Gå til innhold

Er så redd for min hund... hun viser symptomer til sykdommen som herjer i landet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er en 3 år gammel shetland sheepdog som jeg er så uendelig glad i.. Hun har kasta opp litt, oppkastet et nesten sånn rødlig. Så i tillegg diaré og dårlig matlyst. Drikker omtrent heller ikke, er sånn at jeg må tvinge i henne vann.. Dette uroer meg noe voldsomt. Det startet i går, men symptomene var så diffuse at jeg ikke tok det alvorlig. Nå vet jeg ikke jeg gjør!! Er så lei meg og redd hun også er utsatt for denne hundepesten som herjer i hele Norge nå. Ikke tør jeg å ta henne med ut til veterinær i tilfelle det skulle være andre hunder der. Uff dette er altså så urettferdig 😔😔 Jeg bor for meg selv og er 23 år gammel kvinne om det skulle ha noe å si. 

Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 7686c...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kontakter veterinæren. 

• Liker 19
Skrevet

Drar selvfølgelig til veterinæren.

Anonymkode: f7448...691

• Liker 12
Skrevet

Du ringer til veterinæren og snakker med de. Hos oss venter hunder i bilen til de skal inn. De bruker ulike innganger etc. Så ingen hunder møter hverandre. Føler med deg og krysser fingrene.

Anonymkode: 6e2ba...bbd

• Liker 8
Skrevet

TS her.

Er det mulig å ringe veterinæren og spørre om h*n kan komme hjem til meg for å undersøke hunden min? 

Skrevet

Ja kan du ikke bare ringe å spør i stedet for å spør her på et forum? Vi vet da vel ikke om veterinæren kan komme hjem til deg. Herregud...

Anonymkode: fa4f5...55e

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her.

Er det mulig å ringe veterinæren og spørre om h*n kan komme hjem til meg for å undersøke hunden min? 

Veterinæren får ikke tatt med seg utstyret som trengs hjem til deg. Ring dem, og stol på at de er vant til å håndtere smitte og vet hvordan de skal få undersøkt hunden din uten å utsette verken den eller andre for smitte. 

Anonymkode: 17777...24f

• Liker 7
Skrevet

Dessuten tar de forhåndsregler for smitte. De isolerer syke dyr og tar i mot dyr de mistenker har smitte på et eget rom! 

Anonymkode: fa4f5...55e

• Liker 1
Skrevet

RING VETERINÆREN. Om det er sykdommen som vi snakker om her, vil hunden din være død innen noen timer om den ikke får hjelp. Best å være på den sikre siden. Veterinær vil mest sannsynlig si at du skal komme til dem med hunden umiddelbart, men hunden vil bli tatt med inn ved en annen inngang eller liknende for å unngå smitte.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veterinæren får antakelig ikke tatt med seg utstyret som trengs hjem til deg. Ring dem, og stol på at de er vant til å håndtere smitte og vet hvordan de skal få undersøkt hunden din uten å utsette verken den eller andre for smitte. 

Glemte et viktig ord. Dette er noe jeg antar, ikke noe jeg vet. :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ring, så får su vite. Ellers så har dem sluser som blir gjort ren mellom hver pasient.

Anonymkode: f0fb1...469

• Liker 1
Skrevet

Du er nødt for å ringe veterinær Ts. Hvis det skjer noe med hunden din, så vil du ikke tenke at du kunne forhindret det, jeg lover. Så ring veterinæren og hør hva de sier. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at jeg er redd hun skal bli smittet om hun ikke allerede er det. Er jo andre hunder der

Lar du være å dra til legen hvis du er syk i tilfelle det er andre mennesker der?

• Liker 3
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Du skal selvsagt kontakte veterinær. 

Jeg var hos min klinikk i dag. De sa at har hunder hoste, oppkast eller diaré. Går de syke hundene inn en annen inngang og rett inn på isolasjonsrommet. 

Kontakt vet nå!

Skrevet

I dag er det vakttelefon, så sjansen for at det sitter andre hunder på venterommet er mindre enn på en vanlig hverdag. Evnt kan du la hunden vente i bilen, til det blir deres tur.

Anonymkode: 81908...290

• Liker 1
Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det vakttelefon, så sjansen for at det sitter andre hunder på venterommet er mindre enn på en vanlig hverdag. Evnt kan du la hunden vente i bilen, til det blir deres tur.

Anonymkode: 81908...290

Ja, min klinikk har kun akutt timer på lørdager. De er åpne fra 10-14 på lørdager. Men det er andre klinikker i fylket som har vakttelefonen i helger og natt. Min klinikk har vakttelefon en helg innimellom. 

Endret av #Rasshøl
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring, spekulasjoner, avsporing og svar til dette. 

_popcorn_, mod

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er du usikker, TS, da ringer du veterinæren og forteller om symptomene. Da vil veterinæren nok be deg komme inn for sjekk om symptomene virker "skumle". Vær ikke redd for eventuell smitte hos veterinæren, der vet de hvordan de skal forholde seg.

I går natt vekket en av mine buhunder meg i firetiden fordi han måtte ut. Han hadde fått diare, stakkars, men uten blod eller oppkast. Dessuten er det ikke uvanlig at hunder får løs mage av og til. Mine hunder var på skogstur dagen før, og kan ha spist noe ulekkert. Vi måtte ut to ganger til før klokka ble åtte, men jeg valgte å se ting an siden den virket som en "vanlig diare". Ellers ville jeg selvsagt kontaktet veterinæren vår. Senere på dagen var hunden like frisk igjen.

Jeg forteller dette fordi jeg, til tross for alt som skjer nå, mener at man skal være oppmerksom men ikke panisk. Følg med, og vær rask på telefonen om du oppdager tegn på sykdom. Men husk også at diare i seg selv ikke er farlig om den ikke varer i dagevis.

Og til andre her i tråden: Å kalle en redd og usikker hundeeier for "idiot" når hun ber om råd her i forumet er rett og slett idiotisk og fullstendig bak mål! Skjerp dere!

Endret av Skywalker
  • Liker 11
Skrevet

Har du kontaktet veterinær nå, TS?

• Liker 2
Skrevet

Du drar til veterinær med hunden, istedet for å spørre etter råd her inne.

Anonymkode: 9f9b6...529

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...