Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg har gjort en del feil tidligere, så har sjefen begynt å skylde på meg for feil h*n gjør, og jeg klarer ikke å svare for meg i situasjonen. I dag når skyldleggingen skulle begynne så begynte jeg å si nei jeg har gjort som vi pleier, men så ble jeg snakket rundt og når noen begynner å hakke så går jeg i blackout og klarer ikke å tenke klart, men nå i ettertid vet jeg jo hva jeg skulle sagt for å forklare at jeg ikke hadde gjort feil. Jeg må tåle og tåle siden sjefen har så mye å gjøre både jobb og privat og når h*n begynner å hakke og skylde på så må man ha forståelse for det, er gjennomgangstonen. Jeg har i tillegg ettervirkninger fra mobbing ( noe sjefen vet om) så når h*n setter igang, trigger det forsvarsløsheten. Mens sjefen ser det som om jeg ikke kan «ta tilbakemeldinger».

Sjefen har ikke råd til å ansette andre, ellers hadde jeg sluttet for LENGE siden. 

Hvordan klarer man å si «pytt pytt» og ikke ta det så tungt? 

Anonymkode: 9a65c...096

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo slutte selv om sjefen ikke har råd til å ansette noen. Det er jo ikke ditt problem eller ansvar. Søk på andre jobber og si opp når du har fått ny jobb. Ikke bruk tiden på ting som bare gjør livet miserabelt. 

• Liker 24
Skrevet

Du kan slutte selv om sjefen ikke har råd til å ansette noen andre. Det er ikke ditt problem. Jeg ville sett meg om etter en annen jobb. Har dere HR/personalansvarlig du kan snakke med på jobb? Du kan evt si til dem at det ikke vil være mulig for deg å fortsette hvis situasjonen ikke bedrer seg

Anonymkode: 89c85...36d

• Liker 7
Skrevet

Er man misfornøyd med jobben/sjefen, så må man se seg om etter ny jobb, skjønner ikke hvorfor folk blir et sted hvor de mistrives :)

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Er man misfornøyd med jobben/sjefen, så må man se seg om etter ny jobb, skjønner ikke hvorfor folk blir et sted hvor de mistrives :)

Dessverre er det ikke alle som bare kan velge å gå for en annen jobb. "Det er bare å slutte" er jo en av de største grunnene til at mange ledere oppfører seg dårlig. De sier at man bare kan slutte, men vet ofte innerst inne at den ansatte ikke har noe særlig valgmuligheter på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 86cd9...367

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, estrella said:

Du kan jo slutte

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan slutte

Det er ikke alle som bare kan knipse med fingrene og få en annen jobb.

Anonymkode: 2a53f...7c4

Skrevet

Du kan iallefall søke andre jobber. Eller finne etterutdanning/omskolering hvis det er få valgmuligheter med den kompetansen du har.

For du har mulighet til å velge noe annet enn å bli der du er.

Anonymkode: 08d76...bb8

Skrevet

En gang du er fly forbannet for noe, så stormer du inn på kontoret. Setter han på plass og sier at fra nå av har du å ta deg sammen. Du skylder på meg for å gjøre mange feil jeg ikke gjør, så fra mitt ståsted er DU den største feilen i denne bedriften 😁👏 ikke noe "hei, jeg vil bare prate litt med deg", for da er du i mobbeoffermodus. Da blir du svak. Du må ta det i stormen, for å være sterk nok. Om det så er fordi du skallet tåen i en spiker. Utnytt et øyeblikk med adrenalin for det det er verdt 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i dette, som andre her sier, er ikke ditt problem at sjefen ikke har råd til å ansette andre. Hvis du har muligheten til å ta en annen jobb så ville jeg nok gjort det, for min del kan jeg slutte på dagen da det er plenty med jobber i mitt yrke. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag når skyldleggingen skulle begynne

Er dette fast innslag på ukesmøter eller? Hørtes nesten sånn ut. "Og så var vi kommet til tabbene ja, hvem sin skyld var det denne gangen.." 

Hvis du ikke greier stå opp for deg selv så får du begynne å lete etter ny jobb. Her kommer ingenting til å endre seg før du sier tydelig ifra. 

Skrevet

Blir feil problemstilling her. Det er ikke snakk om at du skal lære å takle en ufordragelig sjef; enten må sjefen skjerpe seg, eller så bør du søke ny jobb. 

Skjønner at det ikke er alle som kan slutte og finne ny jobb på dagen, men det er ekstremt sjeldent man virkelig ikke har noen andre muligheter til å få jobb. Kanskje en annen bransje, gjennom nettverk osv. 

