Gå til innhold

Barn på 19 krever bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 19 år og vil kreve bidrag pga utdanning. Hun flyttet ut når hun var 16 og har de to siste årene hatt folkeregistrert adresse der hun leier leilighet. Mor og far praktiserte 50/50 inntil da men hun hadde fast bosted hos far. Spørsmålet mitt er om hun kan kreve bare far for bidrag eller om mor også må betale? Kan barnet "velge" hvem av foreldrene hun krever bidrag fra eller vil søknaden til NAV automatisk gjelde begge foreldrene? 

Hun har ikke tidligere mottatt bidrag fra noen av foreldrene. 

Anonymkode: e5e95...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet er 19 år og vil kreve bidrag pga utdanning. Hun flyttet ut når hun var 16 og har de to siste årene hatt folkeregistrert adresse der hun leier leilighet. Mor og far praktiserte 50/50 inntil da men hun hadde fast bosted hos far. Spørsmålet mitt er om hun kan kreve bare far for bidrag eller om mor også må betale? Kan barnet "velge" hvem av foreldrene hun krever bidrag fra eller vil søknaden til NAV automatisk gjelde begge foreldrene? 

Hun har ikke tidligere mottatt bidrag fra noen av foreldrene. 

Anonymkode: e5e95...170

Så lenge barnet går på videregående skole så kan barnet på 19 søke om bidrag. Hun kan søke både hos far og mor, det velger hun selv. Enten en av dem eller begge siden hun ikke bor hjemme. Men hun må gå på vgs vanlig løp

Anonymkode: b78c0...42f

• Liker 11
Skrevet

Hun kan søke bidrag fra begge foreldrene hvis hun bor på hybel og går på vgs. Har hun begynt på høyere utdanning etter vgs så har hun ikke krav på bidrag 

Anonymkode: 6c082...85f

• Liker 4
Skrevet

Er hun på vgs og ikke har brukt opp utdanningsretten sin kan hun søke bidrag, høyere utdanning så har hun ingen sak

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet går på videregående skole så kan barnet på 19 søke om bidrag. Hun kan søke både hos far og mor, det velger hun selv. Enten en av dem eller begge siden hun ikke bor hjemme. Men hun må gå på vgs vanlig løp

Anonymkode: b78c0...42f

Dette hadde jeg gjort på den tida, hvis jeg visste om dette.

Anonymkode: 07330...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...