Gå til innhold

Slipe og beise/lakke dette gulvet eller legge laminat? BILDER

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Absolutt beholdt gulvet.

Hvorfor? 

Anonymkode: 2c96e...41e

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ofte like mye å få slipe og behandle ett gammelt parkettgulv som å legge ett nytt.

Og er du sikker på at du vil ha grått gulv? Husk på at vi er snart i 2020, ikke 2018 😏

Anonymkode: 3122c...b20

Hva med dette da? 

https://www.gulvmax.no/produkt/aspen-oak/?gclid=EAIaIQobChMI3Irh4frA5AIVBN-yCh04XAVqEAQYAiABEgLF3_D_BwE

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen Leo 🙏 velg veggfarger til gulvet så funker det flott med gullet gulv😍😍😍  Det er trendy med bambus og eikespiler, så hvorfor ikke beholde det varme treinnslaget som gulvet ditt gir.

Anonymkode: 3122c...b20

Vel, fordi jeg ikke synes det er noe fint 🤔 Skjønner at visse varme gulv er trendy, men så lenge jeg ikke synes det er fint, har det jo ikke så mye å si. ☺️ 

Skrevet

Ville lagt nytt gulv, definitivt. Det kan du gå på imens du legger det, og det går fortere enn å slipe og lakke flere ganger. Hadde valgt laminat. Jeg valgte eikeparkett, og det får riper bare man ser på det. Laminat har også blitt mye finere de siste 10 årene, og ser veldig ekte ut så lenge man ikke kjøper det aller billigste.

Husk at hvis du velger grått gulv bør du unngå gule toner på veggene. Alle veggene dine er nå malt med en gul hvittone (sikkert bomull eller egghvit?). Da må alt males. Det er også vanskelig å finne lister i samme farge som grå gulv, og ferdigmalte hvite lister er nesten alltid malt i bomull. Da får du en rar kombinasjon. Dører og vinduskarmer er mest sannsynlig bomull de også. Samme med det varme kjøkkenet. Så det kan se rart ut når du får et kaldt gulv. Orker du å male alt dette? 

Anbefaler deg å kjøpe en ncs-fargevifte og velg maling fra denne istedet for å gå etter trendfarger med fancy (og uforklarlige) navn. Da kan du se på fargekodene om de er varme eller kalde. 

Anonymkode: 165f4...305

Skrevet

Jeg hadde beholdt gulnet parkett mye heller enn å legge disse stygge laminatgulvene "alle" har. Nei, laminat er ikke fint. Ja,  vi ser det er plastgulv og nei, de varer ikke evig... Når laminater blir stygg (og det blir den, den varer altså ikke evig...) så må den skiftes. Det er dyrt og lite miljøvennlig.

Ts, prøv med sliping/maling/lakk/beis etc først. Det er ikke så dyrt og du har lite å tape på det.  I verste fall må du kanskje legge nytt gulv og det er jo noe du allerede vurderer. Det samme gjelder kjøkkenet. Du kan spare så mye på å fikse litt selv, jeg synes du bør prøve det før du gir opp. Du har som sagt lite å tape annet enn arbeidstid og litt utgifter på maling, spesielt siden alternativt ditt er å kjøpe nytt. 

• Liker 4
Skrevet

Grå laminatgulv ser så utrolig billig og stygt ut at jeg har ikke ord. Det er det desidert verste jeg ser av "oppussing"/rasering av boliger jeg ser. G.r.u.s.o.m.t!!!!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville lagt nytt gulv, definitivt. Det kan du gå på imens du legger det, og det går fortere enn å slipe og lakke flere ganger. Hadde valgt laminat. Jeg valgte eikeparkett, og det får riper bare man ser på det. Laminat har også blitt mye finere de siste 10 årene, og ser veldig ekte ut så lenge man ikke kjøper det aller billigste.

- Det ser IKKE ekte ut. Jeg har sett på rådyre gulv av beste laminat, men ikke ett eneste ser bra ut når du legger det på større flater (som stuegulv ofte er). Tittet i 20 forskjellige gulvbutikker etter gulv før valget falt på heltre gulv.

Husk at hvis du velger grått gulv bør du unngå gule toner på veggene. Alle veggene dine er nå malt med en gul hvittone (sikkert bomull eller egghvit?). Da må alt males. Det er også vanskelig å finne lister i samme farge som grå gulv, og ferdigmalte hvite lister er nesten alltid malt i bomull. Da får du en rar kombinasjon. Dører og vinduskarmer er mest sannsynlig bomull de også. Samme med det varme kjøkkenet. Så det kan se rart ut når du får et kaldt gulv. Orker du å male alt dette? 

