Gå til innhold

Kalde nordmenn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det er en observasjon, og alle har rett til sin mening. 

Anonymkode: d80c4...0ff

Du skriver det som om det er en sannhet. Noe det absolutt ikke er. 

Anonymkode: aad31...834

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at arbeidslivet handler om deg personlig og at kollegene dine skal bry seg om deg? De er jo ikke der for deg? Syns ikke dette er en innvandrer vs. nordmann-diskusjon, i det heletatt. Tipper du er ung dame som tror at følelseslivet ditt er unikt og veldig, veldig viktig. Det er det jo selvsagt ikke. 

Anonymkode: efcb1...754

Hvor har jeg påstått at arbeidslivet handler om meg og mitt følelsesliv? Jeg klarer fint å skille mellom jobb og privatlivet mitt jeg, og forventer å bli bestevenn med kolleger. Men på lik linje med at du hilser på dine kolleger og ønsker de god helg på fredager, så tar ingen skade av å si god bedring heller. Det er almenn høflighet.  Hadde du ignorert en kollega som kom haltende på krykker også fordi du er på jobb kun for å produsere? Dette var et dårlig forsøk på bortforklaring fra din side. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver det som om det er en sannhet. Noe det absolutt ikke er. 

Det er ikke hogget i stein det jeg skrev. At du anser det som en sannhet er din virkelighetsoppfatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg virkelig ikke, - dersom jeg hadde forlatt jobb fordi jeg ble syk, ville folk ønsket meg god bedring og samtidig ville jeg visst at dagen til de som var igjen, ble mye mer stressende, så man sier gjerne slik, fordi man legger veldig godt merke til at noen blir borte. 

Vi nordboere har en viss tendens til å vise omtanke, ved å la folk få ha litt privatliv og ikke spørre for mye. 

Jeg synes ikke at nordmenn er et kaldt folkeslag, tvert i mot synes jeg at vi er et folkeslag som ikke sprer om seg med høflighetsfraser bare for høflighetens skyld, men at man virkelig mener noe med det man sier. Dette er en av de tingene jeg liker ved oss.

Men som jeg har sagt før, jeg er jo nordlending og i følge rykter, skal vi visstnok være litt mindre « kalde» enn folk sørpå, - uten at jeg kan si at jeg egentlig har merket så mye til det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke vist et snev av omtanke om en kollega hadde dukket opp på jobb med så alvorlig forkjølelse som du beskriver. Jeg hadde synes det var super-egoistisk av deg å utsette hele kontoret for smitte med å presse deg på jobb i elendig forfatning. 

Anonymkode: a0a24...bc5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hogget i stein det jeg skrev. At du anser det som en sannhet er din virkelighetsoppfatning. 

Gi deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke vist et snev av omtanke om en kollega hadde dukket opp på jobb med så alvorlig forkjølelse som du beskriver. Jeg hadde synes det var super-egoistisk av deg å utsette hele kontoret for smitte med å presse deg på jobb i elendig forfatning. 

Anonymkode: a0a24...bc5

Prøv denne vinklingen istedet: jeg presset meg på jobb nettopp for å ikke bli en byrde på kollegene. Sånn at de ikke får mine oppgaver i hendene også. Men siden jeg var i dårligere forfatning enn jeg trodde, dro jeg hjem etter to timer på jobb. Synes det tyder på god arbeidsmoral jeg. Ikke alle som sykemelder seg når de nyser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er normal høflighet å si god bedring i slike situasjoner. Hvis de har fått med seg at du er syk og er i nærheten når du går. Noe annet er nesten mobbing. Jeg er helnorsk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tusseladen skrev:

Jeg synes det er normal høflighet å si god bedring i slike situasjoner. Hvis de har fått med seg at du er syk og er i nærheten når du går. Noe annet er nesten mobbing. Jeg er helnorsk.

