Gå til innhold

Hvorfor har Norge denne trangen til å redde klimaet/verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et knøttlite land... Tror 5 millioner mennesker at de skal klare å overbevise Kina, Amerika, India osv. at man skal forurense mindre og bruke mindre ressurser?

Hvor kommer denne narsisissmen fra? Jeg er så lei av at Norge skal prøve å være ''godhetspolitiet'' når vi faktisk er så små i verdensbetydning.

Uenig? Hva tenker dere? Dessuten så er klimaendring sannsynligivs noe som har vært satt i stein i flere tusenår... Det er bare slik denne verden er. Den bare ER. Den tar ikke hensyn til våre ønsker.

Jeg er ikke imot å prøve å endre det som skjer, men samtidig så virker det hele ganske håpløst... Det er som å bruke bøtter med vann for å slukke Amazonskogen.

Anonymkode: 964bb...d38

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man først bør se noe dramatisk endring i de store landene.. Det er faktisk de som har makta, høyt befolkede land er også de mest resursskrevende hvis man skal tenke på klima ? 

• Liker 2
Skrevet

Vi har da ikke det, de fleste nordmenn gjør ingenting for å verne klima. 

Ellers er det ganske åpenbart at 7 600 000 000 mennesker på denne planten med sin livsstil påvirker klima.

I tillegg har vi 1 500 000 000 kuer. 

Men ja, vi kommer ikke til å få gjort noe med klima, så de neste generasjonene kommer til å slite. Ville ikke fått barn nå, det kan raskt ramme Norge når 200 millioner må flykte fra sitt levested fordi det er for varmt til å bo der. Vi syntes vi tar imot mange flyktninger nå, men det er ingenting om klima i verden blir mye varmere og mer ustabilt med flere stormer og orkaner. 

Anonymkode: 0f9fb...ef1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det ganske åpenbart at 7 600 000 000 mennesker på denne planten med sin livsstil påvirker klima.

Men ja, vi kommer ikke til å få gjort noe med klima, så de neste generasjonene kommer til å slite. Ville ikke fått barn nå, det kan raskt ramme Norge når 200 millioner må flykte fra sitt levested fordi det er for varmt til å bo der. Vi syntes vi tar imot mange flyktninger nå, men det er ingenting om klima i verden blir mye varmere og mer ustabilt med flere stormer og orkaner. 

Har du noe forslag til hva en bør gjøre da?

Skrevet

Reis til India og prøv å gjøre noe der. Få folk i slummen til å slutte å kaste alt mulig rett utenfor der de bor. Og kuene er hellige der, gjør noe med det! 

Anonymkode: 0894f...bcc

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange av disse kuene er i Norge? Folk er pån hele tiden om kjøttspising her i landet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noe forslag til hva en bør gjøre da?

Vi som individer eller globalt? Man vet jo om mange tiltak som kunne blitt gjort, men mennesker flest ønsker fortsette fråtse i egen livsstil med overforbruk og overspising. Med mindre du kan manipulere mennesker flest til å gjøre noe bra som går på bekostning av egens overflod, så kommer vi ingen vei. Ikke i Norge er vi villige til å gjøre noe en gang, selv om vi forbruker og velter oss i luksus mange i verden kun kan drømme om. Så hvorfor skulle de som er fattigere ønske å gi slipp på de få godene de har?

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi som individer eller globalt? Man vet jo om mange tiltak som kunne blitt gjort, men mennesker flest ønsker fortsette fråtse i egen livsstil med overforbruk og overspising. Med mindre du kan manipulere mennesker flest til å gjøre noe bra som går på bekostning av egens overflod, så kommer vi ingen vei. Ikke i Norge er vi villige til å gjøre noe en gang, selv om vi forbruker og velter oss i luksus mange i verden kun kan drømme om. Så hvorfor skulle de som er fattigere ønske å gi slipp på de få godene de har?

Ja, jeg kjenner hele tiden på «at jeg velter meg i luksus». Snakk for deg selv, er du snill.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg kjenner hele tiden på «at jeg velter meg i luksus». Snakk for deg selv, er du snill.

Mye av det nordmenn tar for gitt, er luksus. For eks det å ha stor flatskjerm, kunne spise ute når som helst, kan kjøpe alkohol til 800kr hver helg, ha en pc til hver person i huset, ha råd til å innrede leiligheten med bare nye møbler, bruke flere hundre på sminke og kroppsprodukter, å når som helst kunne kjøpe seg noe til 2000kr om man trenger eller har lyst på det, å ha råd til bil og å bruke den når som helst. å kunne betale for iunteresser og hobbyer uten å tenke seg om to ganger. Osv

Selvsagt er det enkelte i Norge som er fattige, men folk flest lever i luksus som ikke er normalt for veldig mange andre mennesker. Men vi er så vant til å ha det sånn at vi ikke en gang merker at det er luksus. ""Alle" har 40 tommers tv, det er ikke luksus, det er normalt". Nei, det er luksus. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker i globalsammenhengen ja. Fordi vi er på størrelsen med en liten by i USA...  Der har du vel svaret. I mange fattige land handler det rett og slett om overlevelse..  

Jeg fråtser ikke i noe lukseriøst, så ikke tro at alle gjør det. Det mest lukseriøse jeg har er vel tak over hodet og en seng. Har ikke bil engang.

Spiser allerede lite rødt kjøtt . 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mye av det nordmenn tar for gitt, er luksus. For eks det å ha stor flatskjerm, kunne spise ute når som helst, kan kjøpe alkohol til 800kr hver helg, ha en pc til hver person i huset, ha råd til å innrede leiligheten med bare nye møbler, bruke flere hundre på sminke og kroppsprodukter, å når som helst kunne kjøpe seg noe til 2000kr om man trenger eller har lyst på det, å ha råd til bil og å bruke den når som helst. å kunne betale for iunteresser og hobbyer uten å tenke seg om to ganger. Osv

Selvsagt er det enkelte i Norge som er fattige, men folk flest lever i luksus som ikke er normalt for veldig mange andre mennesker. Men vi er så vant til å ha det sånn at vi ikke en gang merker at det er luksus. ""Alle" har 40 tommers tv, det er ikke luksus, det er normalt". Nei, det er luksus. 

Du generaliserer, kanskje folk i din verden har det sånn. Jeg ber deg nok en gang om å snakke for deg selv, ikke alle i Norge er like eller lever likt. 

• Liker 2
Skrevet

90% av plasten i havet kommer fra 10 elver. Likevel må du ikke tro at du kan få drikke milkshaken din med plastsugerør, for du vet, må jo redde havet!

Anonymkode: 5ae34...d92

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du generaliserer, kanskje folk i din verden har det sånn. Jeg ber deg nok en gang om å snakke for deg selv, ikke alle i Norge er like eller lever likt. 

Som sagt, enkelte i Norge er fattige, skjønner ikke hvorfor du tar dette så personlig. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker i globalsammenhengen ja. Fordi vi er på størrelsen med en liten by i USA...  Der har du vel svaret. I mange fattige land handler det rett og slett om overlevelse..  

Jeg fråtser ikke i noe lukseriøst, så ikke tro at alle gjør det. Det mest lukseriøse jeg har er vel tak over hodet og en seng. Har ikke bil engang.

Spiser allerede lite rødt kjøtt . 

Du har selvsagt mange dyre eiendeler i boligen din, inkludert det du skriver på kg med som du ikke en gang tenker på som luksus nok til å nevne. 

Og igjen, det er enkelte i Norge som er fattige, men folk flest har råd til å reise ut og bruke 500kr på hva enn de føler for som de ikke trenger. Om det er en greie til huset som hadde vært fint å ha, alkohol, spise ute, mat og godteri i tillegg til mat, spill til xbox-en osv

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så dyrt som mat er i Norge er det vel få som kan ''spise ute når som helst'' ?

Men uansett, Det er det vi er vant til, ja. Idag ihvertfall. Men luksus er noe som stadig endrer seg, det var nok ikke så lukseriøst å leve her under vikingtiden med dårlige ressurser og brutalt kalde vintere :) Men de visste nok heller ikke noe annet.  

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et knøttlite land... Tror 5 millioner mennesker at de skal klare å overbevise Kina, Amerika, India osv. at man skal forurense mindre og bruke mindre ressurser?

Hvor kommer denne narsisissmen fra? Jeg er så lei av at Norge skal prøve å være ''godhetspolitiet'' når vi faktisk er så små i verdensbetydning.

Uenig? Hva tenker dere? Dessuten så er klimaendring sannsynligivs noe som har vært satt i stein i flere tusenår... Det er bare slik denne verden er. Den bare ER. Den tar ikke hensyn til våre ønsker.

Jeg er ikke imot å prøve å endre det som skjer, men samtidig så virker det hele ganske håpløst... Det er som å bruke bøtter med vann for å slukke Amazonskogen.

Vel når flere å flere land tar etter Norge så hjelper det jo. Masse land kopierer nå blant annet vår panteordning. 

Norge gjør en kjempe viktig jobb. Noen må gå foran som eksempel ellers forandrer aldri ting seg til det bedre. 

Anonymkode: 6606f...cd5

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. I de fattigste landene har faktisk 80 til 90 prosent av befolkningen egen mobiltelefon. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel når flere å flere land tar etter Norge så hjelper det jo. Masse land kopierer nå blant annet vår panteordning. 

Norge gjør en kjempe viktig jobb. Noen må gå foran som eksempel ellers forandrer aldri ting seg til det bedre. 

flere land tar ikke etter Norge nei. Mange har ikke panteordning.. Det finnes i nordiske land, men ikke så mye av resten av verden Og det skal være Norge fordi? Hvorfor ikke Litauen? Hvorfor ikke Russland?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel prisen for å ligge nøyaktig midt verden. Verdens navle, så og si. 

Dessuten har vi, ihvertfall i følge dem selv, verdens aller beste politikere.

La oss nå redde denne verden!

12075059_10153122356727477_1697653249508295378_n.jpg.3f4fc3a438fc4de4183d6f6b5355e6b9.jpg

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

flere land tar ikke etter Norge nei. Mange har ikke panteordning.. Det finnes i nordiske land, men ikke så mye av resten av verden Og det skal være Norge fordi? Hvorfor ikke Litauen? Hvorfor ikke Russland?

Du bør lese årsrapporten til infinitum og se hvor mange land som faktisk ser på de norske løsningene nå. Det er ikke få. 

https://www.nrk.no/urix/bbc_-storbritannia-vil-kopiere-norges-panteordning-1.13903339

https://infinitummovement.no/panteordningen-sprer-seg-til-andre-land/

Ang ditt siste spørsmål. Hvorfor ikke Norge? Det er faktisk ofte både bra og lønnsomt å være entreprenører. Dette bygger opp mye positivt og uten ville det meste stått ganske stille sånn utviklingsmessig. 

• Liker 1
Skrevet

Ett stikkord Inovativt! 

Innovasjon, fornyelse; nyskapning; forandring; nye produkter, tjenester eller produksjonsprosesser; å bringe fram endringer i måten økonomiske goder eller andre verdier blir produsert på. Innovasjon er en betegnelse på menneskeskapt endring av verdiskapende aktiviteter.Jan 12, 2018

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...