AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Hei, eg jobber på et sted som har døgnåpent. og har ved to anledninger ringt inn på ettermiddag og gitt beskjed om at eg ikke kommer på jobb dagen etterpå. og ved to anledninger no, har min sjef ringt meg dagen etterpå, altså den første fråværsdagen min. Sjefen spørr om årsaken til at eg er syk, og om eg kommer dagen etterpå o.l. Eg oppfatter dette som helt unødvendig da dette i begge tilfellene har vert første fråværsdag. Og føler at dette er noke sjefen kun gjer mot meg og ingen andre på arbeidsplassen. en annen gang når eg leverte en sykemelding, grunnet sykdom, blei eg tatt til side for en ukomfortabel samtale, der sjefen spørte om eg virkelig var så syk, og eg følte det hele var et kryssforhør, der målet var å få meg så usikker og få meg til å komme tilbake i jobb med en gang og ikkje bruke sykemeldingen. Hvordan hadde dere følt det? Hvordan gje beskjed om at dette ikke er greit. Anonymkode: 67bbc...5b7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Du føler at det er noe sjefen din bare gjør mot deg, du vet det ikke for sikkert? Har sjefen grunn til ikke å stole på deg? Arbeidsgiver har ingen rett til noen detaljerte helseopplysninger. Mistenker de at du misbruker egenmeldinger så kan de frata deg retten til å bruke egenmelding. Folketrygdloven § 8-27 Anonymkode: 15168...ba9
Gjest ti10 Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Kommer an på framgangsmåten og tonen i samtalen, men jeg har full forståelse for at sjefen spør om du kommer på jobb dagen etterpå. Han/hun må jo vite om det trengs vikar en dag til eller ikke. Og hvis du er ofte syk, ser jeg også at det stilles spørsmål. Bare det at du tilføyer "grunnet sykdom" etter sykemelding får meg til å lure litt. Sykemelding skal kun brukes ved sykdom, så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig å understreke at du faktisk var syk denne gangen.
Zienna Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 Jeg jobber i en stor, offentlig organisasjon, og hos er det fast rutine at leder skal ringe til den syke straks. Man skal ikke spørre om hva som feiler, men hvordan det går. Er enig at det kan føles unødvendig, men jeg synes ikke det gjør noe heller.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 hehe, nei det var en klein formuelring. eg er syk når eg bruker egenmelding og leverer sykemelding. eg har en kronisk sykdom. har aldri misbrukt egenmelding eller sykemelding. sjefen har ingen grunn til å tru at eg misbrukt sykemelding. sjefen er kjent blant dei fleste medarbeidere som en dårlig sjef, når det angår personalpoltikk og handtering av ansatte. tonen på møtet den gangen sjefen trakk meg til side, var ikke bra. sjefen insuinerte at eg ikke var syk nok til å ikke være på jobb, til tross for at eg hadde presset meg selv for hardt i en uke før eg endelig leverte sykemelding. det nærmet seg en helligdag, og sjefen sa eg måtte komme på jobb den dagen uansett.. (det kan han ikke si)..Sejfen er forresten godt infomert om min sykdom. så etter det møtet der han insunerte at eg misbrukte en sykemelding (som han ikkje har nokon holdepunkter for å tenke), føler eg at det å ta kontakt etter 1 dag med fråvær er for å "skremme meg tilbake i jobb" ,fordi eg trur at han mistenker at eg misbruker sykemelding/egenmelding til tross for at han er godt informert om min sykdom... eller at han er redd for høyt sykefråvær og vil berre skremme oss tilbake i abried... ja, sjefen min er manipulerende og upopulær Anonymkode: 67bbc...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå