Gå til innhold

er det normalt å ikke ha empati? vil det si at man har aspers omman ikke har empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke empati eller medfølelse ovenfor noen. Kun mamma og broren min, thats it. Jeg har aldri følt noe noengang. Føler liksom jeg må spille skuespill dag inn og dag ut, og det er slitsomt, og at nå har folk begynt å forstå hva eg egentlig er, følelesløs.. Det er så slitsomt. Er det noen som føler et på samme måte? Er dette normalt? isåfall, hvordan håndterer dere dette?

Anonymkode: a0d97...1d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er meget mulig du både har empati og medfølelse, men at du har begravd følelsene og dermed mistet kontakten med dem. Har du kontakt med andre følelser som sinne, sorg, tristhet, glede og iver?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Hubbie skrev:

Det er meget mulig du både har empati og medfølelse, men at du har begravd følelsene og dermed mistet kontakten med dem. Har du kontakt med andre følelser som sinne, sorg, tristhet, glede og iver?

Ja, jeg kan føle sinne, trsithet og glede. Jeg tenkte vel mer i retning av ar jeg kanskje kan ha aspergers eller at jeg er en narssisist. For de mangler jo empati..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan føle sinne, trsithet og glede. Jeg tenkte vel mer i retning av ar jeg kanskje kan ha aspergers eller at jeg er en narssisist. For de mangler jo empati..

De med Asperger syndrom mangler ikke nødvendigvis empati. Ofte har de enten litt lite empati eller for mye empati.  

Føler du skyld? Skam? Ansvar?

• Liker 1
Skrevet

Psykopater har heller ikke empati.

Anonymkode: a4db7...a06

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Det synes ikke utenifra. Jeg skader ikke andre eller gjør ting som er ulovlig...

Skrevet

Hvor gammel er du?! Jeg har blitt mer empatisk med årene, har også slitt med mine følelser da jeg har vokst opp i ett hjem helt uten empati og følelsesreaksjoner i det hele tatt. Det vil si at jeg har lært meg det selv opp igjennom åra da jeg selv har skjønt at det må man ha. Jeg har ofte følt at min empati er påtatt, men så lenge ikke den man viser empati med merker noe så tenker jeg at det er greit, da får jeg leve med at den er litt påtatt. Har lite autistiske trekk så tror nok bare det er min oppvekst som har gjort at jeg har mått tillært meg en del følelser. 

Anonymkode: 345a3...8d6

Skrevet

Jeg har null empati for mennesker. Utenom mine nærmeste.

Men jeg har en enorm empati for dyr.

Vi er forskjellige.

Anonymkode: 9f73a...8a5

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å spre slike fordommer. En person med Asperger kan helt fint ha empati. Det som kan gjøre at det virker som det motsatte er at en med AS oppfatter og forstår verden på en litt annen måte. Dermed trigges empatien ofte med en litt annerledes vinkling på saken. Så sant det ikke gjelder helt rett fram situasjoner hvor det ikke kan misforstås/feiltolkes. I tillegg sliter mange med Asperger syndrom med å føle seg veldig avkoblet og det kan gjøre at empatien er litt vanskelig å trigge, men den er der likevel. Bare begravd i mye annet så det krever litt mer tankevirksomhet å finne den fram. 

Jeg er et godt eksempel på det med å forstå på en litt annen måte. Når jeg tar psykologisk "empatitest" så scoorer jeg lavt, men det er fordi spørsmålene er vinklet og tilpasset en nevrotypiker. Ikke slik min hjerne prosseserer spørsmålene/informasjonen. Men i realiteten er jeg faktisk svært empatisk, og det har aldri vært et tema en gang mellom meg og behandlere at jeg har nedsatt empati, for det har jeg ikke. 

Å skrive at en med Asperger ikke har empati er feil og bidrar til fordommer. 

Anonymkode: b7695...18f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å spre slike fordommer. En person med Asperger kan helt fint ha empati. Det som kan gjøre at det virker som det motsatte er at en med AS oppfatter og forstår verden på en litt annen måte. Dermed trigges empatien ofte med en litt annerledes vinkling på saken. Så sant det ikke gjelder helt rett fram situasjoner hvor det ikke kan misforstås/feiltolkes. I tillegg sliter mange med Asperger syndrom med å føle seg veldig avkoblet og det kan gjøre at empatien er litt vanskelig å trigge, men den er der likevel. Bare begravd i mye annet så det krever litt mer tankevirksomhet å finne den fram. 

Jeg er et godt eksempel på det med å forstå på en litt annen måte. Når jeg tar psykologisk "empatitest" så scoorer jeg lavt, men det er fordi spørsmålene er vinklet og tilpasset en nevrotypiker. Ikke slik min hjerne prosseserer spørsmålene/informasjonen. Men i realiteten er jeg faktisk svært empatisk, og det har aldri vært et tema en gang mellom meg og behandlere at jeg har nedsatt empati, for det har jeg ikke. 

Å skrive at en med Asperger ikke har empati er feil og bidrar til fordommer. 

Anonymkode: b7695...18f

Ts: jeg beklager, men jeg trodde at de med aspergers ikke hadde empati. Da har ejg misforstått det.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykopater har mer empati enn autister. 

Anonymkode: 4d7dc...b1b

Skrevet

Mitt inntrykk er at aspergere har empati men sliter med å vise og uttrykke empati. 

Anonymkode: fdcc6...c5f

Skrevet

Ts: nå ble hele tråden helt avsporet. Tråden handler ikke om autister har empati elle ei...

Skrevet

Siden du har medfølelse med to personer, så handler mangel på empati om at du ikke automatisk lever deg inn i hvordan andre har det. Broren og moren din har du vokst opp med og lært å kjenne, og gradvis utviklet empati med. 

Du har altså ikke evnen til å forstå andre mennesker og føle med dem, du må bli godt kjent med dem og føle på dem en stund for at du skal få medfølelse med dem. Så dette betyr bare at empatien din er dårlig utviklet og at du er dårlig på å forstå mennesker, det betyr ikke at du mangler empati

Mange barn har det på samme måte, men de fleste utviklet empati etterhvert som de blir eldre. Med deg har altså utviklingen stanset ganske tidlig i livet. Men det går fortsatt an å utvikle den nå i voksen alder, ved å lære å forstå mennesker bedre og lære seg sette seg inn i hvordan de har det

Anonymkode: ff65d...d09

Gjest Familytree
Skrevet

Aller først. Apati er en komplisert følelse.

På 6.9.2019 den 16.56, Hubbie skrev:

Ofte har de enten litt lite empati eller for mye empati.  

Barn med autisme mangler empati i sin personlige utvikling fordi tilstanden hindrer dem i å sette seg selv i stedet for den andre, projeksjonen som forårsaker uforutsigbar og tilfeldig oppførsel. Dette forårsaker også andre ting, og det er derfor det sies at personer med autisme har et fraværende utseende.

På 6.9.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Psykopater har mer empati enn autister. 

Anonymkode: 4d7dc...b1b

Personlighetens psykopatiske karakter bestemmes av redusert empati og anger.

For deg, TS, jeg kjenner ikke fortiden din og nåtiden din, men jeg er glad for at du har empati for to personer i livet ditt som er de nærmeste

Skrevet (endret)
På 6.9.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke empati eller medfølelse ovenfor noen. Kun mamma og broren min, thats it. Jeg har aldri følt noe noengang. Føler liksom jeg må spille skuespill dag inn og dag ut, og det er slitsomt, og at nå har folk begynt å forstå hva eg egentlig er, følelesløs.. Det er så slitsomt. Er det noen som føler et på samme måte? Er dette normalt? isåfall, hvordan håndterer dere dette?

Hvis du ikke har empati/medfølelse, sånn med  diagnose relatert årsak, så vil du ofte  ikke ha empati og medfølelse overfor noen. Du har ikke/føler ikke empati og skjønner ikke hva det er, så det er ikke noe du har overfor din far , mor eller andre utvalgte. Litt som at du er døv da, da hører du ikke hva noen sier - det er ikke sånn at du hører akkurat to personer du liker ekstra godt.

Mange normale folk er lite empatiske og har kun empati/medfølelse med et par stykk - typ sin mor og sin bestevenn. Det er et personlighetstrekk.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet
På 6.9.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Psykopater bekymrer seg ytterst sjeldent om de har empati... 

Anonymkode: c2c3b...e0d

Skrevet

Autister mangler ikke nødvendigvis empati, nei, og man kan dessuten ha empati uten å han sympati. Bare det at du ser ut til å bekymre deg for dette får meg til å tro at du egentlig har det, men ikke alltid klarer å gjenkjenne følelsene dine. 

Det siste kan være et tegn på autisme. 

Skrevet

Føler du at du sliter i hverdagen pga vanskene dine, så kanskje du kunne bedt om en utredning. Jeg tror IKKE du er narsissist eller psykopat. De hadde vel ikke innrømmet hverken for oss eller seg selv at de manglet empati.

Jeg lurer på hvordan du definerer empati, og om du kan komme med noen konkrete situasjoner du har opplevd hvor det kommer frem at du ikke har empati?

Anonymkode: 51260...c4f

Skrevet

Det at du har empati for mor og bror kan være fordi du kjenner de så godt at du har lært å lese de

Anonymkode: 51260...c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...