AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #1 Del Skrevet 6. september 2019 Hei ☺️ Jeg har termin i morgen og jeg er litt stressa siden samboeren min har fått helvetesild. Vi har snakket med føden og overlegen ang. Fødsel, der vi isolerer oss og han får smittedrakt, så det er ok. Meeen, det jeg tenker på senere er at samboeren min ikke får ha nærkontakt med babyen. Har dere noen råd angående dette eller tiltak som han kan gjøre? Han har ikke fått noe for det da legen mente det var for sent. Hvor lenge er sånt smittsomt? Jeg vil jo at han skal kunne kose med henne og holde henne, men selvfølgelig så kommer ikke det til å skje hvis han fortsatt er smittsom når hun kommer... uff, syns dette er så fælt 😔 Anonymkode: 4ea65...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #2 Del Skrevet 6. september 2019 Uff, ja det der er fælt. Samboeren min hadde også helvetesild nettopp, og jeg er gravid. Var litt styr til vi fikk svar på prøvene at jeg hadde antistoffer. Heldigvis er han frisk nå i god tid før baby kommer. Det er smittsomt så lenge han fortsatt har utslett. Jeg tror dere må snakke litt mer med legene, så får dere råd av dem. Anonymkode: 7cc5b...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #3 Del Skrevet 6. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hei ☺️ Jeg har termin i morgen og jeg er litt stressa siden samboeren min har fått helvetesild. Vi har snakket med føden og overlegen ang. Fødsel, der vi isolerer oss og han får smittedrakt, så det er ok. Meeen, det jeg tenker på senere er at samboeren min ikke får ha nærkontakt med babyen. Har dere noen råd angående dette eller tiltak som han kan gjøre? Han har ikke fått noe for det da legen mente det var for sent. Hvor lenge er sånt smittsomt? Jeg vil jo at han skal kunne kose med henne og holde henne, men selvfølgelig så kommer ikke det til å skje hvis han fortsatt er smittsom når hun kommer... uff, syns dette er så fælt 😔 Anonymkode: 4ea65...c03 Hvis du har hatt vannkopper, så er ikke dette noe å bekymre seg så mye for, altså. Du kan jo ev. be om å få sjekke om du har antistoffer. Dersom du ikke har antistoffer, så kan baby få immunglobulin. Jeg fikk helvetesild selv, bare 3 uker før termin, og fikk beskjed om at det ikke var grunn til å bekymre seg. https://www.volvat.no/aktuelt/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #4 Del Skrevet 6. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har hatt vannkopper, så er ikke dette noe å bekymre seg så mye for, altså. Du kan jo ev. be om å få sjekke om du har antistoffer. Dersom du ikke har antistoffer, så kan baby få immunglobulin. Jeg fikk helvetesild selv, bare 3 uker før termin, og fikk beskjed om at det ikke var grunn til å bekymre seg. https://www.volvat.no/aktuelt/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ Anonymkode: 1ad00...c0d Du misforstår jo ts totalt. Les en gang til du. Anonymkode: e874a...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Del Skrevet 6. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har hatt vannkopper, så er ikke dette noe å bekymre seg så mye for, altså. Du kan jo ev. be om å få sjekke om du har antistoffer. Dersom du ikke har antistoffer, så kan baby få immunglobulin. Jeg fikk helvetesild selv, bare 3 uker før termin, og fikk beskjed om at det ikke var grunn til å bekymre seg. https://www.volvat.no/aktuelt/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ Anonymkode: 1ad00...c0d Selv om man har hatt vannkopper så kan man få helvettesild. Det kommer nemlig av zoster viruset, som er den del av varicella-zoster. Varicella er vannkopper. Med andre ord, kan zoster viruset ligge latent i kroppen i flere år etter at du har hatt vannkopper, før det bryter ut i helvettes ild. Anonymkode: ca2e7...a73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #6 Del Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om man har hatt vannkopper så kan man få helvettesild. Det kommer nemlig av zoster viruset, som er den del av varicella-zoster. Varicella er vannkopper. Med andre ord, kan zoster viruset ligge latent i kroppen i flere år etter at du har hatt vannkopper, før det bryter ut i helvettes ild. Anonymkode: ca2e7...a73 Ja, vi vet det, det er hele poenget med tråden? Anonymkode: 7cc5b...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #7 Del Skrevet 6. september 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har hatt vannkopper, så er ikke dette noe å bekymre seg så mye for, altså. Du kan jo ev. be om å få sjekke om du har antistoffer. Dersom du ikke har antistoffer, så kan baby få immunglobulin. Jeg fikk helvetesild selv, bare 3 uker før termin, og fikk beskjed om at det ikke var grunn til å bekymre seg. https://www.volvat.no/aktuelt/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ Anonymkode: 1ad00...c0d I og med at samboeren ikke får ha nærkontakt med babyen så har nok ikke hun antistoffer, og dermed ikke babyen heller, det er hele problemet. Det hadde jo ikke noe å si at du fikk helvetesild, da hadde jo både du og baby i magen antistoffer. De vil nok helst unngå at en nyfødt baby blir smittet hvis det kan unngås, tenker jeg. Anonymkode: 7cc5b...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #8 Del Skrevet 7. september 2019 Vanskelig å gi råd når TS ikke opplyser om hun har hatt vannkopper eller ikke eller om hun har testet seg for antistoffer. Når TS ikke opplyser om dette, så er sannsynligheten størst for at hun har antistoffer. At samboer må ha smittedrakt på sykehuset sier seg selv - der er det mange babyer som potensielt kan mangle antistoffer. At jeg hadde helvetesild 3 uker før fødsel er jo relevant. Det var ikke snakk om at jeg måtte på isolat på føden for å unngå at andre skulle bli smittet, selv om jeg kunne føde når som helst. Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #9 Del Skrevet 7. september 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Du misforstår jo ts totalt. Les en gang til du. Anonymkode: e874a...9e7 Hva misforstår jeg? At TS lurer på hvor lenge baby og far må isoleres fra hverandre? Det avhenger først og fremst av om TS har antistoffer eller ikke. Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #10 Del Skrevet 7. september 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Selv om man har hatt vannkopper så kan man få helvettesild. Det kommer nemlig av zoster viruset, som er den del av varicella-zoster. Varicella er vannkopper. Med andre ord, kan zoster viruset ligge latent i kroppen i flere år etter at du har hatt vannkopper, før det bryter ut i helvettes ild. Anonymkode: ca2e7...a73 Ja, det vet jeg da. Ellers hadde jeg vel ikke begynt å snakke om vannkopper. Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #11 Del Skrevet 7. september 2019 Altså her var det mye medisinske misforståelser ute å gikk. Helvetesild snitter via det samme viruset som vannkopper, varicella-zooster virus, dermed hvis samboeren til TS er smitteførende for alle som ikke har hatt det viruset tidligere. Dvs at han potensielt kan smitte andre nyfødte så de får vannkopper, vannkoppsmitte de fleste 6 ukene kan være dødelig for nyfødte til tross for beste tilgjengelig behandling dermed så må samboeren til TS ta smittevernregler på sykehuset. Ts beskytter sitt ufødte barn med antistoffer hvis hun har hatt vannkopper, men du må være sikkert på at du har hatt det så ta antistoffer for å sjekke det. Med en gang barnet deres er født så kan far smitte barnet så kontakt må unngås 1 uke til vesiklene er tørket inn mellom far og barn. Anonymkode: 426f7...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #12 Del Skrevet 7. september 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså her var det mye medisinske misforståelser ute å gikk. Helvetesild snitter via det samme viruset som vannkopper, varicella-zooster virus, dermed hvis samboeren til TS er smitteførende for alle som ikke har hatt det viruset tidligere. Dvs at han potensielt kan smitte andre nyfødte så de får vannkopper, vannkoppsmitte de fleste 6 ukene kan være dødelig for nyfødte til tross for beste tilgjengelig behandling dermed så må samboeren til TS ta smittevernregler på sykehuset. Ts beskytter sitt ufødte barn med antistoffer hvis hun har hatt vannkopper, men du må være sikkert på at du har hatt det så ta antistoffer for å sjekke det. Med en gang barnet deres er født så kan far smitte barnet så kontakt må unngås 1 uke til vesiklene er tørket inn mellom far og barn. Anonymkode: 426f7...2e8 De fleste av oss i denne tråden er nettopp klar over dette, at helvetesild gir vannkopper til de som ikke har hatt det før, derav hele problemstillingen. Anonymkode: 7cc5b...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #13 Del Skrevet 7. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig å gi råd når TS ikke opplyser om hun har hatt vannkopper eller ikke eller om hun har testet seg for antistoffer. Når TS ikke opplyser om dette, så er sannsynligheten størst for at hun har antistoffer. At samboer må ha smittedrakt på sykehuset sier seg selv - der er det mange babyer som potensielt kan mangle antistoffer. At jeg hadde helvetesild 3 uker før fødsel er jo relevant. Det var ikke snakk om at jeg måtte på isolat på føden for å unngå at andre skulle bli smittet, selv om jeg kunne føde når som helst. Anonymkode: 1ad00...c0d Uenig, jeg synes TS sier ganske klart at far må holde seg unna babyen. Meeen, det jeg tenker på senere er at samboeren min ikke får ha nærkontakt med babyen Og alt dette er jo etter samtaler med overlegen og fødeavdelingen, de ville ikke ha sagt at faren skal holde seg unna sin egen baby uten å ha sjekket TS for antistoffer skulle man tro. De gjorde det med en gang med meg når samboeren min fikk helvetesild iallefall. Igjen, når du som mor har helvetesild er din baby beskyttet mot vannkopper via dine antistoffer. TS sin baby er det ikke og må beskyttes mot far. At sykehuset ikke isolerte deg er ikke god reklame for sykehuset, til og med når samboer kom inn på legevakta med mistanke om helvetesild ble han puttet på isolat/smitterom for undersøkelsen. Anonymkode: 7cc5b...