Gå til innhold

Slipe og beise/lakke dette gulvet eller legge laminat? BILDER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har fått masse gode svar fra dere tidligere i tråden "Hvordan skal jeg shine opp denne leiligheten?", men det var mange delte meninger om gulvet. Ønsker derfor en egen tråd om dette ☺️ De fleste var enige i at det ikke var et særlig moderne gulv og så ut til å forstå hvorfor jeg vil endre det, men noen sa jeg absolutt ikke måtte slipe det uten erfaring, og andre sa at dette skulle gå helt fint. 

Jeg ønsker å kjøle fargen ned, men ønsker ikke å male hvitt, og har ikke råd til ny parkett, derfor er laminat et alternativ. 

Slik ser parketten ut i dag:

Messaging1567355950863.thumb.jpg.14da38e67b84d66477929d81b0ac873b.jpg

Messaging1567355944832.thumb.jpg.8e496df56788323f7008cf5699817f29.jpgMessaging1567355942873.thumb.jpg.e28831fe7cf36b3c051816d1dd0faf94.jpg

Jeg ønsker meg noe slikt (men kanskje ikke fullt så lyst):

20190907_220643.jpg.8072f229348db53577c2d11d0c8c11f2.jpg

Og på soverommet kunne jeg egentlig tenkte meg noe som dette:

34135_jpg_jpg.thumb.jpg.884090b2b22c887067b2a373ab5cd80b.jpg

20190907_220356.thumb.jpg.6b464878da6be7f342e1aabf34f821d7.jpg

Så jeg lurer: Hva ville dere gjort, uten erfaring med sliping og på budsjett? Hvorfor/hvorfor ikke? ☺️ 

20190907_221604.webp

Anonymkode: 2c96e...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det snek seg med en opplasting der, det er bare enda et gulvbilde 👍☺️

Skrevet

Det du har er trestavs, du ønsker deg enstavs. I tillegg kan det bli vanskelig å få et gult gulv grått. Det er masse fine laminat der ute. Jeg ville lagt nytt 😊

• Liker 3
Skrevet

Det koster ofte like mye å få slipe og behandle ett gammelt parkettgulv som å legge ett nytt.

Og er du sikker på at du vil ha grått gulv? Husk på at vi er snart i 2020, ikke 2018 😏

Anonymkode: 3122c...b20

• Liker 9
Skrevet

Først, ville jeg absolutt hatt samme gulv i hele leilighet. Du vil ikke ha lappeteppe, det ser umoderne ut, vil jeg si.

Annen ting jeg vil fortelle er jo priser. Leier du slipemaskin hos Maxbo eller liknende, får du denne for under tusenlapp dagen. Hjørner og sånn «vanskelig plasser» må du ta for hånd og det kommer til å ta tid. Men det er ikke mye kostnad, bare jobb og dere tid. Setter du bort jobben derimot, bare sliping kommer på kanskje 300 kr pr kvadrat meter, sammen med oljebehandling er gulvet ditt nærmere 1000 kr pr kvadratmeter. Og det er mye dyrere enn å kjøpe billig laminat. Og ikke verdt det når utgangspunktet er som du har - en billig standard trestavs eikeparkett. Om du hadde ekte heltregulv, ville jeg sagt noe annet.

Så om dere ikke vil eller tør å gjøre det selv, velg absolutt laminat, billigere, og enklere. Anbefaler eller Pergo living expression (fås ned til 189,- kr pr kvm, kampagner) eller Berry Alloc new empire, fra 300 kr pr kvm. 

Se her, Berry Alloc https://megaflis.no/berry-alloc-new-empire-xl-jazz-lys-gra.html 

Pergo https://megaflis.no/pergo-living-expression-moderne-gra-eik-longplank.html

Anonymkode: 7c6ea...7e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri byttet et ekte parkettgulv med hard laminat.  Da hadde jeg heller slipt ned og behandlet parketten, også om det kostet noe mer. 

Motene endrer seg, og du kan være sikker på at om en tid er det nettopp eldre trestavs som er mest etterspurt.  Akkurat som at det nå er parkett i fiskebeinsmønster som er mest in. 

• Liker 6
Skrevet

Eikeparkett er veldig slitesterkt. Jeg har hatt det i 22 år. Ja det er hakker i det men lakken er der fremdeles. De gulvene du har lagt ut bilde på er det som er in nå. Ikke alle av de er like solide. En person fortalte at når det ble sølt noe på gulvet var det håpløst å få det vekk uten det ble flekker. Det er sabla mye jobb og slipe ned gulv, man må være nøye og slipe jevnt f.eks. mye lakking og du kan jo ikke bo der mens du holder på. Jeg ville ha vist bildene i en butikk de selv parkett/laminat og hørt hva de sier da får du hvertfall et skikkelig svar.  Alle har jo sin mening hva som er fint, hvor mye eller lite jobb det er og fikse gulvet selv. Som en annen skrev her så ikke sikkert det blir så billig og fikse det gulvet du allerede har. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg lurer: Hva ville dere gjort, uten erfaring med sliping og på budsjett? Hvorfor/hvorfor ikke? ☺️ 

Ville helt klart gått for sliping. Dette betinger at du leser deg opp på dette her og ser mange videoer på Youtube hvordan det skal gjøres. Det er ikke veldig vanskelig egentlig, men du har bare en sjanse :) Du kan ikke stå i ro med slipemaskinen overhodet da blir det en "grop" i gulvet. Det koster ikke mye å leie en slik maskin en helg å få jobben gjort. Blir det ikke vellykket så kan du da ligge laminat. For det er slipejobben som er litt "vanskelig" lakke etterpå går som en lek. Du får da om du lykkes et eksklusivt fint gulv, og en fantastisk følelse av å ha mestret noe. Laminat er bare helt standard underlag. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ofte like mye å få slipe og behandle ett gammelt parkettgulv som å legge ett nytt.

Nei det gjør det ikke om du gjør jobben selv. Skal du ha fagfolk så er det en helt annen sak. Du får leie en slipemaskin med kantsliper for under 1000 lappen for en helg, og for et slikt gulv går det helt fint. Men det tar tid å lese seg opp på det og gjøre jobben, og så må man lykkes. Lakk koster også litt, men et godt laminatgulv koster også fra 150 til 300 kr kvaderatmeteren. Det tar også tid og legge dette.

Skrevet
3 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Nei det gjør det ikke om du gjør jobben selv. Skal du ha fagfolk så er det en helt annen sak. Du får leie en slipemaskin med kantsliper for under 1000 lappen for en helg, og for et slikt gulv går det helt fint. Men det tar tid å lese seg opp på det og gjøre jobben, og så må man lykkes. Lakk koster også litt, men et godt laminatgulv koster også fra 150 til 300 kr kvaderatmeteren. Det tar også tid og legge dette.

Nå har ikke jeg slipt, men har lagt gulv. Og ser for meg at det er mye enklere en å slipe. Som andre har nevnt. Hjørner og steder man ikke lett kommer til. Mulig det ikke er så dyrt, men det må jo ta utrolig lang tid. Og alt støvet som kommer til å fly rundt. 

Til de som er skeptisk til laminat. Det brukte å være dritt, det er ikke det nå lenger. Vi har laminat I hele vårt nyoppusseede hus. Håndverkere har vært innom og skrytt av den fine parketten vår. 

Skrevet

Laminat i klasse Pergo/Berry Alloc, og 200-400 kr, ser bedre og dyrere ut enn standard, billig, trestavsparkett i eik. imo

Men om man slipper ned parketten (selv) og bruker hardvoksolje (f.eks) eller matt lakk, med farge, kan det også bli veldig bra. Men å betale noen for jobben kan fort bli for dyrt. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Nå har ikke jeg slipt, men har lagt gulv. Og ser for meg at det er mye enklere en å slipe. Som andre har nevnt. Hjørner og steder man ikke lett kommer til. Mulig det ikke er så dyrt, men det må jo ta utrolig lang tid. Og alt støvet som kommer til å fly rundt.