Takk❤ For at du anerkjenner at det er en normal handling og høflig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, absinthia skrev:

Det aner jeg virkelig ikke, - dersom jeg hadde forlatt jobb fordi jeg ble syk, ville folk ønsket meg god bedring og samtidig ville jeg visst at dagen til de som var igjen, ble mye mer stressende, så man sier gjerne slik, fordi man legger veldig godt merke til at noen blir borte. 

Vi nordboere har en viss tendens til å vise omtanke, ved å la folk få ha litt privatliv og ikke spørre for mye. 

Jeg synes ikke at nordmenn er et kaldt folkeslag, tvert i mot synes jeg at vi er et folkeslag som ikke sprer om seg med høflighetsfraser bare for høflighetens skyld, men at man virkelig mener noe med det man sier. Dette er en av de tingene jeg liker ved oss.

Men som jeg har sagt før, jeg er jo nordlending og i følge rykter, skal vi visstnok være litt mindre « kalde» enn folk sørpå, - uten at jeg kan si at jeg egentlig har merket så mye til det. 

Så sant så sant!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv denne vinklingen istedet: jeg presset meg på jobb nettopp for å ikke bli en byrde på kollegene. Sånn at de ikke får mine oppgaver i hendene også. Men siden jeg var i dårligere forfatning enn jeg trodde, dro jeg hjem etter to timer på jobb. Synes det tyder på god arbeidsmoral jeg. Ikke alle som sykemelder seg når de nyser. 

Jeg synes det virker som at du har spesielle kolleger når de ikke ønsker deg god bedring. De ser tydelig at du er syk, og da er det i hvert fall vanlig på min arbeidsplass å spørre hvordan det går, eller ønske god bedring om man er så dårlig at man må dra hjem. Men det forutsetter at du forteller at du må dra hjem fordi du har blitt verre.

Mulig de ikke oppfattet at du var så dårlig, på denne tiden er det mange som harker og er litt småforkjøla, så de tenkte kanskje ikke over det før du ble borte. En forkjølelse er veldig vanlig.

Anonymkode: 15036...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasismekortet kom fort... Du vet at folk kan mislike andre uten at hudfarge har noe å si? 

Anonymkode: 206b8...d0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et kaldt folkeslag utenpå, ja. Slik blir det jo lengre borte fra ekvator man bor.

Anonymkode: 17df2...201

Når du nærmer deg områdene rundt og nord for polarsirkelen, derimot...

Anonymkode: b9b40...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker folk er forskjellige. Vil helst bli oversett. Det ideelle for meg hadde vært å komme, gjøre jobben, dra hjem, og null kontakt med de andre.

Anonymkode: bf61f...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nærmer deg områdene rundt og nord for polarsirkelen, derimot...

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

Folk der er varmere enn oss som bor her sør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 6.9.2019 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Okey, så nå har jeg jobbet et sted i to år. Kan godt sies at jeg ikke er den mest utadvendte eller den folk snakker mest med. 

I dag måtte jeg dra hjem fra jobb fordi jeg er syk. Ikke en eneste kollega som ønsket meg god bedring eller spurte hvorfor jeg gikk tidlig for dagen...eller jo en. Men vedkommende er ikke norsk. 

Jeg har tidligere vært den som har vist mye sympati og omtanke for kolleger tidligere. Men må si at selv om dem er usikre på meg så er det vanlig høflighet i det minste å god bedring! Føler meg usynliggjort! 

Er dette typisk å kald for nordmenn? Eller det at de ikke liker meg?

Eg jobbar i eit lite selskap (10 stykk - åpent landskap) og seier nokon at dei går heim pga dårleg form så får dei unisont tilbake frå alle 'god betring' når dei går, men går du utan å sei noko så seier heller ingen noko til deg. Det er eit slikt arbeidsmiljø eg føretrekk. Vi er alle kvite i huda, etniske nordmenn og hovedsakleg menn 40+.

Anonymkode: f4c70...961

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei tenker jeg. Jeg er vant til at folk sier god bedring og lignende. Min erfaring er at det er helt vanlig med fraser som god vakt, ha en god kveld, ha en god helg og lignende.

Når det kommer til dette med å ikke sette seg på bussen sammen med andre er det et typisk eksempel. Personlig er jeg veldig glad for det :laugh: Når jeg sitter på bussen på vei et sted vil jeg høre på musikk og slappe av. Jeg syns det er energikrevende å måtte prate med folk til enhver tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2019 at 12:17 PM, AnonymBruker said:

Okey, så nå har jeg jobbet et sted i to år. Kan godt sies at jeg ikke er den mest utadvendte eller den folk snakker mest med. 

I dag måtte jeg dra hjem fra jobb fordi jeg er syk. Ikke en eneste kollega som ønsket meg god bedring eller spurte hvorfor jeg gikk tidlig for dagen...eller jo en. Men vedkommende er ikke norsk. 

Jeg har tidligere vært den som har vist mye sympati og omtanke for kolleger tidligere. Men må si at selv om dem er usikre på meg så er det vanlig høflighet i det minste å god bedring! Føler meg usynliggjort! 

Er dette typisk å kald for nordmenn? Eller det at de ikke liker meg?

Hvor mye snakker du med folk selv, TS? Hvordan får du til å vise mye sympati og omtanke når du verken er utadvendt eller snakker med folk?

Hvordan kan du tillegge folk egenskaper som å være kald, usikre på deg, uhøflige, likegyldige og mislike deg når du ikke engang forstår dem?

On 9/6/2019 at 1:13 PM, AnonymBruker said:

Til den som lurte på om jeg er norsk: jeg er norsk født, men har utenlandsk bakgrunn. 

Jeg tror de fleste kollegene som var i nærheten fikk med seg at jeg hostet og var tett. Vi sitter i et lite åpent landskap. Det var utenlandske kolleger jeg traff i korridoren og på toalettet som så med engang at jeg var svimmel og redusert, og de lurte jo på hvorfor jeg kom på jobb når jeg var i dårlig forfatning.

I motsetning til dem lot min norske bordkollega og nabobord kollegene som ingenting og ignorerte meg fullstendig. 

Det er ikke det at nordmenn ikke kan vise omtanke. De velger bare å vise det overfor andre nordmenn eller innvandrerere med vestlig bakgrunn. 

Heretter skal jeg også late som ingenting. 

Og du fortsetter med å motsi deg selv - først er det bare én kollega(utenlandsk) som gidder å bry seg, så er det plutselig flere kolleger(utenlandske) - og å tillegge etnisk norske negative egenskaper som rasistiske holdninger.

Ja, det finnes rasistiske nordmenn såvel som rasister av enhver etnisitet. Og av innleggene dine, virker det som du er ute etter å gi nordmenn skylda for dine egne fordommer mot dem, heller enn å prøve å forstå deres væremåte.

Anonymkode: 5e447...a47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye snakker du med folk selv, TS? Hvordan får du til å vise mye sympati og omtanke når du verken er utadvendt eller snakker med folk?

Hvordan kan du tillegge folk egenskaper som å være kald, usikre på deg, uhøflige, likegyldige og mislike deg når du ikke engang forstår dem?

Og du fortsetter med å motsi deg selv - først er det bare én kollega(utenlandsk) som gidder å bry seg, så er det plutselig flere kolleger(utenlandske) - og å tillegge etnisk norske negative egenskaper som rasistiske holdninger.

Ja, det finnes rasistiske nordmenn såvel som rasister av enhver etnisitet. Og av innleggene dine, virker det som du er ute etter å gi nordmenn skylda for dine egne fordommer mot dem, heller enn å prøve å forstå deres væremåte.

Anonymkode: 5e447...a47

Takk for din grundige analyse om mine egenskaper og evner! 

Du vet at virkeligheten ikke er svart hvitt? Hvis man er sjenert/ikke utadvendt, betyr ikke at man ikke klarer å vise omtanke eller empati for andre. 

Hvilken væremåte er det du sikter til? Enkelte ting /fenomener er universale på tvers av kultur og normer. Det går under almenn høflighet og folkeskikk. Men la gå. Du er ikke ute etter å forstå poenget, kun forsvare deg fordi jeg kritiserte nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...