Lykkelia Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Ja, mener jeg. Folk flest er i ferd med å utvikle politikerforakt, fordi de føler de ikke blir lyttet til. Greit at politikerne noen gang må ta upopulære avgjørelser og legge ned/endre tilbud av økonomiske årsaker, men jeg opplever at det som skjer nå er noe annet. Når kommuner og fylkeskommuner blir sammenslått over en lav sko selv der «hele» kommunen motsetter seg det, handler det om at selve demokratiet rystes. Folk opplever at Norge ikke lenger har et folkestyre, at det ikke er viktig hva folkets flertall bestemmer, fordi politikerne uansett driter i hva de mener. Da er vi på ville veier! Jeg har tidligere stemt på mange ulike partier, men i år blir det et protestvalg. Sp får min stemme fordi det er de som er klarest i sin motstand mot angrepet på folkestyret. Det eneste tidspunkt vi kan protestere mot politikere som går mot folkeflertallet, er nå. Dette er det eneste språket politikerne skjønner, dessverre. Skulle ønske vi hadde valg litt oftere, så vi kunne få flere muligheter til å korrigere politikere som er på ville veier. 5
Gjest Sam3 Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 1 hour ago, Lykkelia said: Jeg har tidligere stemt på mange ulike partier, men i år blir det et protestvalg. Sp får min stemme fordi det er de som er klarest i sin motstand mot angrepet på folkestyret. Sp er kun interessert i å få distriktene overrepresentert i Norske poltikk. Og deg er egentlig ikke bedre for demokrati. Det er bondestyret ikke folkestyret. «Protestvalg» her kun beriker bondene På din bekostning. Lykke til
Lykkelia Skrevet 7. september 2019 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2019 4 timer siden, Sam3 skrev: Sp er kun interessert i å få distriktene overrepresentert i Norske poltikk. Og deg er egentlig ikke bedre for demokrati. Det er bondestyret ikke folkestyret. «Protestvalg» her kun beriker bondene På din bekostning. Lykke til Haha! Det var da voldsomt. Nå bor jeg i sentrale strøk, og er jeg alt annet enn bonde. Men vet du hva? Er det en gruppe jeg unner å ha en inntekt å leve av, så er det faktisk bøndene. Det er viktig for landet å være mest mulig selvforsynt med mat. Det ville komme deg også til gode i en krisesituasjon. Og vi bor jo alle i hver våre distrikter. Det er fint at avgjørelsene tas nærmest mulig folket enten man bor i Oslo eller Indre Sogn. Det finnes ingen logisk grunn til at politikere i Hemsedal skal legge seg bort i hva som skjer i Halden. (Slik det vil bli i Viken.) Jeg sier uansett ikke at Sp vil få min stemme i fremtiden. Men nå tror jeg en stemme til dem kan være et viktig signal å sende som et forsvar av folkeviljen og demokratiet. 7
I Grosny Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 (endret) Hjertet mitt stemmer Rødt, men hendene mine puttet Antibomring og Senterpartiet i urnene. Litt fordi Rødt er mer lojale mot klima og bompenger i kassa enn de er mot arbeiderklassen. Ikke vil Rødt bygge ut E-18 gjennom Bærum heller slik at Bærumssnobben (og arbeidere som ikke har råd til Tesla) skal kunne få bedre forhold for sine digre og dyre dieselbiler. Tilliten til politikere som yrkesgruppe har falt dramatisk. Det ser ut som om de mener at velgerne stemmer på dem fordi velgerne anser politkerne for å være mer kompetente til å styre enn velgerene selv er. Jeg mener at politkerne tvert imot skal representere sine velgere og jobbe for velgerne, folket og landet i stedet for selv å jage karriere og egne fordeler. Arbeiderpartiet er kanskje verst, som flere ganger har trosset sine velgere. En annen trussel mot demokratiet er at vi hele tiden gir opp suverenitet til EU og lydig underkaster oss deres direktiver. Endret 7. september 2019 av I Grosny 8
Gjest Optimo Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 Eh, noen partier er for kommunesammenslåing og noen er mot. Når de som er for er i flertall så er det akkurat det som skjer. Partiene som er mot burde argumentert bedre for sin sak og fått flertall.
Lykkelia Skrevet 7. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 7. september 2019 28 minutter siden, Guile skrev: Eh, noen partier er for kommunesammenslåing og noen er mot. Når de som er for er i flertall så er det akkurat det som skjer. Partiene som er mot burde argumentert bedre for sin sak og fått flertall. Det er vel noe av det som er i ferd med å skje nå, og mye av grunnen til at Sp gjør et brakvalg. Men jeg ser mer og mer behov for direkte demokrati, slik de har i Sveits. Da ville vi hatt folkeavstemninger i viktige saker, som en korreksjon til maktsyke og håpløse politikere som gjør hva de vil mellom valgene. 3
Hedersbrukeren Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 11 timer siden, Sam3 skrev: Sp er kun interessert i å få distriktene overrepresentert i Norske poltikk. Og deg er egentlig ikke bedre for demokrati. Det er bondestyret ikke folkestyret. «Protestvalg» her kun beriker bondene På din bekostning. Lykke til Kommunesammenslåing har i de fleste tilfeller lite å si Som om den kommunestrukturen man kom fram til på 60-tallet er noen fasit for hva som er best Senterpartiet utnytter bare misnøyen enkelte har med tanke på sammenslåing til å skaffe seg flere velgere, er ikke mer avansert enn det 1
A-hunter Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 For poltikere flest er denne ideen om å sentralisere makt lengst unna folk attraktiv. Antagelig er de pinlig berørt av hvor dårlig de løser oppgaven. Ganske mange politikere er så lite stolt av eget håndverk at de natt og dag kjemper for å flytte all makt til langt nedi Europa et sted. Da skal alt bli bra, sier de, men tipper at det er mest fordi de har en plan om reise etter. Å treffe på noen av sine velgere er visst noe de aller helst ønsker å unngå. Jeg ser på det som et ganske dårlig tegn. 3
Lykkelia Skrevet 7. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 7. september 2019 6 timer siden, A-hunter skrev: For poltikere flest er denne ideen om å sentralisere makt lengst unna folk attraktiv. Antagelig er de pinlig berørt av hvor dårlig de løser oppgaven. Ganske mange politikere er så lite stolt av eget håndverk at de natt og dag kjemper for å flytte all makt til langt nedi Europa et sted. Da skal alt bli bra, sier de, men tipper at det er mest fordi de har en plan om reise etter. Å treffe på noen av sine velgere er visst noe de aller helst ønsker å unngå. Jeg ser på det som et ganske dårlig tegn. Er i alle fall glad at vi har klart å holde Norge utenfor EU. Vi ser jo nå at det ikke er så enkelt for land som ønsker å komme seg ut (brexit). Senterpartiet er heldigvis ikke så gira på EU, heller. 1
A-hunter Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 4 minutter siden, Lykkelia skrev: Er i alle fall glad at vi har klart å holde Norge utenfor EU. Vi ser jo nå at det ikke er så enkelt for land som ønsker å komme seg ut (brexit). Senterpartiet er heldigvis ikke så gira på EU, heller. Fra EU er det sendt over 20 000 direktiver. Samtlige er mottatt av Norge og lagt over norsk lov uten et, eneste spørsmål (med unntak av et postdirektiv). At vi er "utenfor" EU er bare en teori. Norge er det landet som implenterer EU-regler raskest, raskere enn de fleste EU-land. Og mye av dette har også skjedd på SPs vakt. Ikke hør på hva de sier. Se hva de gjør. Deretter er det bare å gi opp. Folk med ryggrad velger aldri politikk. 4
Husholdning1 Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 Nei. Tvangssammenslåing av kommuner er et av bevisene på at demokratiet faktisk fungerer. Mindretallet har stemt på partier som var imot, flertallet på partier som er for. 2
Lykkelia Skrevet 7. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 7. september 2019 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Nei. Tvangssammenslåing av kommuner er et av bevisene på at demokratiet faktisk fungerer. Mindretallet har stemt på partier som var imot, flertallet på partier som er for. Men ser du på et fylke som Finnmark, så har nitti prosent av befolkningen vært mot sammenslåing. Og sammenslåingskåte partier har aldri fått særlig med stemmer der. Jeg tror heller ikke stortingsflertallet støtter sammenslåingene, men man vet aldri hva man får når flere partier sammen danner makt, og søker kompromisser. Vi har for øyeblikket et mindretallstyranni. 😞
Gjest Sam3 Skrevet 7. september 2019 #13 Skrevet 7. september 2019 (endret) 1 hour ago, A-hunter said: Fra EU er det sendt over 20 000 direktiver. Samtlige er mottatt av Norge og lagt over norsk lov uten et, eneste spørsmål (med unntak av et postdirektiv). At vi er "utenfor" EU er bare en teori. Norge er det landet som implenterer EU-regler raskest, raskere enn de fleste EU-land. Og mye av dette har også skjedd på SPs vakt. De fleste i Norge har ikke peiling om nettop det. Men det du nå inrømme er at til slut er Norge best tjent med å holde til det. Det funker. Veldig bra. Helt ok om Ola og Kari forstår ikke hva foregår. Det gjør de heller ikke på det meste når det gjelder utenrikspolitikk.... Endret 7. september 2019 av Sam3
Gjest Mask Skrevet 7. september 2019 #14 Skrevet 7. september 2019 33 minutter siden, Husholdning1 said: Nei. Tvangssammenslåing av kommuner er et av bevisene på at demokratiet faktisk fungerer. Mindretallet har stemt på partier som var imot, flertallet på partier som er for. Så et demokrati i dine øyne er fungerende når flertallet kan overkjøre mindretallet?
Gjest Mask Skrevet 7. september 2019 #15 Skrevet 7. september 2019 47 minutter siden, Lykkelia said: Er i alle fall glad at vi har klart å holde Norge utenfor EU. Vi ser jo nå at det ikke er så enkelt for land som ønsker å komme seg ut (brexit). Senterpartiet er heldigvis ikke så gira på EU, heller. Nånå, EØS avtalen har STORE innvirkninger på norsk demokrati og styreform, selv om vi er utenfor. Selv valgt rævkjøring av Norge kaller vi dette.
Gjest Paramount Skrevet 7. september 2019 #16 Skrevet 7. september 2019 Tror ts har rett. Alt for ofte ser vi at politikere treffer vedtak som umulig kan være ønsket av flertallet av Norges befolkning.
Example Skrevet 7. september 2019 #17 Skrevet 7. september 2019 Demokratiet trues også når mindretallet ønsker å få særfordeler på bekostning av flertallet. Saken med Troms og Finnmark for eksempel er grei, skulle de fått vilja si, måtte resten av landet betalt for det. Kommuner og fylker har fått langt mer avanserte oppgaver enn da kartet ble tegnet. Da er sammenslåing av småkommuner det beste for flertallet. Jeg bor selv i en tidligere liten kommune som har blitt slått sammen med en større. Selv ville jeg sagt nei av min egen egoistiske tanke, men det er jo likevel samfunnsmessig fornuftig. Vi har mye annet å bruke penger på enn unødvendig byråkrati og offentlige ansatte som sitter og drikker kaffe, og er koselige verter for pensjonistene i bygda. Verden går fremover. 2
Husholdning1 Skrevet 7. september 2019 #18 Skrevet 7. september 2019 50 minutter siden, Lykkelia skrev: Men ser du på et fylke som Finnmark, så har nitti prosent av befolkningen vært mot sammenslåing. Og sammenslåingskåte partier har aldri fått særlig med stemmer der. Jeg tror heller ikke stortingsflertallet støtter sammenslåingene, men man vet aldri hva man får når flere partier sammen danner makt, og søker kompromisser. Vi har for øyeblikket et mindretallstyranni. 😞 Finnmark er pgså en del av Norge, og må forhilde seg til stortingsflertallet. Fordi vi nettopp er et demokrati.
Husholdning1 Skrevet 7. september 2019 #19 Skrevet 7. september 2019 24 minutter siden, Slaskete Maskot skrev: Så et demokrati i dine øyne er fungerende når flertallet kan overkjøre mindretallet? Det er poenget med et demokrati, så ja, absolutt. 1
Gjest Sam3 Skrevet 7. september 2019 #20 Skrevet 7. september 2019 34 minutter siden, Example said: Demokratiet trues også når mindretallet ønsker å få særfordeler på bekostning av flertallet. Saken med Troms og Finnmark for eksempel er grei, skulle de fått vilja si, måtte resten av landet betalt for det Ikke nødvendigvis. Og regnskap i samfunnsvitenskap er egentlig ganske vage og subjektivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå