage pizzasnurrer. De kan du lage dagen i forveien og varme opp i stekeovnen rett før spising. Kan lage det lenge før også hvis du har fryser. Trenger ikke lage en fullverdig middag som er sunnere enn sunnest i en barnebursdag, det er helt innafor med noe enkelt. Det er bursdag liksom, ikke en del av det daglige kostholdet. Pizzasnurrer kan du lage halvgrove hvis du vil ha det litt sunnere og mere mettende. Du kan også bruke kyllingkjøttdeig hvis det er barn som ikke spiser svinekjøtt som er gjester. Men du kan såklart også droppe kjøtt helt. Jeg synes forøverig at pølser er helt ok i barnebursdag. Det er enkelt og barn liker det. Går du for pølser så ville jeg kjøpt inn litt variert tilbehør, som f.eks pølsebrød, lompe, agurkmix og sprøstekt løk. Ville også hatt ulike pølsevarianter, f.eks kyllingpølser (mtp muslimske barn), vegetariske og vanlige (jeg bruker å kjøpe pølser fra God&mager-serien til gilde, de er uten melk og gluten) 3
skruf Skrevet 8. september 2019 #11 Skrevet 8. september 2019 9 minutter siden, Visla skrev: Server noe skikkelig mat og server kake eller is etterpå. vi dropper godteposer, synes det er noe tull. Spesielt de som sender med godteposer hjem.... Godteposer droppet jeg også, synes det er noe tull å sende med barna godteposer hjem. De får jo søtsaker og godteri i bursdagen. Nå er mine barn store, men da de gikk i bhg og barneskole så var det flere og flere foreldre som droppet godtepose til gjestene 4
Pentagon Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 Forslag: https://www.google.no/amp/www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/amp/ Lag denne sausen i dobbel porsjon i god tid før bursdagen, skikkelig god med masse grønnsaker (stangselleri, gulrot, løk og hvitløk) som ikke barna kjenner snurten til. Mos gjerne med stavmikser til slutt. Kjøp så 2 ferdig pizza bunner og 2 pakker kjøttdeig dagen før dagen, stek kjøttet og bland med det meste av sausen, smør det hele utoverpizzadeigene. Dryss ost over og rull deigen som om du lager kanelboller, og skjær opp til pizzaboller. Dryss litt ost over på toppen igjen og stek i 10 minutter. Smaker nydelig! Trenger bare varmes litt i ovnen før servering på selve feiringen, alt kan gjøres på forhånd og det er ikke mye gris. OBS! Lag noen på slutten med bare saus tilfelle noen er vegetar eller Halal. Så; kake 😊❤️
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 Høres ut som oppskriften på sukkerkikk i flertall.... Holder med de øvrige her - server heller noe skikkelig. Og ja, det er godt mulig ungene er skikkelig lei pølser. Husker mine var det. Om du ønsker det enkelt, bak pizzasnurrer.. Det er noen år siden mine var små, men så vidt jeg husker var ikke kake det viktigste, men godtepose, det var skuffende om den ikke dukket opp på slutten. Anonymkode: f8b06...94b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 Takker for alle tips her! Da blir det nok pizzasnurrer/ gryterett og evt. hjemmelagde rundstykker istedet for pølser. Ts Anonymkode: 19ab3...f48 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #16 Skrevet 8. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for alle tips her! Da blir det nok pizzasnurrer/ gryterett og evt. hjemmelagde rundstykker istedet for pølser. Ts Anonymkode: 19ab3...f48 Jeg arrangerte barnebursdag for min sønn for første gang i år, og i likhet med deg var jeg lei disse evinnelige pølse med brød serveringene. Jeg laget pizzasnurrer, og vet du hva. Det var mye mindre jobb, kliss og søl ved servering av snurrer enn pølser. Det hadde jeg ikke tenkt over på forhånd, men var en skikkelig bonus😄 Anonymkode: 4dbab...672 1
Applehead Skrevet 8. september 2019 #17 Skrevet 8. september 2019 Hadde bursdagsfeiring for 6åringen min en søndag 11-13. Da serverte jeg varme rundstykker med pålegg. Og gele og is til dessert. Enkelt og populært. 1
solmåneogstjerner Skrevet 8. september 2019 #18 Skrevet 8. september 2019 Ja. Det er flere som gjør det. Jeg serverer alltid mat, men man trenger ikke. Det er greit å skrive i invitasjonen at 'det blir servert kake og snacks'. Da kan man putte litt mat i ungene før de går i bursdag. Men: det er faktisk ikke så mye stress å varme opp en gryte med pølser....
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #19 Skrevet 8. september 2019 Hva med pizza 😍😍 Anonymkode: 6131b...b63
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #20 Skrevet 8. september 2019 Jeg forventer at ungene får mat i bursdag, så hvis man kun skal servere snacks og søtt ville jeg satt pris på info om dette i forkant. Jeg ser mange skriver «lei av pølser» og «dropp gjerne pølser» osv, og jeg er enig i det, men får dere det til? Jeg har servert hamburgere, pizza og pasta i bursdag, men det er alltid mye mer klaging og pirking i maten, og «er ikke sulten jeg» da, enn når jeg serverer pølser....🙄 Anonymkode: c9222...b9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå