AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Jeg... suger på kjøkkenet. Kort og enkelt 😂 Men lurer på om dette kanskje kan funke og bli OK. Jeg har ikke så mye penger, men har hamstret tomatsuppe på tilbud. Så det å bare prøve er litt risky for om det går til helvete så har jeg ikke middag i dag 😂 Så spør her først. Jeg lager det slik: Toro tomatsuppe - i stedet for 10 dl vann så blir det rundt 6 dl vann og 4 dl melk. - For å få den tykkere og mildere i smak. Har så middagspølse oppi og masse macaroni. Slik er det jeg bruker å spise det... men så lurer jeg da på.Kan jeg hive det i en form og ta litt ost oppå også steke den i ovnen, slik at blir en eller annen form for pølse-gryte? Eller blir dette bare forferdelig? Trenger bare litt variasjon fra tomatsuppe med pølse og egg (tom for egg nå da). Anonymkode: 554cd...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Tja, med mindre væske, mer makaroni og en del pølse ser jeg for meg at det vil gå fint. Anonymkode: e1a67...c00 8
Ullvott Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Ja, det går fint, men du må koke suppa og makaroniene nesten ferdig i kasserolle først. Ellers må den stå en hel evighet i ovnen. Det går også greit å slenge litt grønnsaker oppi det hele, men da bør du kutte ned +/- en dl tilsammen på væskemengden pga vann i grønnsakene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tja, med mindre væske, mer makaroni og en del pølse ser jeg for meg at det vil gå fint. Anonymkode: e1a67...c00 Ja det glemte jeg å nevne, skulle legge det til nå. Så klart blir det ikke suppe med mye væske, det gjør det ikke nå heller. Siden jeg har ekstra makaroni og pølse i, slik at det blir mer en saus og om jeg da skal ha det i ovnen som en grateng-isj så må jeg fjerne litt vann. -ts Anonymkode: 554cd...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Ullvott skrev: Ja, det går fint, men du må koke suppa og makaroniene nesten ferdig i kasserolle først. Ellers må den stå en hel evighet i ovnen. Det går også greit å slenge litt grønnsaker oppi det hele, men da bør du kutte ned +/- en dl tilsammen på væskemengden pga vann i grønnsakene. Jeg har gulrøtter liggende, går det oppi? -ts Anonymkode: 554cd...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Ullvott skrev: Ja, det går fint, men du må koke suppa og makaroniene nesten ferdig i kasserolle først. Ellers må den stå en hel evighet i ovnen. Det går også greit å slenge litt grønnsaker oppi det hele, men da bør du kutte ned +/- en dl tilsammen på væskemengden pga vann i grønnsakene. Neida. First Price makaroni koker ferdig på 3-4 min:-) Anonymkode: 84729...c3e 2
Ullvott Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 Ja, det burde gå. Kanskje ikke det aller første jeg ville tenkt på selv, men prøv deg fram, f.eks med en halv gulrot delt i små biter.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Et annet tips er å spise tomatsuppe en dag, så bruke sausen som spaghettisqus dagen etterpå. Anonymkode: d404e...63c 2
Leo Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gulrøtter liggende, går det oppi? -ts Anonymkode: 554cd...d1c Det går sikkert fint, men du bør nok koke dem litt på forhånd eller dele dem i små biter for å unngå at de ender opp som steinharde klumper. 3
Jerry Lee Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 Som alle over tror jeg også det vil bli bra. Kos deg. ☺
Ullvott Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neida. First Price makaroni koker ferdig på 3-4 min:-) Anonymkode: 84729...c3e Det er like mye for suppa sin del. Tomatsuppe bør i alle fall ikke koke KORTERE enn det som står på posen, ellers blir den bare noe vassent skvip, og det tar sin tid å koke suppe i en ildfast form på 200 grader i stekeovnen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 Hvis du bytter ut noe av melken med fløte så blir den enda fyldigere. Ville også puttet oppi grønnsaker og noe krydder. Anonymkode: 79f68...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 8 minutter siden, Ullvott skrev: Det er like mye for suppa sin del. Tomatsuppe bør i alle fall ikke koke KORTERE enn det som står på posen, ellers blir den bare noe vassent skvip, og det tar sin tid å koke suppe i en ildfast form på 200 grader i stekeovnen. Neida. Om du bruker 1 dl mindre vann og nok makaroni, absorberer makaronien veldig mye av vannet når den står i ovnen og koker. Det samme som med lasagneplater, den er også rimelig vassen når den går i ovnen. I tillegg gjør pølsen til at det tykner skikkelig. Med ost på bør hele greia stå i ovnen 30 min på 200 gr:-) Anonymkode: 84729...c3e 3
