Gå til innhold

Hvor ille er det å bruke nesespray som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært tett i nesa konstant siden uke 6, er nå i uke 11. Jeg får ikke puste eller sove! Saltvann, neseskyller og mentulatum funker ikke!  Hvorfor er det ikke anbefalt med nesespray og hvor farlig er det? 

Hilsen desperat 

Anonymkode: 552fc...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke anbefalt fordi du kan bli avhengig. Da blir du tett hele tiden og det eneste som hjelper er nesespray, ond sirkel altså. Jeg har brukt nesespray hver dag siden uke 8-9-10. Er nå i uke 36. Får i det minste puste, men er nok veldig avhengig nå. 

Anonymkode: a9d53...c46

Skrevet

For din egen del gjør det ikke saken noe bedre, for du blir fort avhengig. Og da må du spraye enda mer for å åpne opp. Tror det er litt delte meninger om nesespray og svangerskap. Synes det er litt uklart selv. Selv brukte jeg litt Otrivin kun på natt, selv om det også var et helvete på dagtid. Var ikke noe tett etter fødsel og det var virkelig fantastisk!

Anonymkode: fe80c...3eb

Skrevet

Saltvann 3,5% med mentol, prøvd den? Ellers brukte jeg nesespray på kvelden, og gjerne den for barn. Jordmor skjønte godt at jeg gjorde det. Hvis du må fortsette med nesespray etter fødsel tar du kontakt med lege og får en annen type nesespray. For min del var det ikke nødvendig, ble bedre raskt etter fødsel. 

Anonymkode: 41db1...a18

Skrevet

Hs fortalte at det var skadelig, men at man måtte veie problematikken at mor ikke får sove og skadeligheten opp mot hverandre. Har ingen kilder på skadeligheten da. Jeg brukte en barnedose hver kveld før jeg sovna, på dagtid brukte jeg sterkt saltvann med mentol OFTE. Holdt dårlig, men følte det var bedre enn ingenting. Ble ikke avhengig, idet barnet var ute var nesen åpen igjen!

Anonymkode: 0e7da...0ba

Skrevet

Hvis du bruker den som er til barn så står det ingen steder at det ikke er anbefalt. Jeg har brukt nesespray store deler av alle mine 3 svangerskap med velsignelse fra lege. Mest på kveld og evt natt, pga jeg døøøør når jeg ikke får puste med nesa. Har kunnet slutte allerede dagen etter fødsel. 

Anonymkode: d39c8...52a

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte nesespray (for barn) under nesten hele svangerskapet. Ble selvfølgelig avhengig, men trøstet meg med at mange fortalte de kunne slutte rett etter fødsel uten problemer. Det skjedde ikke i mitt tilfelle!! Var fortsatt like avhengig, og hadde lite ork til å slutte med en liten baby som krevde sitt. Tok meg sikkert to måneder å bli kvitt avhengigheten, sluttet da først med ett nesebor og ventet til det var bedre før jeg sluttet helt (da kunne jeg puste gjennom ett nesebor under hele nedtrappingen). Tar nok laaang tid før jeg nærmer meg en Otrivin flaske igjen 😂 Lykke til, er forferdelig å være så tett! 

• Liker 1
Skrevet

Brukte fra 3 mnd gravid til fødsel... nesa ble mirakuløst åpen igjen etter barnet var ute. Kunne ikke tro det. Var sikkker på jeg aldri skulle bli kvitt nesesprayen. Men den var jeg rett og slett avhengig av, fikk ikke puste gjennom nesa

Skrevet

Brukte nesespray i hele 2 og 3 trimester, 2-3 ganger om dagen. Samme dag som jeg fødte begynte tettheten å gi seg, og brukte ikke noe nesespray dagen etter fødselen. Det går over, kommer av hormonene som får slimhinnene til å hovne opp. 

Skrevet

Jeg er blitt forkjølet og fikk beskjed på apoteket i dag om å ikkje bruke Otrivin. Men kunne fint bruke denne her:

DSC_0006.JPG

Anonymkode: 0aaa8...bbf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt fordi du kan bli avhengig. Da blir du tett hele tiden og det eneste som hjelper er nesespray, ond sirkel altså. Jeg har brukt nesespray hver dag siden uke 8-9-10. Er nå i uke 36. Får i det minste puste, men er nok veldig avhengig nå. 

Anonymkode: a9d53...c46

For din egen del gjør det ikke saken noe bedre, for du blir fort avhengig. Og da må du spraye enda mer for å åpne opp. Tror det er litt delte meninger om nesespray og svangerskap. Synes det er litt uklart selv. Selv brukte jeg litt Otrivin kun på natt, selv om det også var et helvete på dagtid. Var ikke noe tett etter fødsel og det var virkelig fantastisk!

Anonymkode: fe80c...3eb

Men herre Gud, det gjelder da ikke-gravide også. Alle vet at det ikke skal brukes i mer enn maks 10 dager. Gravide blir da ikke mer avhengig enn andre? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Saltvann 3,5% med mentol, prøvd den? Ellers brukte jeg nesespray på kvelden, og gjerne den for barn. Jordmor skjønte godt at jeg gjorde det. Hvis du må fortsette med nesespray etter fødsel tar du kontakt med lege og får en annen type nesespray. For min del var det ikke nødvendig, ble bedre raskt etter fødsel. 

Anonymkode: 41db1...a18

Yep, jeg har prøvd alt! Det står i pakningsvedlegget til otrivin at gravide ikke skal bruke den, og da lurte jeg på hvorfor. 

Ts

Skrevet

Jeg fikk en nesespray på resept av legen som man ikke ble avhengig av på samme måte, og som de pleier å gi til gravide... jeg har også slitt med tett nese under hele svangerskapet 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt forkjølet og fikk beskjed på apoteket i dag om å ikkje bruke Otrivin. Men kunne fint bruke denne her:

DSC_0006.JPG

Anonymkode: 0aaa8...bbf

Takk, er det en ordentlig nesespray? 

Ts

Skrevet

Brukte otrivin som bare det hele svangerskapet, lege og helsesøster sa at det gikk fint hvis det var det eneste som funket, for søvn var viktigst. Når ungen var ute ordnet det seg selv 😅

Skrevet
5 minutter siden, Shenzi skrev:

Brukte otrivin som bare det hele svangerskapet, lege og helsesøster sa at det gikk fint hvis det var det eneste som funket, for søvn var viktigst. Når ungen var ute ordnet det seg selv 😅

Så det er «bare» avhengigheten som er problemet? Ikke abortfare  eller hjerneskade eller noe? 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er «bare» avhengigheten som er problemet? Ikke abortfare  eller hjerneskade eller noe? 

Ts

Sånn som jeg forsto det, ja. Ville kanskje spurt din egen lege eller helsesøster 😊

Skrevet

Jeg brukte otrivin nesespray da jeg var gravid. Har også brukt den ellers også. Har sikkert vært avhengig i mange år. Nå har jeg ikke brukt det på flere mnd, men ble heftig forkjølet og bruker det nå.. 

Har gått fint, sov greit i graviditeten. Jeg tror det kan være lurt å kun bruke på natten, og prøv å ikke bruk på dagen, for det finnes mange andre teknikker rundt det med tett nese. 

Her om dagen var jenta mi på to tett i nesen, og vi hadde kun saltvannsdråper. Jeg gav henne en, men det hjalp ikke nevneverdig. Det er et punkt rett mellom øyebrynene og ca 0. 5 cm ned hvor du kan presse litt med fingeren, slippe og bihulene vil åpnes litt. Dette gjorde jeg på datteren min og tettheten gikk over (hørte det på pusten) og hun sovnet fort av det. 

På deg selv kan du kanskje presse neglen litt på tårekanalpunktet rett under neseboret, det åpner opp litt :)

Mentol, chili og tenk for deg selv at nesen åpner seg (funker utrolig godt faktisk).. 

Litt spesielle råd fra meg, men utrolig hva man finner på når man ikke har nesespray i nærheten 😂

Anonymkode: 14cd6...10c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også veldig plaget med tett nese, var helt umulig å sove uten nesespray. Brukte flere sprayer i uka. Ingenting annet fungerte og jeg var livredd for at jeg var blitt avhengig og ville ha det sånn resten av livet😅

Så fødte jeg, på barsel var jeg så sliten at jeg ikke tenkte på at jeg måtte ha nesespray også gikk det plutselig opp for meg at behovet var helt borte! Så jeg brukte altså nesespray mange ganger daglig i ca 35 uker, uten at jeg ble avhengig. Nå vet jeg ikke hvor skadelig det er, min lege sa det gikk greit å bruke, men vet mange som ikke anbefaler det. Men jeg måtte jo sove, og da måtte jeg ha nesespray🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...