Gå til innhold

Arbeidslivet og såkalt sosialisering: aktiviteter utenfor arbeidstiden. Mange som sliter med dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stadig vekk tråder som omhandler ting på jobb som julebord, eller andre ting som skal skje på fritiden. Er mange som har et anstrengt forhold til dette, i dag krever arbeidslivet utrolig mye av oss. Samtidig forventes det at man skal delta på ting utenfor jobben, er det riktig?

Hva kan man definere som "sosial"? Forhold mellom mennesker er jo en grei måte å oppklare det på. De fleste mennesker liker jo å omgås andre mennesker som de får stimulanse av, så nesten alle er jo såkalt sosiale. Problemet kommer når vi tvinges sammen, såkalt tvangssosialisering. Da er det mange som får på bremsene, blir forbannet, sinte, skuffet og oppgitte. Arbeidsgiver har arrangert noe uten å spørre om alle vil deta, eller hvem som vil delta. Naturlig å reagere på den måten da, når noe blir bestemt over hodet på oss. Vi er som kjent ganske styrt og kontrollerte i hverdagen vår, lite vi kan bestemme selv. Det vi kan bestemme er hvordan vi forholder oss til ting i livet, det går faktisk ann.

Nordmenn er et veldig konformt(https://no.wikipedia.org/wiki/Konformitet) folkeslag, veldig mange tørr ikke noe annet enn å følge flokken. Redd for å bli utestengt, av kollegaer eller andre. Nåde den som ikke følger flokken! Eller tar egne valg i livet, hvorfor er det så vanskelig å ta egne valg i livet? Har selv vært i arbeidslivet i nesten 20år, jobbet på mange forskjellig prosjekt i en bransje som gjør at jeg møtte nye mennesker ofte i både norge og andre land. I Norge så jeg dette mønsteret var veldig fastlåst.

Personlig ville jeg aldri kalle noe sosialt når mennesker er tvunget sammen uten lyst, la mennesker ta egne valg i livet. Bestemme over seg selv. Du skal heller ikke trenge å unnskylde deg for å ikke delta på noe.

Litt mer om arbeidslivet.

Jobb er noe vi er tvunget til for å kunne overleve, veldig mange som er i arbeidslivet liker det ikke. Man føler at man kaster bort tiden sin, kunne heller bestemt over seg selv. I arbeidslivet møtes mange forskjellige mennesker, for er faktisk forskjellige. Med behov som ikke forstås av andre. For vi fleste tror at andre lever i vår egen bobble, "hæ?? liker du ikke det??" "du kan jo ikke spise det!!" "Skal du ikke ha kake???" "alle må spise kake!!". Det er utrolig underholdende å se hvilke episoder som kan oppstå når vi møtes på jobb. Du velger jo heller ikke din kollega, du vet ikke hva som venter deg i en ny jobb. I starten som ny blir du kanskje avhørt av kollegaer, så de vet din posisjon i livet. Du skal helst ikke være bedre enn de, eller tro at du er noe! Det er litt farlig i norge, å være seg selv også. Befri deg selv mentalt med at en kollega er et menneske du skal møte på jobb, for å gjøre en jobb sammen. Oppfør deg fint, du trenger ikke ha noe med din kollega å gjøre utenfor jobb om du ikke ønsker det.

Lønningspils, i noen yrker er dette vanlig. Her er det heller ikke alle som vil delta såklart. I ordet ligger alkoholen, at det skal drikkes alkohol. Ikke alle vil det, drikkepress i norge er skyhøyt. Du skal ha en unnskyldning for å ikke drikke, gravid, kjører bil eller noe annet som gjør at du IKKE(!!!!) kan drikke. Er det rart folk ikke har lyst å delta når det er slik?

Så kjære kollega der ute, la mennesker ta egne valg i livet uten at du skal kontrollere hvorfor. Ingen skal unnskylde seg for å ikke delta.