halap Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 Om suppen krever 10dl væske, så ville jeg redusert det til ca 5-6(?)dl. 50/50 vann og melk eller fløte. Om ikke du reduserer væskemengden, så blir det alt for tyntflytende når du skal servere det. Dette blandingsforholdet gjelder om alt du putter i formen (makaroni/grønnsaker) er kokt på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida. Om du bruker 1 dl mindre vann og nok makaroni, absorberer makaronien veldig mye av vannet når den står i ovnen og koker. Det samme som med lasagneplater, den er også rimelig vassen når den går i ovnen. I tillegg gjør pølsen til at det tykner skikkelig. Med ost på bør hele greia stå i ovnen 30 min på 200 gr:-) Anonymkode: 84729...c3e Sant det du sier det, lasagnen er jo ofte veldig vassen og våt før den går inni ovnen. Burde jeg halvkoke makaroni eller helkoke også bare varme det hele til osten er smeltet? Når jeg lager den på min måte, bytter ut litt vann med 4 dl melk. Så blir den relativt tykk etter å ha stått å avkjølt seg på plata i 15 min. Den er litt vassen om jeg spiser den med en gang, og det kommer jo litt an på mengde makaroni og slikt. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bytter ut noe av melken med fløte så blir den enda fyldigere. Ville også puttet oppi grønnsaker og noe krydder. Anonymkode: 79f68...3a9 noen krydder tips? ts Anonymkode: 554cd...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant det du sier det, lasagnen er jo ofte veldig vassen og våt før den går inni ovnen. Burde jeg halvkoke makaroni eller helkoke også bare varme det hele til osten er smeltet? Når jeg lager den på min måte, bytter ut litt vann med 4 dl melk. Så blir den relativt tykk etter å ha stått å avkjølt seg på plata i 15 min. Den er litt vassen om jeg spiser den med en gang, og det kommer jo litt an på mengde makaroni og slikt. noen krydder tips? ts Anonymkode: 554cd...d1c Oregano, basilikum, timian, persille Anonymkode: 1d0b3...285
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oregano, basilikum, timian, persille Anonymkode: 1d0b3...285 Løk og hvitløk. Anonymkode: 1d0b3...285
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 Liten oppdatering, for da har jeg prøvd det ut! Det jeg gikk for er 1 pose tomatsuppe med 5 dl vann og 5 dl melk. Brukte 3 skinnfrie middags pølser. Litt mindre makaroni enn normalt med vilje, for å unngå å lage for mye mat. Krydder ble hvitløk og litt basilikum. 30 minutter på 180 grader varmluft. Valgte å ikke ha oppi grønnsaker for å se hvordan dette ble først. Får heller prøve det neste gang. Neste gang så vil jeg bruke 2 pølser og samme mengde makaroni. Fordi det ble en ekstrem porsjon mat. Jeg liker konsistensen på selve "suppen", den ble veldig krem-aktig, uten å bruke fløte. Passe tykkelse på den og ikke så alt for skarpt tomatsuppe-smak. Problemet er at det ble en enorm mengde mat! Det rant nesten over i ildfastformen. Så er usikker på om det er lurest å holde av 1-3 dl væske neste gang, eller bare å ikke bruke 1-3 dl av suppen og heller bruke det resterende som spaghettiesaus eller noe som AB anbefalte. For den var god som den er, det ble bare veldig mye mat. Eneste minuset og feilen er min egen feil. Overkokt makaroni. De ble full kokt før de havnet i ovnen, fordi jeg brukte ny ukjent type og den ble ekstremt fort myk. De bør kokes ca halvveis for å unngå å bli overkokt. Ellers så er dette en fin avlastning til både klassisk tomatsuppe og "pølsegryte", da dette ble mer som en pølsegrateng. -ts Anonymkode: 554cd...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #19 Skrevet 7. september 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Liten oppdatering, for da har jeg prøvd det ut! Det jeg gikk for er 1 pose tomatsuppe med 5 dl vann og 5 dl melk. Brukte 3 skinnfrie middags pølser. Litt mindre makaroni enn normalt med vilje, for å unngå å lage for mye mat. Krydder ble hvitløk og litt basilikum. 30 minutter på 180 grader varmluft. Valgte å ikke ha oppi grønnsaker for å se hvordan dette ble først. Får heller prøve det neste gang. Neste gang så vil jeg bruke 2 pølser og samme mengde makaroni. Fordi det ble en ekstrem porsjon mat. Jeg liker konsistensen på selve "suppen", den ble veldig krem-aktig, uten å bruke fløte. Passe tykkelse på den og ikke så alt for skarpt tomatsuppe-smak. Problemet er at det ble en enorm mengde mat! Det rant nesten over i ildfastformen. Så er usikker på om det er lurest å holde av 1-3 dl væske neste gang, eller bare å ikke bruke 1-3 dl av suppen og heller bruke det resterende som spaghettiesaus eller noe som AB anbefalte. For den var god som den er, det ble bare veldig mye mat. Eneste minuset og feilen er min egen feil. Overkokt makaroni. De ble full kokt før de havnet i ovnen, fordi jeg brukte ny ukjent type og den ble ekstremt fort myk. De bør kokes ca halvveis for å unngå å bli overkokt. Ellers så er dette en fin avlastning til både klassisk tomatsuppe og "pølsegryte", da dette ble mer som en pølsegrateng. -ts Anonymkode: 554cd...d1c Siden det ble så mye kan du fordele i 2 former og sette en i frysern. Så kan du bare ta opp og steke en annen dag Anonymkode: db15f...e27 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #20 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det ble så mye kan du fordele i 2 former og sette en i frysern. Så kan du bare ta opp og steke en annen dag Anonymkode: db15f...e27 Det kan jeg absolutt gjøre, kanskje også dele den i tre, for det ble veldig mye mat for en person. 😂 ts Anonymkode: 554cd...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå