AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Vet ikke hvorfor, men merker at gamle leiligheten/hus har en tendens til å rett og slett lukte ''gammelt'' betyr dette at det er mugg der? Hva forårsaker denne lukta? Og er nesten alle gamle hus el. leiligheter utsatt for det? Dette er min største frykt når jeg skal kjøpe ny bolig, men problemet er at mange av de nye er så dyre... så da tar man det man kan. Anonymkode: 115d0...fa7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 tenker på alt som er bygget 50-60-70 talet. Anonymkode: 115d0...fa7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 Min leilighet i blokk er bygd rundt 1960, og jeg har ikke funnet noe mugg eller merket noe til lukt av det. Tørt og fint overalt. Anonymkode: 47984...f2d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min leilighet i blokk er bygd rundt 1960, og jeg har ikke funnet noe mugg eller merket noe til lukt av det. Tørt og fint overalt. Anonymkode: 47984...f2d Ok, det er bra.. .så hvorfor har mange gamle hus denne lukta som er ganske distinkt? 😂 Anonymkode: 115d0...fa7
Hengebuksvinet Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 Har diskutert dette med min bror, som tegner og har mye byggkompetanse. Han sier at gamle hus ofte hadde bedre lufting, og at det derfor forekom mindre mugg. Det han er opptatt er lufting og at drenering er bra. Og at man følger tipsene for godt innemiljø i kjellere. (Ingen møbler mot vegg, jevn varme og god lufting). 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 52 minutter siden, SS skrev: Har diskutert dette med min bror, som tegner og har mye byggkompetanse. Han sier at gamle hus ofte hadde bedre lufting, og at det derfor forekom mindre mugg. Det han er opptatt er lufting og at drenering er bra. Og at man følger tipsene for godt innemiljø i kjellere. (Ingen møbler mot vegg, jevn varme og god lufting). Interessant! så dette er faktisk mer vanlig i nyere leiligheter/bygg? Anonymkode: 115d0...fa7
solmåneogstjerner Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant! så dette er faktisk mer vanlig i nyere leiligheter/bygg? Anonymkode: 115d0...fa7 Før var det bedre lufting. Det var pga at vinduene ikke var så tette og pga det var dårlig isolert. Problemet er ofte at man tar gamle hus, setter inn nye vinduer og etterisolerer, uten å sørge for ventilering på andre måter. Gjelder selvsagt ikke alle hus. Hvis det lukter veldig 'kjeller' så ville jeg vært skeptisk, og sjekket ut hva som er grunnen. Har selv hus fra 50 tallet, med nye vinduer og forholdsvis ny drenering. Ikke noe lukt der. 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 Min erfaring (som er høyst subjektiv), er at det er mest problemer med hus fra 70-80-90 tallet. Jeg ville valgt enten ganske nytt eller noe som er ordentlig gammelt. Av flere grunner.
A-hunter Skrevet 7. september 2019 #9 Skrevet 7. september 2019 Det er riktig som mange sier, eldre bygg har blitt modernisert gjennom årene uten at noen egentlig har tenkt på bygningsfysikken. I tillegg er mye håndverk utført av østeuropeere som ikke kunne brydd seg mindre om det de driver med. I tillegg til at byggene er endret har også menneskenes livsstil endret seg. Vi har det varmere, bruker mye mer vann i dagliglivet og har generelt sett mye mer fuktig luft innomhus enn tidligere. Alt dette påvirker boligens klimaskall som har en lang rekke oppgaver å løse, både innenfra og utenfra. Man kan derfor ikke bare sette i gang med å oppgradere uten en plan for å løse fysikkens lover. Om det er mer grobunn for mugg i eldre boliger vet ikke jeg, men det er helt klart at det er større potensiale for det.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 Huset vårt er fra 1930-tallet, og det har aldri luktet eller hatt mugg. Anonymkode: e9dbe...d1f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 Jeg har bodd i bygård fra 1930, der var det ikke mugg Men det var nokså trekkfullt og kaldt (men ikke fuktig såvidt jeg merket) Anonymkode: d04a1...3b2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 Vårt hus er fra 60-tallet med påbygg på 80-tallet. Ikke merket noe her (pusset opp mye og revet vegger og gulv osv uten å finne mugg). Kjelleren luktet heller ikke og den er nå forvandlet fra betong til beboelig. Hadde aldri fått så stor plass ved å velge nytt hus (det hadde blitt dyrt). Anonymkode: 82cdc...de3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 Vårt hus er 110 år gammelt og det er ikke mugg her. Vi drenerte for noen år siden og innredet kjelleren. Anonymkode: 66506...095
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 Kan lukten du merker være gamle, innrøkte strietapeter? Jeg synes hvertfall at de alltid har en spesiell eim. Anonymkode: 42088...c89
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 Lukt er subjektivt. Manglende hygiene, manglende utlufting, bruk av luktende produkter er alt ting som setter sitt preg på husluktene i en bolig. At det lukter noe betyr ikke nødvendigvis at det er mugg det lukter. Nye hus kan like gjerne ha mugg som eldgamle hus. Det handler om fukt og luftfuktighet, samt vedlikehold. Anonymkode: 9765d...fa2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå