Gå til innhold

IBS - bruk av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vekslende IBS, mest IBS-C siste året men D kommer innimellom. Etter at jeg gikk gjennom eliminasjonsfasene for å finne ut hva jeg tåler av FODMAP og holder meg unna triggere har jeg fått en ny hverdag.

Men ja, det kommer innimellom. Og siden jeg ikke er så vant til å fly på do hele tiden har jeg sikkert en lavere terskel for å føle meg dårlig enn før. For tiden tar jeg noen dager Imodium for å tørre å sove - og sovemedisin for å kunne klare å sove. Dagen etter må jeg ta smertestillende mot hodepinen. Constella ga meg mer problemer, ellers ville jeg tatt det og.

Det er ikke noe jeg liker, å ta medikamenter. Men jeg fungerer jo ikke uten heller. Jeg er i full jobb og har vært det gjennom største delen av tiden jeg har hatt IBS (siden 2003). 

Hva mener du er OK å ta av medisiner, og hvor ofte? Går du på medisiner fast? Er det noen som har noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 794b2...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har IBS og har aldri hørt om ulike typer, men jeg regulerer det godt ved å ikke spise alt for mye fiber. Har avføring kanskje 3 gang daglig. Problemet mitt er ikke at den er særlig løs, men at når jeg må på do så MÅ jeg, for jeg kjenner ikke at jeg må på forhånd. Og så har jeg ganske små mengder i gangen. Aldri brukt medisiner for det. Regulerer kun gjennom kost. For å være ærlig er jeg veldig lite glad i medisiner, så jeg hadde heller prøvd f.eks peppermyntete og andre naturremedier før jeg satt igang med f.eks loperamid om jeg hadde løs mage. 

Anonymkode: af106...536

Skrevet

Op her.
IBS-C er med forstoppelse og D er med diaré. Jeg har blanding, heller C enn D for å si det sånn... 
Ofte klarer jeg meg uten medisin, tar gjerne Vi-siblin fiber for regulering men som sagt så er det ekstra ille til tider.
Loperamid har jeg ikke prøvd. Hvordan virker det?

Anonymkode: 794b2...777

Skrevet

Ibs-a er ibs alternating, når man har begge. 

Anonymkode: f2dd1...5a5

Skrevet

Slike ting snakker du med legen om, ikke kg.

Anonymkode: 439bb...b6f

Skrevet

Fått et nytt liv etter jeg begynte å ta 2 kapsler nycopro daglig etter jeg leste en forskningsartikkel om tarmbakterier og endret bakteriekultur i tarmen ved IBS. Jeg har mye mindre plager og dersom jeg skulle bli dårlig så varer det mye kortere enn tidligere. Spiser diett i fhht erfaringer over tid. Så kombinert med diett og disse kapslene fungerer det veldig bra. Å ta probiotika er jo ikke akkurat medisin i rette forstand men mer et tilskudd for å opprettholde normal tarmflora. Har prøvd å gå uten og da kommer plagene oftere med en gang. Om fordøyelsen er skikkelig på kjøret tar jeg også en helsekostkapsel som inneholder peppermynteolje, fennikel og ingefær. Dette hjelper på kvalme og luftsmerter. 

Dersom du er plaget med uro med søvn ville jeg heller prøvd å se på kosthold og inntak av f eks koffein og se om det kan hjelpe. Ellers er det faktisk ikke så lett å få så mye hjelp hos legen. Så lenge man har utelukket alle andre sykdommer er ikke IBS noe som er farlig eller gir fare for senskader osv, men det er plagsomt og kan selvsagt påvirke livskkvaliteten. Ikke uvanlig at man da også får angst og trenger medisin for det, men denne formen for sykdom må selvsagt tas opp med lege.

Anonymkode: 113c5...d51

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått et nytt liv etter jeg begynte å ta 2 kapsler nycopro daglig etter jeg leste en forskningsartikkel om tarmbakterier og endret bakteriekultur i tarmen ved IBS. Jeg har mye mindre plager og dersom jeg skulle bli dårlig så varer det mye kortere enn tidligere. Spiser diett i fhht erfaringer over tid. Så kombinert med diett og disse kapslene fungerer det veldig bra. Å ta probiotika er jo ikke akkurat medisin i rette forstand men mer et tilskudd for å opprettholde normal tarmflora. Har prøvd å gå uten og da kommer plagene oftere med en gang. Om fordøyelsen er skikkelig på kjøret tar jeg også en helsekostkapsel som inneholder peppermynteolje, fennikel og ingefær. Dette hjelper på kvalme og luftsmerter. 

Dersom du er plaget med uro med søvn ville jeg heller prøvd å se på kosthold og inntak av f eks koffein og se om det kan hjelpe. Ellers er det faktisk ikke så lett å få så mye hjelp hos legen. Så lenge man har utelukket alle andre sykdommer er ikke IBS noe som er farlig eller gir fare for senskader osv, men det er plagsomt og kan selvsagt påvirke livskkvaliteten. Ikke uvanlig at man da også får angst og trenger medisin for det, men denne formen for sykdom må selvsagt tas opp med lege.

Anonymkode: 113c5...d51

Det er viktig å påpeke at mange av disse melkesyrebakteriekapslene ikke inneholder den typen bakterier som er vist i forskning å hjelpe for IBS. Probimage inneholder i alle fall den rette typen bakterie, altså lactoballicus plantarum 299v. Tror faktisk ikke at nycopro inneholder denne som har bevist effekt. Om man er interessert i å vite mer om dette kan man lese "sjarmen med tarmen" boka. 

Anonymkode: af106...536

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...