Gå til innhold

kolesterol

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan er det med Kolesterol og egg? burde jeg være forsiktig med egg når jeg må tenke litt på kolesterolet pga arv i familien?

I så fall, hva kan jeg erstatte egg med på kvelden, uten altfor mye karbohydrater?

Håper noen vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å være forsiktig med egg. Det er det mettede fett i maten som er farligt for deg.

Søk litt på "egg og kolesterol" så finner du sikkert flere artikkeler.

Hilsen Trille

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Jo, egg er ikke bra å spise hvis du vil ha minimalt med kolesterol(det er mye annet du også bør være NØYE med hvis det er arv i familien og uansett seff)...

Spis bare eggehviten: Inneholder protein og vann og 0 fett- imotsettning til eggeplommen(som også inneholder mye protein)

Gjest Marianna Panna
Skrevet
Jo, egg er ikke bra å spise hvis du vil ha minimalt med kolesterol(det er mye annet du også bør være NØYE med hvis det er arv i familien og uansett seff)...

Spis bare eggehviten: Inneholder protein og vann og 0 fett- imotsettning til eggeplommen(som også inneholder mye protein)

Nyere forskning avkrefter at egg påvirker kolestrolet i den retning man trodde før, men det er et fettstoff i eggeplommen som ikke er så bra. Men, Fedon anbefaler blant annet at man blander eggeplommer og eggehviter i forholdet 3-1. Altså du kan blande 1 eggeplomme med 2 eggehviter.

Gjest Sesselja
Skrevet

Sjekker du sidene til Lipidklinikken på Rikshospitalet finner du masse informasjon om kolesterol, fett, livsstil og kosthold.

Skrevet

Erstatninger på kvelden:

Kjøttpålegg, kyllingfilet med salat, grønnsaker, røkt laks eller røkt makrell (omega-3), spekeskinke, kesam med fun light. Noen eksempler.

Ang egg. Lest den South Beach dietten boka som er skrivd av en hjertelege. Der kan du spise ubegrenset med egg på den dietten så sant du ikke har for høye fettverdier i blodet. En enkel test hos legen så vet du det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...