MiniMaya Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Jeg jobber som sykepleier og har ganske nylig byttet jobb. Jobber med psykisk syke mennesker. Et par av pasientene er utagerende og jeg er livredd. Jeg har mareritt om nettene og føler virkelig at jeg ikke mestrer jobben. (Man er alene sammen med pasientene) Nå er ikke utageringen så ekstrem. Men, jeg er veldig liten og pasientene mye større. Det forekommer kasting gjenstander ( har for det meste plast servise), selvskading, brøling og holding/dytting. En sjelden gang i blant kan pasientene lugge, slå, klore og bite. Tror ikke pasientene ønsker å skade meg, men er syke og redde. Jeg har veldig lyst til å meste dette! Noen her som jobber med utagering som kan komme med noen oppløftende ord? Blir man tryggere og mindre redd?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 Dette bør du snakke med din leder/sjef om. Du må bli kurset og trygget på hva du gjør i slike situasjoner hvor pasienter utagerer. Du må bli kurset på hva som gjøres på denne arb. Plassen med de pasientene som er der. Er du usikker, blir pasientene å merke det raskt, og de kan faktisk bli enda mer utagerende pga usikker hjelper. Det vil som oftest bli bedre med tiden, når du er mer sikker på hva du skal gjøre, og du blir mer "vant" med situasjonen. Men mener du dette er en for tøff jobb for psyken din, at det går utover nattesøvn, og privatlivet ditt, bør du revurdere jobben, og kanskje se etter noe annet? Jobben er ikke livet. Jobben gjør at du har penger til livet utenfor jobben. 🙂 Anonymkode: 396ba...84c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Om du er ny så er det naturlig, man blir herdet med tiden. Du sier du har lyst å mestre dette, så da vile jeg gitt det tid. Snakk med leder om du har noe på hjertet. Anonymkode: 78130...c06
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Jeg jobber med det og har gjort det i 3 år. Jeg var som deg, livredd, i begynnelsen. Det går over for de fleste, men jeg hadde god nytte av lang avstand hjemmefra (fikk ut frustrasjon i bilen alene på vei hjem) og god kollegastøtte underveis. Har dere alarm slik at du får hjelp dersom du trenger det? Ta tiden til hjelp, lær deg å kjenne pasientene, på den måten ser du tidlige tegn til uro. Nå er det sjelden at pulsen øker når det skjer noe lengre. Lykke til! Det er veldig spennende når man lærer seg å mestre det Anonymkode: 92713...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 På 7.9.2019 den 19.28, MiniMaya skrev: Jeg jobber som sykepleier og har ganske nylig byttet jobb. Jobber med psykisk syke mennesker. Et par av pasientene er utagerende og jeg er livredd. Jeg har mareritt om nettene og føler virkelig at jeg ikke mestrer jobben. (Man er alene sammen med pasientene) Nå er ikke utageringen så ekstrem. Men, jeg er veldig liten og pasientene mye større. Det forekommer kasting gjenstander ( har for det meste plast servise), selvskading, brøling og holding/dytting. En sjelden gang i blant kan pasientene lugge, slå, klore og bite. Tror ikke pasientene ønsker å skade meg, men er syke og redde. Jeg har veldig lyst til å meste dette! Noen her som jobber med utagering som kan komme med noen oppløftende ord? Blir man tryggere og mindre redd? Bytt jobb! Det er virkelig ikke verdt å ødelegge helsa hverken psykisk eller fysisk for en jobb. Hilsen ei som ble skadet på jobb og nå er arbeidsledig, har nedsatt funksjonsevne og er økonomisk kjørt. Anonymkode: 3e9f7...b97 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bytt jobb! Det er virkelig ikke verdt å ødelegge helsa hverken psykisk eller fysisk for en jobb. Hilsen ei som ble skadet på jobb og nå er arbeidsledig, har nedsatt funksjonsevne og er økonomisk kjørt. Anonymkode: 3e9f7...b97 Hva skjedde med deg? Anonymkode: 9e2cc...8b8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Du bør snakke med andre i jobben, både kollega og sjef. Og all utagering må meldes. Anonymkode: c6a21...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde med deg? Anonymkode: 9e2cc...8b8 Jeg ble skadet i en såkalt «vergesituasjon». Alt stresset med å være redd gjorde at jeg la på meg mange kilo også. Det er ikke verdt det. Finnes mange andre bra jobber der ute. Anonymkode: 3e9f7...b97
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Det er positivt at du ønsker å mestre jobben din. Dette er menneske som har det vanskelig og ønsker ikke å være slik mot deg. Derfor er det viktig at du blir opplært hvordan håndterer dette selv, men jeg synes det er litt merkelig at du er alene på jobb. Anonymkode: 4b24c...771 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå