Gå til innhold

Plassere foreldresoverommet litt i avstand til barnerommene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hus på et plan, to små barn (baby og 1,5 år). Skal bygge om ved å flytte inngangspartiet. Har to muligheter, og er litt usikker her. Umiddelbart tenkte jeg på det ene alternativet, som gjør at de tre soverommene ligger samlet i en ende av huset. Men nå har det dukket opp et alternativ til, og jeg lurer nesten på om det er bedre. Dvs, det tredje rommet, altså foreldresoverommet, blir lagt mer mot den andre enden av huset. Da vil det bli en gang + et bad mellom. Mer privatliv for oss voksne, og barna kan ha mer besøk og lek uten at vi forstyrres. De blir jo store raskt, allerede om 5-6 år så har vi ikke behovet for å ha de vegg i vegg.

Ulempen er at inngangspartiet da blir ved de to barnerommene, noe som kanskje vil påvirke om vi får besøk kveldstid etter de har lagt seg. Foreløpig er planen at de skal dele rom når jeg er ferdig med nattamming, så foreldresoverommet vil stå ubrukt frem til de når skolealder tenker jeg. 

At inngangspartiet blir nærme deres rom blir jo igjen positivt når de blir ungdommer, at de kan ha besøk uten å måtte gå gjennom stue og kjøkken, og fly inn og ut som de vil uten å forstyrre oss noe særlig. 

Så, hvor langt frem skal man tenke når man planlegger plassering av soverom? 

Anonymkode: 5a0ae...f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt litt separasjon. Så lenge alt er på ett plan er det 0 stress. 

Anonymkode: 39086...da4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt litt separasjon. Så lenge alt er på ett plan er det 0 stress. 

Anonymkode: 39086...da4

Alt er heldigvis på et plan ja :) Jeg vil tro de foretrekker det selv når de blir eldre også. Spesielt når de nærmer seg 10-12 år og også 16-17 og kanskje har kjærester på besøk. 

Anonymkode: 5a0ae...f2b

Skrevet

Velg løsningen med mest avstand.

Skrevet

Vi flyttet soverommet til datter til andre delen av huset da hun var rundt 8. Det fungerte veldig fint! Hadde sikkert fungert ved en tidligere alder også. Anbefales. Vi hadde to inngangsdører (ombygd tomannsbolig) og hadde noe problemer med at det var en utgang nær henne, men er sikker på at hun hadde klatret ut vinduet hvis det ikke var en dør.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...