Eventuelt snakk med sjefen, og prøv å få han/hun til å forstå at det ikke er greit å behandle deg sånn. Det skal virkelig ikke gå utover deg at han/hun har problemer på hjemmebane eller mye stress generelt.

Kvinn deg opp og gjør det klart at du ikke lar deg tråkke på.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det ikke alle som bare kan velge å gå for en annen jobb. "Det er bare å slutte" er jo en av de største grunnene til at mange ledere oppfører seg dårlig. De sier at man bare kan slutte, men vet ofte innerst inne at den ansatte ikke har noe særlig valgmuligheter på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 86cd9...367

Ikke sikkert man finner noe på en-to-tre, men alle kan forsøke å skaffe ny jobb og de fleste vil lykkes før eller senere :)

Skrevet

Slutt med en gang!

Anonymkode: 394a9...a3a

Skrevet

Ts her: Takk for svar alle🙂 Det er nok det beste at jeg sier opp, det går utover arbeidsmoralen -og utførelsen desverre, når det er sånne forhold😥 pga det kan jeg ikke bruke sjefen som referanse men har bedt tillitsvalgt om å være det. 

Hadde dere byttet fra en jobb dere trivdes med arbeidsoppgavene og som ikke er så lett å få jobb uten utdanning, til å evt ta en jobb med mer ensformige oppgaver? Tenker at for en utadvendt og pågående person så ville det kanskje ikke være så vanskelig å bytte jobber, men jeg er i motsatt ende av skalaen igjen og kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å «romantisere» denne jobben etterhvert hvis jeg slutter:/ I tillegg så et sjefen blid igjen etter utblåsningene, så de andre som jobber der rister det av seg, evt klarer å forklare. Mens jeg tar meg nær av det. Derfor lurer jeg på om jeg skal jobbe med å tåle det? Minne meg selv på at «jaja h*n er bare sånn, dårlig dag» etc etc. 

Skrevet (endret)

Jeg tror at jo mer man forsvarer seg og kommer i forsvarsposisjon, jo verre føler man seg. Klarer man å t imot "skyllebøtter" uten å begynne å forsvare seg, men ta det med ro, svare rolig f.eks nei, det er ikke tilfelle, stoppe å si noe mer. Da tror jeg at sjefen får noe å tenke på i ettertid når han/hun kommer hjem og får tenkt seg om.

Forsvarer man seg, så har man lett for å virke kranglete, eller faktisk litt skyldig i det hele, at man føler seg angrepet. Og hvorfor føle seg angrepet når man ikke har skyld?

Ja, det er lettere sagt enn gjort, men det kan lønne seg å telle til ti inni seg, og heller prøve å ta det hele ed fatning. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet

Skjell ut sjefen og gå. Finn deg noe bedre. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Takk for svar alle🙂 Det er nok det beste at jeg sier opp, det går utover arbeidsmoralen -og utførelsen desverre, når det er sånne forhold😥 pga det kan jeg ikke bruke sjefen som referanse men har bedt tillitsvalgt om å være det. 

Hadde dere byttet fra en jobb dere trivdes med arbeidsoppgavene og som ikke er så lett å få jobb uten utdanning, til å evt ta en jobb med mer ensformige oppgaver? Tenker at for en utadvendt og pågående person så ville det kanskje ikke være så vanskelig å bytte jobber, men jeg er i motsatt ende av skalaen igjen og kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å «romantisere» denne jobben etterhvert hvis jeg slutter:/ I tillegg så et sjefen blid igjen etter utblåsningene, så de andre som jobber der rister det av seg, evt klarer å forklare. Mens jeg tar meg nær av det. Derfor lurer jeg på om jeg skal jobbe med å tåle det? Minne meg selv på at «jaja h*n er bare sånn, dårlig dag» etc etc. 

Høres ut som det kan være fornuftig å slutte, om du tar en annen jobb så trenger jo ikke den heller å vare for evig, det vil garantert dukke opp andre muligheter etterhvert. Du skal ihvertfall ikke gå i ett dårlig arbeidsforhold, det kan ta lang tid å bygge seg opp igjen etter noe sånt. Min første ordentlige jobb da jeg var 21 år var sånn som du forteller om, det ødela selvtilliten min fullstendig på jobbfronten, jeg sluttet i en fast stilling og begynte å ta ekstravakter ved en hjemmetjeneste isteden den gangen, men det ordnet seg fint med annen fast jobb etter en stund og det var som natt og dag med tanke på hvordan man ble behandlet. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...