Anonymkode: 7a704...c63

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av dem som arrangerer en del sosiale ting utenom jobb. Alle blir invitert, for da kan ingen si at de er utenstengt. Det er stort sett de samme 10-15 som kommer hver gang, og vi har det veldig kjekt sammen. Det klart at det sosiale fellesskapet vi skaper utenom jobb påvirker jobbhverdagen når vi jobber sammen, vi som kjenner hverandre mer enn "vanlige" kolleger jobber bedre sammen og arbeidet flyter bedre. Det er også enklere å be om å bytte en vakt f.eks, og jeg strekker meg litt lengre for en kollega jeg kjenner godt som vil bytte enn en jeg nesten bare ser i lunsjen. Men det er helt frivillig å være med, og det er lov å drikke cola eller kaffe på lønningspils. Vi får frukt og twist hver onsdag, helt valgfritt å spise. Det er ofte kake om fredagen, helt valgfritt å spise der og. Men jeg tenker at du får en bedre jobbhverdag om du inkluderer deg selv litt i et fellesskap, enten det er å ta en ekstra kaffekopp med noen du ikke kjenner eller bli med på øl (vann) og burger lønningsdagen. Man velger ikke naboer svigerfamilie, barnas venner, foreldre i klassen til ungene heller, man man bør virkelig jobbe for et miljø som er gerit, og alle har et ansvar. 

Anonymkode: 4af14...077

• Liker 23
Skrevet

Jeg er enig, føler jeg må ha en unskyldning for å ikke delta i sosiale opplegg med jobben...Dette er bare en deltidsjobb ved siden av studie så jeg føler ikke behov for å være med de på jobb i fritiden, og faktisk så er det ingen på jobb jeg "matcher" sammen med så jeg synes det er så anstrengende og ubehagelig..

Anonymkode: f99e2...294

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, føler jeg må ha en unskyldning for å ikke delta i sosiale opplegg med jobben...Dette er bare en deltidsjobb ved siden av studie så jeg føler ikke behov for å være med de på jobb i fritiden, og faktisk så er det ingen på jobb jeg "matcher" sammen med så jeg synes det er så anstrengende og ubehagelig..

Anonymkode: f99e2...294

Da driter du i hva andre synes om ditt valg, aldri la deg kue av de andre du jobber med. Du bestemer alt du skal selv utenfor den betalte tiden.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som arrangerer en del sosiale ting utenom jobb. Alle blir invitert, for da kan ingen si at de er utenstengt. Det er stort sett de samme 10-15 som kommer hver gang, og vi har det veldig kjekt sammen. Det klart at det sosiale fellesskapet vi skaper utenom jobb påvirker jobbhverdagen når vi jobber sammen, vi som kjenner hverandre mer enn "vanlige" kolleger jobber bedre sammen og arbeidet flyter bedre. Det er også enklere å be om å bytte en vakt f.eks, og jeg strekker meg litt lengre for en kollega jeg kjenner godt som vil bytte enn en jeg nesten bare ser i lunsjen. Men det er helt frivillig å være med, og det er lov å drikke cola eller kaffe på lønningspils. Vi får frukt og twist hver onsdag, helt valgfritt å spise. Det er ofte kake om fredagen, helt valgfritt å spise der og. Men jeg tenker at du får en bedre jobbhverdag om du inkluderer deg selv litt i et fellesskap, enten det er å ta en ekstra kaffekopp med noen du ikke kjenner eller bli med på øl (vann) og burger lønningsdagen. Man velger ikke naboer svigerfamilie, barnas venner, foreldre i klassen til ungene heller, man man bør virkelig jobbe for et miljø som er gerit, og alle har et ansvar. 

Fellesskapet skal være i arbeidstiden vet du 🙂 Ikke utenfor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er personlig ikke noe glad i sosialt opplegg etter jobb. Er introvert og litt sjenert i tillegg og får mer enn nok sosial omgang gjennom arbeidsdagen. Jeg er nok oppfattet som kjedelig, for blir sjelden med på slike ting. Arrangement hvor de serverer alkohol (typ julebord) synes jeg for øvrig er enkelt å «slippe unna», for bor langt unna jobb, dårlig busstilbud og er avhengig av bil, evt hotell i byen. Men nå liker jeg å være litt brisen i sånne settinger, for da klarer jeg å snakke mer 😜🙄 

Synes likevel det er bra at det er tilbud om litt sosialt etter jobb nå og da. Men press om å være med, liker jeg ikke. Synes folk skal slutte å bry seg så mye med andres valg, da hadde alt vært enklere! 

Eksempelet ditt med det å ikke spise kake, er jo spot on 😂

Anonymkode: 13787...3d7

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en av de som blir utmattet av å ha andre for tett på meg. Etter arbeidsdagen er over vil jeg bare hjem og være i fred. Jeg har prøvd å være med på noe sosialt, de gangene det absolutt forventes og jeg ikke har klart å snike meg unna, men de aller fleste gangene blir det bare jobbprat, og det er vi vel egentlig ferdig med kl 16? Og jobbprat i fylla ender ikke alltid bra. 

Hvor godt det sosiale utenom jobb fungerer kommer an på hvor godt man ellers trives på jobben, er min erfaring. Arbeidssteder som prøver å tvangssosialisere en arbeidsstokk som lenge har vært misfornøyde på jobb forstår ikke problemet.

Anonymkode: c7cb4...e79

• Liker 2
Skrevet

Kollegaene mine treffer jeg 37,5 timer i uka, hver eneste uke, med mindre jeg har ferie.

Barna mine ser jeg i en liten time på morgenen samt 3 timer hver ettermiddag før leggetid og helger, og i ukedagene går mye av denne tiden bort til påkledning, matlaging og rydding.

Mannen min ser jeg enda mindre siden vi må bytte på å levere og hente i barnehagen for å unngå at barna må være der i 10 timer hver dag. 

Øvrige familie treffer jeg ikke en gang i uka en gang, og venner enda sjeldnere. 

Så hvem tror du jeg har lyst til å tilbringe det lille jeg har av fritid sammen med? Kollegaene, eller familie og venner, som jeg har alt for lite tid sammen med fra før? 

Svaret gir seg selv. 

Dersom målet er å bedre arbeidsmiljøet får arbeidsgiver arrangere sosiale aktiviteter i arbeidstiden. Å kreve at arbeidstakere stiller fritiden sin til disposisjon som et arbeidsmiljøtiltak blir feil, da arbeidsmiljøet er arbeidsgivers ansvar, og tiltak for å forbedre dette må legges til arbeidstiden. Ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø skal ikke skyves over på den enkelte arbeidstaker på bekostning av deres ubetalte fritid.

Anonymkode: aa62a...18d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har rett. Det er endel sosiale ting som har oppmøteplikt. Samfunnet sier at arbeidslivet er inkluderende og at alle skal bruke sin arbeidsevne uansett hvor liten den er. På andre siden henger riset bak speilet og venter på den som ikke fungerer optimalt i alle situasjoner. Det er mange som sliter med sosiale ting uten at det å pålegge dem å dukke opp til en nå-har-vi-det-så-hyggelig- sammenkomst vil gjøre saken bedre. Er -noe -du -ikke -takler -så- tvinger -vi -deg bare -og -alle -dine -problemer- er -løst -taktikken duger ikke. Da hadde ingen hatt problemer og psykiatrien kunne vært nedlagt.  

Anonymkode: a5e0e...7b7

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er personlig ikke noe glad i sosialt opplegg etter jobb. Er introvert og litt sjenert i tillegg og får mer enn nok sosial omgang gjennom arbeidsdagen. Jeg er nok oppfattet som kjedelig, for blir sjelden med på slike ting. Arrangement hvor de serverer alkohol (typ julebord) synes jeg for øvrig er enkelt å «slippe unna», for bor langt unna jobb, dårlig busstilbud og er avhengig av bil, evt hotell i byen. Men nå liker jeg å være litt brisen i sånne settinger, for da klarer jeg å snakke mer 😜🙄 

Synes likevel det er bra at det er tilbud om litt sosialt etter jobb nå og da. Men press om å være med, liker jeg ikke. Synes folk skal slutte å bry seg så mye med andres valg, da hadde alt vært enklere! 

Eksempelet ditt med det å ikke spise kake, er jo spot on 😂

Anonymkode: 13787...3d7

har du blitt dømt fordi du er den du er?

Anonymkode: 89476...446

Skrevet

Huff. Her var det mye folk med sosiale issues. 

Gjør som dere vil med fritiden deres. Og så lar dere oss andre få gjøre som vi vil i vår fritid. 

Men ikke kom å klag når du ikke trives på jobb, når noen andre på jobb har en bedre tone og er bedre venner, når du ikke synes arbeidsmiljøet er godt nok.

Anonymkode: 03d97...949

• Liker 4
Skrevet

Det virker som mange føler «press» for å være sosial, samt drikkepress.

Er dere 14 år gamle, eller? Det er jo bare å si nei! Men ikke kom på mandag og klag på at alle andre snakker om sommerfesten og har blitt venner på fritiden. Det som gjerne blir oppfattet som «utestenging», som egentlig er misunnelse for at man ikke er en av gjengen.

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som dere vil med fritiden deres. Og så lar dere oss andre få gjøre som vi vil i vår fritid. 

Men ikke kom å klag når du ikke trives på jobb, når noen andre på jobb har en bedre tone og er bedre venner, når du ikke synes arbeidsmiljøet er godt nok.

Tid, kjære deg. Tid. 

Folk har ikke ubegrenset av det, uansett hva man skulle måtte ønske å delta på.

Anonymkode: 411d6...8b7

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fellesskapet skal være i arbeidstiden vet du 🙂 Ikke utenfor.

Bitter eller, siden du svarer med sånn dårlig forsøk på hersketeknikk? Man har et fellesskap i arbeidstiden, men de fleste rekker ikke å bli særlig godt kjent i en travel hverdag. Man får faktisk et bedre fellesskap av å gjøre noe sosialt sammen utenom jobb. Ingen tvinger deg til å være med, du trenger ikke snakke med noen fra jobben på din fritid. Men sa må du også droppe kommentarer om å føle deg utenfor, at andre har bedre relasjon, at de andre jobber bedre sammen og trives bedre i lag, for du har helt selv valgt å ikke være en del av annet enn det fellesskapet som dannes rundt et lunsjbord i 30 min hver dag. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tid, kjære deg. Tid. 

Folk har ikke ubegrenset av det, uansett hva man skulle måtte ønske å delta på.

Bytt ut ordet tid med prioriteringer, så er dere enige. Det krever litt innsats å pleie et godt sosialt forhold med kollegaer, akkurat som med andre venner og familie. Spørsmålet er jo om man synes det er verd å legge inn den innsatsen, eller om man er fornøyd med å kun vite fornavnet på kollegaene.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Knirke skrev:

Bytt ut ordet tid med prioriteringer, så er dere enige. Det krever litt innsats å pleie et godt sosialt forhold med kollegaer, akkurat som med andre venner og familie. Spørsmålet er jo om man synes det er verd å legge inn den innsatsen, eller om man er fornøyd med å kun vite fornavnet på kollegaene.

Prioriteringer = mangel på tid.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Knirke skrev:

Om en ikke klarer å finne ut etternavnet på kollegene mens en er på jobb hele dagen, har man helt andre problemer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Prioriteringer = mangel på tid.

Alle har like mye tid til rådighet. Ingen mangler tid. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har null problemer med at kollegaer har god tone og er venner. Jeg er der for å jobbe og har venner utenfor jobben. For meg er et god arbeidsmiljø profesjonell og høflig omgang med hverandre, ikke henge ved kaffeautomaten og fortelle vitser.

Anonymkode: feedc...cbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da supert at det arrangeres sosiale ting med jobben? Jeg har blitt gode venner med kolleger, og ville ikke vært dem foruten. Det er vanskelig nok som det er å få venner i voksen alder, spesielt hvis man flytter til et nytt sted, og da er jobben en arena å få seg venner på. 

Anonymkode: 3ff44...7fd

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...