Gå til innhold

Har du vært på klimakompensert ferie i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe klimaskam her nei.

Anonymkode: fdbc3...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Både kjører og flyr med god samvittighet vi.

Skrevet

Spørs hva du mener med "klimakompensert ferie"? Mener du hotellene som f eks Ving og Tui markedsfører som klimakompenserte, eller mener du en ferie der man f eks ikke har brukt fly, fossilbil , cruiseskip eller annen form for transportmiddel/ferieform som anses som mer forurensende enn ønskelig (vanskelig å definere, for også bruk av buss er jo tross alt forurensende, men i mindre grad per person enn bil med 2 - 3 mennesker i) ?

Jeg har vært på en flyreise, og da til et av disse "klimakompenserte" hotellene til Tui. Det er jo rett og slett slik, at fordi jeg forurenser ved å fly fra Norge til Spania, gir Tui penger til et klimaprosjekt. Det blir litt som å få god samvittighet for å ikke kaste tyggis på bakken, men vente til man finner et bosspann. Som "forurenser" krever det ekstremt liten innsats, men en føler seg plutselig veldig miljøvennlig.

Utover det føler jeg faktisk at jeg har hatt en ganske klimavennlig ferieform i år. Gått mye turer i fjellet, ofte hatt med meg en pose og plukket boss som jeg finner (utrolig at folk kan dra engangsgrillen med seg til toppen av et fjell, men så la den stå igjen brukt), og brukt buss for å komme meg frem. 

Så svaret er vel egentlig ja, både innland og utland. Men reisen til Tui sitt klimakompenserte hotell ga meg ikke akkurat opplevelsen av å være årets miljøhelt.

Anonymkode: 80fb0...61c

Skrevet

Mest klimavennlige jeg gjør på flyfronten er vel at jeg alltid betaler mer for å bruke minst mulig tid på reise. Alltid direkte om det finnes, og minst mulig mellomlandinger ved lengre flyturer. Utover det ligger jeg nok på 50-60 flyturer hittil i år. 

Anonymkode: 2ef70...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...