Det er gode støvposer på disse slipemaskinene, men ja det blir en del støv. Så det må bort før man lakker. Leiligheten må tømmes for alt innhold og det kan ikke flyttes rundt på noen måte. Da dekkes det av støv. Hjørnene bruker man en kantsliper på og det er faktisk det letteste. Det vanskelige med å slipe er selve hovedslipingen. Man må bevege seg hele tiden, et sekund i ro på et sted og man får "groper" i parketten. Da er løpet kjørt for det gulvet. Men lykkes man er kvadratprisen faktisk lav på slipingen. Se bort fra arbeidstimene man selv legger ned da.

Endret av Duftavsommerregn
Skrevet

Slipe ned, enten selv eller få noen til å gjøre "drittjobben". Så beise med interiørbeis i ønsket farge (kanskje Jotun sjøsand?) og lakke 3 strøk med matt lakk til slutt. 

Anonymkode: 5cb8f...685

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og er du sikker på at du vil ha grått gulv? Husk på at vi er snart i 2020, ikke 2018 😏

Liker du ikke grålige gulv? Hva går gulvtrendene i nå da? 

• Liker 1
Skrevet

Trestavs eikeparkett er veldig klassisk og hvis gulvet ellers ser greit ut ville jeg ha latt det være som det er og i stedet brukt det begrensede budsjettet på noe annet. For eksempel lamper/lys som er noe som kan gjøre underverker i en ellers ordinær leilighet og, hvis man velger med omtanke, kan brukes videre når man kommer dit at man vil gjøre en mer komplett oppussing. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kom over denne bloggen om ei som har ganske likt gulv (tror jeg?) hvor resultatet etter sliping ble veldig fint. Er dette mulig for meg? Altså dette resultatet? ☺️ 

Ts

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker du ikke grålige gulv? Hva går gulvtrendene i nå da? 

Lyse eikegolv er trenden fremover. Grått er sååååå 2018 😉

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Leo skrev:

Trestavs eikeparkett er veldig klassisk og hvis gulvet ellers ser greit ut ville jeg ha latt det være som det er og i stedet brukt det begrensede budsjettet på noe annet. For eksempel lamper/lys som er noe som kan gjøre underverker i en ellers ordinær leilighet og, hvis man velger med omtanke, kan brukes videre når man kommer dit at man vil gjøre en mer komplett oppussing. 

Amen Leo 🙏 velg veggfarger til gulvet så funker det flott med gullet gulv😍😍😍  Det er trendy med bambus og eikespiler, så hvorfor ikke beholde det varme treinnslaget som gulvet ditt gir.

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

ja dette vil fungere for deg, men merk det at hun nevner at det er veldig nye jobb. Men joda, dette er absolutt noe dere kan prøve. De gjorde samme som jeg foreslår lengre oppe, hardvoksolje med fargepigmenter. Dette må dere helst gjøre før dere flytter inn. 

jeg ville stått over både lakk (gulner, umoderne) og beis (vanskelig å få det gjevnt, mer jobb) som etterbehandling av gulvet.

Nei, gul/oransje eikeparkett er ikke «klassisk» og tidløs. Det er billig gulv, og stemmer fra tiden der det var vanlig å ha tepper, og man brydde seg knapt om gulvet under. Det er nå med minimalistisk trend, da gulvet er ofte bar og synlig, at det blitt viktig med gulv som fullverdig tredje overflate i huset, Det er «ingen» som vil lengre ha «klassiske» gule trestavs. men joda, det er absolutt mulig å gjøre noe med det gulvet når man først har det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...