- Lister i samme farge som gulvet? Hvorfor? Det ser veldig rart ut når gulvet kryper opp veggene når gulvlista er i samme farge som gulvet. Vil man ikke ha hvite lister burde man heller male i veggfargen for å løfte takhøyden. Ellers enig i at fargepaletten kræsjer om man har vame/kalde toner om hverandre på boligens største flater.

Anbefaler deg å kjøpe en ncs-fargevifte og velg maling fra denne istedet for å gå etter trendfarger med fancy (og uforklarlige) navn. Da kan du se på fargekodene om de er varme eller kalde. 

- Enig!!

Anonymkode: 165f4...305

Anonymkode: 13769...fe9

Skrevet

Takk for alle svarene ☺️

Noe av det som gjør meg skeptisk til å skulle slipe og behandle gulvet selv er at vi garantert skal flytte en gang i fremtiden. Og hva hvis de nye eierne foretrekker parketten under? Så har jeg ødelagt den? Da føles det litt tryggere å legge laminat. Og blir den stygg, har vi i hvert fall et fungerende gulv under. Eller? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svarene ☺️

Noe av det som gjør meg skeptisk til å skulle slipe og behandle gulvet selv er at vi garantert skal flytte en gang i fremtiden. Og hva hvis de nye eierne foretrekker parketten under? Så har jeg ødelagt den? Da føles det litt tryggere å legge laminat. Og blir den stygg, har vi i hvert fall et fungerende gulv under. Eller? 

Akkurat det ville ikke ha bekymret meg. Dette er en forholdsvis ny leilighet med billig (Men klassisk) eikeparkett så den er ikke verdt å bevare som noe annet enn evt. underlag. Nye eiere som ikke liker gulvet vil da garantert rive opp alt og legge nytt.

Skulle du velge å slipe bør du sjekke at sjiktet med treverk er tykt nok slik at den i det hele tatt er mulig å slipe. Ordentlig gammel parkett har et tykt sjikt med treverk eller er til og med tre hele veien gjennom og var beregnet på å kunne slipes og lakkes mange ganger. Moderne parkett er ofte ikke beregnet på dette i det hele tatt. 

Som sagt ville jeg ikke ha brukt tid og penger på dette i det hele tatt siden dette nå bare skal være en midlertidig "quick fix". Da ville jeg nok heller ha brukt litt mer på kjøkkenet og for eksempel fått et profesjonelt lakkeringsverksted til å lakkere frontene for å få et pent og noenlunde slitesterkt resultat. Noe som er svært vanskelig og arbeidskrevende å få til hvis man skal gjøre det selv. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Akkurat det ville ikke ha bekymret meg. Dette er en forholdsvis ny leilighet med billig (Men klassisk) eikeparkett så den er ikke verdt å bevare som noe annet enn evt. underlag. Nye eiere som ikke liker gulvet vil da garantert rive opp alt og legge nytt.

Skulle du velge å slipe bør du sjekke at sjiktet med treverk er tykt nok slik at den i det hele tatt er mulig å slipe. Ordentlig gammel parkett har et tykt sjikt med treverk eller er til og med tre hele veien gjennom og var beregnet på å kunne slipes og lakkes mange ganger. Moderne parkett er ofte ikke beregnet på dette i det hele tatt. 

Som sagt ville jeg ikke ha brukt tid og penger på dette i det hele tatt siden dette nå bare skal være en midlertidig "quick fix". Da ville jeg nok heller ha brukt litt mer på kjøkkenet og for eksempel fått et profesjonelt lakkeringsverksted til å lakkere frontene for å få et pent og noenlunde slitesterkt resultat. Noe som er svært vanskelig og arbeidskrevende å få til hvis man skal gjøre det selv. 

Ja, er det det altså? Har tenkt å male frontene selv nå etter å ha sett hvor dyrt det er med nytt kjøkken/nye fronter. Tror du det er vanskelig å få til i hvitt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er det det altså? Har tenkt å male frontene selv nå etter å ha sett hvor dyrt det er med nytt kjøkken/nye fronter. Tror du det er vanskelig å få til i hvitt? 

Det er vanskelig i den forstand at du må være uhyre nøyaktig når du maler og hvis du skal få det pent må du male flere tynne strøk og snu på delene underveis. Det tar med andre ord en liten evighet. I tillegg blir det ikke særlig slitesterkt så du vil fort få merker og flassing. Og planlegger du å slipe gulvet vil du ende opp med så mye støv i leiligheten at det blir nærmest umulig. Kjøkkenet må i så fall være helt ferdigmalt og tørt før dere evt. begynner med det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...