Gå til innhold

Usikker på utdanningsvalg, vurderer å droppe ut av studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på litt over 20 år og jeg er veldig usikker på utdanningsvalget mitt. Jeg studerer nå bachelor arbeids- og organisasjonspsykologi. Det er ganske interessant og jeg har gode karakterer, men jeg er litt redd for at jeg utdanner meg til arbeidsledighet eller lav lønn. Jeg har ikke så mange interesser som kan anvendes i arbeidslivet(uten å bli lærer) og har ikke så gode mattekunnskaper. Jeg vet ikke om jeg gjør et dumt valg hvis jeg dropper ut, eller om det er verre hvis jeg fortsetter.

Trenger litt advice. 

Anonymkode: 128c7...0bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville uansett ha fullført. Veien blir ofte litt til mens man går :) Droppa ut selv, og angrer på det. Ser ikke pent ut med halvferdig studier.

Anonymkode: 1bcab...ef2

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er en jente på litt over 20 år og jeg er veldig usikker på utdanningsvalget mitt. Jeg studerer nå bachelor arbeids- og organisasjonspsykologi. Det er ganske interessant og jeg har gode karakterer, men jeg er litt redd for at jeg utdanner meg til arbeidsledighet eller lav lønn. Jeg har ikke så mange interesser som kan anvendes i arbeidslivet(uten å bli lærer) og har ikke så gode mattekunnskaper. Jeg vet ikke om jeg gjør et dumt valg hvis jeg dropper ut, eller om det er verre hvis jeg fortsetter.

Trenger litt advice. 

Jeg hadde aldri sluttet om jeg var deg. Når du trives og gjør det ok bør ikke alternativet være å slutte. Utdanningen din er ikke urelevant

Anonymkode: 14080...a7d

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville uansett ha fullført. Veien blir ofte litt til mens man går :) Droppa ut selv, og angrer på det. Ser ikke pent ut med halvferdig studier.

Hva droppet du ut av? Studerte du noe nytt ettterpå?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Trenger litt advice. 

Hmm, hvis du liker studiet nå men det er lønn du er redd for så tror jeg at jeg vil råde deg til å fortsette. En ting var om du tok en bachelor i et av de mere humanistiske fagene som det er mange studenter på IG lite relevant arbeid til. Men arbeidd og organisasjonspsykologi høres jo mye mer ut som en allsidig utdanning som kan brukes til mye.  Hvertfall om du tar en master kan du få jobb som rådgiver i stat/kommune og det er ikke så verst lønn. Men nå vet ikke jeg hva dine ambisjoner for lønn er. Her kan du lese litt om lønn for rådgivere:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/radgiver_i_offentlig_sektor

Og så ser jeg NTNU har master som kan være aktuelt. De har praksis i sin master som kan gjøre det enklere å få jobb, eller i det minste jobb-relatert erfaring:

https://www.ntnu.no/studier/maopsy/jobbmuligheter

Men kanskje du skulle hørt med en karriereveileder? Jeg bare synser og googler litt. Jeg begynte på en bachelor i psykologi og fullførte et år. Men etter karriereveiledning  begynte jeg  istedenfor på en profesjonsbachelor innenfor helse. Da viste jeg hvertfall hva jeg ble og hva jeg kunne jobbe som. Så start kanskje heller med lutt rådgivning på ditt studiested:)

Anonymkode: 67777...083

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva droppet du ut av? Studerte du noe nytt ettterpå?

Lærerstudie. Studerte noe annet etterpå. Hadde bare ett år igjen,  og nå kunne jeg tenkt meg å prøve ut læreryrket likevel 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...