Gå til innhold

Barnet vil bruke mynter fra sparegrisen på en leke- går det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet på fire år har gledet seg veldig lenge til h*n har nok mynter på sparegrisen til å kjøpe en leke h*n ønsker seg som koster 300 kroner. H*n har fått av besteforeldre, gjort en del oppgaver, enkelt husarbeid osv for å få spart, så i morgen blir en stor dag. Det er viktig for oss at h*n lærer verdien av ting. Men jeg er redd lekebutikken kommer til å nekte å ta imot så masse småpenger, har lest artikler om det tidligere (en del 20-kroninger og 10-ere, men også ganske mange kronestykker). Er det stor sjanse for at vi blir avvist i lekebutikken? Hvor kan vi evt veksle pengene på forhånd? Vi har ingen tradisjonell bank i nærheten, bare et postkontor. Vil det evt koste penger å veksle?

Anonymkode: 214f4...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan nekte dersom dere skal betale med mer en 25 stk av samme mynt. Opp til og med det skal dere kunne betale med etter sentralbank loven 😊

 

Eventuelt gå innom en dagligvarebutikk vist du ønsker og veksle oppover litt 1kroninger. Dette er den mynten vi bestiller mest av, så alltid kjekt og få inn. 

Anonymkode: e1342...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre litt diskret i kassa når dere kommer slik at barnet slipper å bli avvist når dere kommer dit. Hvis det er en del 20-kroner og 10-ere skal det vel mye til at 300 kroner blir nok mynter til at det skaper noen problemer tenker jeg. I tillegg til at de fleste butikkmedarbeidere bør vise seg fra sin mest serviceinnstilte side i en slik situasjon med tanke på at dette er en kunde de kan ha glede av i mange år! ;) (Og så kan du jo ha bankkortet med som en "back-up" evt. ta ut 300 kroner på forhånd slik at du kan vise barnet at du veksler og betaler selv om h*n sannsynligvis er litt liten til å forstå det). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å løse det med at de får veksle med oss på forhånd. For en fireåring er det nok litt mistenkelig at masse mynter tilsvarer én lapp, men vår erfaring er at de skjønner systemet ganske fort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hvert borte i butikker som nekter å ta inn mynt. De bruker jo til veksel seinere. Å se har godt med sedler i safen så det burde ikke være noe problem.

Er du bekymret så ta en tlf til de,  forklar at du har en liten en som har spart penger og at det er en del mynt 😊

Anonymkode: 02439...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber et sted der vi har lite kontantsalg, og dermed sliter med at vi har lite mynt å veksle med. Så mynt pleier være greit. Verre med de som betaler for 100 kr på en tusenlapp osv når det går ukevis mellom kontantsalg (vs kort)

Bare spør i kassa på forhånd og ha backup.

Anonymkode: 7ba6f...394

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ju alternativt gå  til en matbutikk å be om å få vekslet en del av myntene? 

Matbutikkene bruker bestandig ville ha mynter så slipper man kanskje kjøpe fra ex Loomis. 

Anonymkode: 8f456...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i lekebutikk og har tatt i mot flere hundre kroner i mynt fra barn mange ganger. Vi sliter ikke akkurat med mangel på veksel, heller andre veien, men nekter selvfølgelig ikke barn å betale når de tydelig har spart lenge. Selv om jeg ikke er overbegeistra for den ekstra tellinga.

Vær gjerne litt ydmyk og spør om det er greit først, det er mye bedre enn foreldre som forlanger. Og hjelp gjerne til med tellinga! Det er skrekkelig irriterende med folk som omtrent står og trommer med fingrene når man skal telle 50-100 kronestykker 😖

Anonymkode: 121ca...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet med sparegrispenger en gang i året de siste tre åra og aldri blitt avvist. Jeg er helt imponert over hvor hyggelige ekspeditøren er når vi kommer med (en gang) 800kr i mynter så poden fikk kjøpe seg den radiobilen han hadde spart til. 

Det å spare til noe man ønsker seg er flott læring til senere. Ting man ønsker seg kommer ikke rekende på ei fjøl, men må jobbes for. 👍

Anonymkode: 9cca5...40e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lekebutikker generelt er veldig greie på sånne ting når et lite barn kommer med pengepungen sin full av småpenger. 

En gang hadde ungen min tatt med seg penger for å kjøpe en leke han hadde ønsket seg. Da han kom til kassa så jeg at han tok ut en hundrelapp som ikke lenger var i bruk. Damen i kassa så på meg med et smil og blunket, og sa til han: «jeg kan se at du har spart lenge til denne. Du har vært skikkelig flink.»

Rett før vi gikk ut sa hun at hun hadde en boks med flere gamle sedler, og at hun veksler dem inn i banken. «Det er viktigere å lære barna om verdien av sparing», sa hun. 

Anonymkode: f1284...902

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet på fire år har gledet seg veldig lenge til h*n har nok mynter på sparegrisen til å kjøpe en leke h*n ønsker seg som koster 300 kroner. H*n har fått av besteforeldre, gjort en del oppgaver, enkelt husarbeid osv for å få spart, så i morgen blir en stor dag. Det er viktig for oss at h*n lærer verdien av ting. Men jeg er redd lekebutikken kommer til å nekte å ta imot så masse småpenger, har lest artikler om det tidligere (en del 20-kroninger og 10-ere, men også ganske mange kronestykker). Er det stor sjanse for at vi blir avvist i lekebutikken? Hvor kan vi evt veksle pengene på forhånd? Vi har ingen tradisjonell bank i nærheten, bare et postkontor. Vil det evt koste penger å veksle?

Anonymkode: 214f4...283

De fleste butikker betaler for å få veksel disse dager, så dette tipper jeg er heeelt uproblematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her- det gikk kjempebra! Ungen var stolt som en hane, og den ansatte som måtte telle var så tålmodig og blid, att. Hun sa at hvis lekebutikker skulle begynne å avvise tømte sparegriser, ville de fort gått konkurs, hehe. En hyggelig opplevelse! :)

Anonymkode: 214f4...283

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fint at det var ein hyggelig opplevelse for barnet! Eg trur det måtte vere ein ekstremt sur butikkansatt for å avvise eit barn med sparebøsse på shopping;) Såpass menneskelige er vel alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...