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #14 Del Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig, jeg synes TS sier ganske klart at far må holde seg unna babyen. Meeen, det jeg tenker på senere er at samboeren min ikke får ha nærkontakt med babyen Og alt dette er jo etter samtaler med overlegen og fødeavdelingen, de ville ikke ha sagt at faren skal holde seg unna sin egen baby uten å ha sjekket TS for antistoffer skulle man tro. De gjorde det med en gang med meg når samboeren min fikk helvetesild iallefall. Igjen, når du som mor har helvetesild er din baby beskyttet mot vannkopper via dine antistoffer. TS sin baby er det ikke og må beskyttes mot far. At sykehuset ikke isolerte deg er ikke god reklame for sykehuset, til og med når samboer kom inn på legevakta med mistanke om helvetesild ble han puttet på isolat/smitterom for undersøkelsen. Anonymkode: 7cc5b...c62 ...3 uker er forresten som regel lang nok tid til at utslettet kan tørke inn og da er man jo ikke smittsom mer. Anonymkode: 7cc5b...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #15 Del Skrevet 7. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Uenig, jeg synes TS sier ganske klart at far må holde seg unna babyen. Meeen, det jeg tenker på senere er at samboeren min ikke får ha nærkontakt med babyen Og alt dette er jo etter samtaler med overlegen og fødeavdelingen, de ville ikke ha sagt at faren skal holde seg unna sin egen baby uten å ha sjekket TS for antistoffer skulle man tro. De gjorde det med en gang med meg når samboeren min fikk helvetesild iallefall. Igjen, når du som mor har helvetesild er din baby beskyttet mot vannkopper via dine antistoffer. TS sin baby er det ikke og må beskyttes mot far. At sykehuset ikke isolerte deg er ikke god reklame for sykehuset, til og med når samboer kom inn på legevakta med mistanke om helvetesild ble han puttet på isolat/smitterom for undersøkelsen. Anonymkode: 7cc5b...c62 TS bør jo opplyse om hun er sjekket for antistoffer eller ikke. Sålenge TS ikke opplyser om det, så tar jeg utgangspunkt i det som er mest sannsynlig - nettopp at hun har hatt vannkopper. Jeg var aldri smittsom da jeg var på sykehuset. Og ja, eg vet at mitt barn ville vært beskyttet av mine antistoffer. Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #16 Del Skrevet 7. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: ...3 uker er forresten som regel lang nok tid til at utslettet kan tørke inn og da er man jo ikke smittsom mer. Anonymkode: 7cc5b...c62 TS skriver forøvrig aldri at hun har fått beskjed om at far ikke kan ha kontakt med babyen. Jeg tolker dette utsagnet som om hun lurer på om far og baby må holde seg lenge adskilt, eller som om hun er bekymret for at baby kan bli smittet. Jeg sendte derfor med en link som forklarer hvordan man forholder seg til vannkoppesmitte og nyfødt. Skjønner ikke problemet ditt. Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #17 Del Skrevet 7. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: TS skriver forøvrig aldri at hun har fått beskjed om at far ikke kan ha kontakt med babyen. Jeg tolker dette utsagnet som om hun lurer på om far og baby må holde seg lenge adskilt, eller som om hun er bekymret for at baby kan bli smittet. Jeg sendte derfor med en link som forklarer hvordan man forholder seg til vannkoppesmitte og nyfødt. Skjønner ikke problemet ditt. Anonymkode: 1ad00...c0d Blanda deg visst med noen andre her. Sorry! Anonymkode: 1ad00...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #18 Del Skrevet 7. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS skriver forøvrig aldri at hun har fått beskjed om at far ikke kan ha kontakt med babyen. Jeg tolker dette utsagnet som om hun lurer på om far og baby må holde seg lenge adskilt, eller som om hun er bekymret for at baby kan bli smittet. Jeg sendte derfor med en link som forklarer hvordan man forholder seg til vannkoppesmitte og nyfødt. Skjønner ikke problemet ditt. Anonymkode: 1ad00...c0d Ikke FÅR ha nærkontakt - jeg synes nå det høres ut som at de har fått beskjed om det. Jaja, vi får nå ikke oppklart det så lenge TS ikke oppdaterer. Mulig hun er litt opptatt med å føde 🙂 Anonymkode: 7cc5b...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå