AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Hei! Jeg har ingen aning hvordan dette systemet fungerer, har prøvd å lese meg fram. Skjønner ikke så mye. Skal bestille time på mandag. Jeg jobbet vikar men de har ikke behov så ofte nå, har bare fått 3 vakter nå. Lønn får jeg fra forrige måned fra jobben. Hvor mye får dere, dere som går på sosialhjelp? Hvordan fungerer systemet ? Kan jeg søke praksisplass når jeg ikke har noen vakter? Er over 25 år og 2 barn. Samboeren jobber, men det blir vanskelig vis bare han skal betale barnehage, mat, regninger, husleie. Anonymkode: 35eee...0c2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Du får ikke sosialhjelp hvis du har samboer som kan dekke utgiftene og dere totalt kommer greit ut av det. Hvorfor vil du ha praksisplass? Jobbe gratis er vel ikke løsningen i ditt tilfelle. Anonymkode: ba192...a72 1
Leo Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får ikke sosialhjelp hvis du har samboer som kan dekke utgiftene og dere totalt kommer greit ut av det. Hvorfor vil du ha praksisplass? Jobbe gratis er vel ikke løsningen i ditt tilfelle. Anonymkode: ba192...a72 Det stemmer ikke. TS sin samboer har plikt til å forsørge sine egne barn, men ikke TS. Hun kan med andre ord ha krav på sosialhjelp uavhengig av samboerens inntekt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 Hvorfor søker du ikke jobber når du ikke har fast jobb og har satt unger til verden? Anonymkode: f858a...615
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 36 minutter siden, Leo said: Det stemmer ikke. TS sin samboer har plikt til å forsørge sine egne barn, men ikke TS. Hun kan med andre ord ha krav på sosialhjelp uavhengig av samboerens inntekt. Hvis samboeren er i full jobb har TS antageligvis nok til eget livsopphold selv om hun jobber lite. Anonymkode: ba192...a72 1
Leo Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis samboeren er i full jobb har TS antageligvis nok til eget livsopphold selv om hun jobber lite. Anonymkode: ba192...a72 Det blir noe helt annet. Poenget mitt var at siden de kun er samboere så har ikke TS sin samboer noen plikt til å forsørge henne og at han har inntekt fratar ikke henne retten til sosialhjelp. Saken hadde stilt seg annerledes dersom de var gift.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søker du ikke jobber når du ikke har fast jobb og har satt unger til verden? Anonymkode: f858a...615 Hvor har du tatt i fra at jeg ikke søker? Jeg søker, hele tiden når jeg er ledig, fritiden bruker jeg å søke jobber! Jeg var student, og ble gravid med p-piller. Sluttet fra høgskolen jobbet for å få permisjon, ble gravid igjen med p-pillene. Jobbet igjen høygravid. Det er ikke lett å få jobb i den yrken jeg har tidligere. Den andre studiet jeg startet ble ikke gjennomført. Praksis vil jeg ha i nærheten, sånn at de kan bli kjent med meg, har 8 års erfaring også. Ønsker å slipper jeg å pendle for å jobbe ekstra, da kan jeg jobbe i nærheten, og fortsette å søke fast stillinger. Anonymkode: 35eee...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Hei, Med forbehold om at jeg kanskje sier noe feil nå.. Økonomisk sosialhjelp søker man om når man ikke har nåla i veggen. Så husk at de vil se alle kontoutskrifter og utgifter. Satsene regnes ut per case, men en enslig vil ha kr 6 150 i livsopphold. Samboer litt mindre. Boutgifter/strøm og andre utgifter kan komme i tillegg. Ang praksis/arbeidstrening Hvis du registrerer deg på nav.no, og fyller ut CV'en din godt på forhånd er mye gjort, men du blir ikke kontaktet automatisk hvis du ikke fyller inn at du har helsemessige årsaker eller andre problemer med å komme deg i jobb. Neste steg for ekstra bistand er å ta kontakt med NAV. Når du da tar kontakt med NAV, sier du at du veldig gjerne kunne trengt en arbeidstrening og ønsker hjelp med det. Hvis du da allerede har et arbeidssted i tankene kan NAV undersøke for deg, men det kan hende de ber deg om å oppsøke dem selv. Min erfaring er at de fleste arbeidsgivere er positivt innstilt til en arbeidstrening. Hvis du er i en arbeidstrening avtalt med NAV, kan du søke om tiltakspenger. Tiltakspenger er 386 kr dagen, som vil si litt over 7000kr for en hel måned. Hvis du mangler kvalifikasjoner for å få deg jobb, bør du undersøke om det er mulighet for å bli deltager på Kvalifiseringsprogrammet. Det er et program hos NAVfor de som har vedvarende problem med å få seg jobb av ulike årsaker. Anonymkode: cf201...0fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå