Gå til innhold

Generasjon eller familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med svært fordømmende foreldre, og mine besteforeldre var av samme sort. Åpenlyst skal man dømme og kritisere, kommentere utseendet direkte til alle de møter.. positivt som negativt. Holdninger og livsførsel skal dømmes, og i alle fall snakkes om i sosiale sammenkomster. 

ER det familien min? Eller er det de foregående generasjonene som ikke fikk utdelt særlig forståelse og empati? 

Jeg er så utrolig lei av dette nå, at jeg dropper familiemedlemmer, en etter en.. og får følelsen av at det er meg det er noe galt med.. 

Anonymkode: da324...f52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er heller en ukultur i familien din mer enn en generasjonsgreie. Mange eldre folk er tolerante mens andre er dømmende. 

Har mer med personlighet og kultur innad i familien å gjøre. Likevel er det en kjensgjerning at eldre generasjoner er vokst opp i en tid da fenomener vi syns er normalt var ugreie. Det kan påvirke holdningene deres til fex utlendinger, homofile etc...

• Liker 6
Skrevet

Min mor er slik, men stort sett kun dersom folk er overvektige.

ikke at det rettferdiggjør saken.

Anonymkode: 94523...85e

Skrevet

Slitsomme individer å skulle forholde seg til 

Anonymkode: c9c4a...dcd

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Helgeline skrev:

Jeg vil tro det er heller en ukultur i familien din mer enn en generasjonsgreie. Mange eldre folk er tolerante mens andre er dømmende. 

Har mer med personlighet og kultur innad i familien å gjøre. Likevel er det en kjensgjerning at eldre generasjoner er vokst opp i en tid da fenomener vi syns er normalt var ugreie. Det kan påvirke holdningene deres til fex utlendinger, homofile etc...

synes du de skal endre holdningene når det er alt de er vant til ?

Anonymkode: f574e...62f

Skrevet

Min foreldre og noe av slekten er slik. Jeg tror noe av det kommer av at flere er til dels nevrotiske og dels veldig perfeksjonister. Det er ikke mange som lever opp til deres krav, eller gjør ting på riktig måte. De er også svært opptatt av skam. "Hvordan kan de gjøre noe sånt! At de ikke skammer seg!"

En annen årsak er at de har et svært snevert sosialt liv. De holder seg til hverandre, mulig fordi andre syns de er for negativ til at de er velkommen, og dermed bekrefter de hverandre. Når en sier at naboen er en skrotnisse er den andre enig. Og drar gjerne på med hvordan han oppførte seg sist de møtte ham. Videre spekulerer de om hvorfor, og det er sjelden positivt. 

Og slik går nu dagan...

Anonymkode: 27615...681

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min foreldre og noe av slekten er slik. Jeg tror noe av det kommer av at flere er til dels nevrotiske og dels veldig perfeksjonister. Det er ikke mange som lever opp til deres krav, eller gjør ting på riktig måte. De er også svært opptatt av skam. "Hvordan kan de gjøre noe sånt! At de ikke skammer seg!"

En annen årsak er at de har et svært snevert sosialt liv. De holder seg til hverandre, mulig fordi andre syns de er for negativ til at de er velkommen, og dermed bekrefter de hverandre. Når en sier at naboen er en skrotnisse er den andre enig. Og drar gjerne på med hvordan han oppførte seg sist de møtte ham. Videre spekulerer de om hvorfor, og det er sjelden positivt. 

Og slik går nu dagan...

Anonymkode: 27615...681

Er dine foreldre mine svigerforeldre? 😂😂 

Skrevet

Hørs ganske dømmende ut du også TS 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan hele tiden prøve å være positive og være storsinnet. Hvis holdningene er generelt å trakke andre ned eller å være dømmende, bør man gå i seg selv og prøve å forbedre seg. Uansett hvor mye man har "kultur" på dette.

Skrevet
4 minutter siden, RoH skrev:

Hørs ganske dømmende ut du også TS 

Synes du? Jeg kan godt forstå hun blir lei dette. Hvis hun velger å ikke være så mye sammen med dem, synes jeg hun har sin rett til det. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Synes du? Jeg kan godt forstå hun blir lei dette. Hvis hun velger å ikke være så mye sammen med dem, synes jeg hun har sin rett til det. 

Ta et skritt tilbake, hun viser en tydelig forakt for sine familiemedlemmer, hun kutter de ut en etter en fordi hun ikke oppfatter dem som riktige. 

For meg blir det autopilot adoptert adferd, forakt.

Hun uttryker nøyaktig den samme forakten, muligens med en annen innfallsvinkel, men det er tydelig at hun er et bedre menneske enn disse. Om du ikke ser likheten så kan jeg melder jeg pass

Skrevet

Bestemor er helt lik. Satt Alltid og kritiserte utseendet til vakre damer på TV, som det slettes ikke var noe galt med. Vil faktisk si de ekstra pene. 

Men hun leitet etter feil, eller lagde dem. For høyt/lavt hårfeste, nese og ansiktsform, var ting hun likte å kritisere. Særlig de med liten nese. Selv så hun ikke ut.

Hun er ei feit kjerring som har sittet i sofaen fra hun stod opp til hun la seg (med unntak av å lage mat, jobbe, og gå på do). Noen ganger var hun med på tur, men det var lite. Denne livsstilen har hun hatt så lenge jeg kan huske, og jeg er over 30. Utrolig at hun enda lever. Men hun har slitt mye med helsa da.

Uansett. Ble drittlei av at hun hele tida skulle kritisere andres utseende, så jeg ignorerte det til slutt. Bunnet nok i kraftig sjalusi, for jeg så aldri noe feil med dem. Nesten alle av de hun kritiserte var nemlig meget vakre.

Anonymkode: 8d38e...feb

Skrevet

Det er nok dessverre familien din

Anonymkode: bcca5...fd8

Skrevet
På 7.9.2019 den 8.44, RoH skrev:

Ta et skritt tilbake, hun viser en tydelig forakt for sine familiemedlemmer, hun kutter de ut en etter en fordi hun ikke oppfatter dem som riktige. 

For meg blir det autopilot adoptert adferd, forakt.

Hun uttryker nøyaktig den samme forakten, muligens med en annen innfallsvinkel, men det er tydelig at hun er et bedre menneske enn disse. Om du ikke ser likheten så kan jeg melder jeg pass

Jeg er nok dømmende ift denne oppførselen, jeg er nesten 50 år.. så har levd med dette en stund. Før dømte jeg selv mennesker med merkelig oppførsel og noen ganger utseendet. Men de siste 15 årene har jeg klart å endre dette. 

Jeg har mye empati og forståelse for andre mennesker, men når folk er onde er det ikke lett å forholde seg til dem. Og ja, jeg føler meg faktisk bedre enn disse, som alltid dømmer meg, aldri støtter meg når jeg trenger det. Men heller koser seg, og har noe å slarve om, når noen i familien møter motgang. 

Men til tross av dette har jeg 4 flotte voksne barn, og vi har alle et flott bånd, og en nærhet til hverandre. Noe jeg aldri har opplevd med mine «forbilder». Vi er mye sammen, og vi opplever at vi ikke trenger generasjonene over oss, når alt de gjør er å si ting som gjør at vi blir såret. Jeg har slitt psykisk i mange, om ikke i alle år pga oppvekst, og har enkelte gang tatt beroligende for å klare å ha besøk av mine nærmeste. Er det ikke da bedre å begrense kontakten?? 

Kall meg gjerne fordømmende, men selv ser jeg på det som egenkjærlighet. Jeg skjermer meg selv, for å få enda færre dårlige dager. 

Skrevet
På 7.9.2019 den 7.53, AnonymBruker skrev:

De kan ihvertfall holde ting litt mer for seg selv. Man trenger ikke å buse ut med alt man tenker til enhver tid. 

• Liker 1
Skrevet
På 6.9.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst med svært fordømmende foreldre, og mine besteforeldre var av samme sort. Åpenlyst skal man dømme og kritisere, kommentere utseendet direkte til alle de møter.. positivt som negativt. Holdninger og livsførsel skal dømmes, og i alle fall snakkes om i sosiale sammenkomster. 

ER det familien min? Eller er det de foregående generasjonene som ikke fikk utdelt særlig forståelse og empati? 

Jeg er så utrolig lei av dette nå, at jeg dropper familiemedlemmer, en etter en.. og får følelsen av at det er meg det er noe galt med.. 

Har det på samme måte.Så lei alt dritten folk slenger fra seg om den ene og den andre støtt og stadig... Hva skjedde med hva vi skal lære barna våre..Burde vel gjelde for voknse og..

Anonymkode: 11864...479

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...