Gå til innhold

Skolebarn ta søster til barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, når skolebarn dra alene til skole, (9år gammel ...) Kan barna ta sin lille søster til barnehagen på vei til skolen?eller eventuelt til SFO? Noe av dere gjøre det? Er det lov?

Takk :)

Anonymkode: 68a69...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til SFO er jo den lille også skolebarn, det burde være null problem, til barnehagen ville jeg avtalt det med bhg først da det er litt forskjellige meninger ute og går blant barnehagene også :)

• Liker 5
Skrevet

Det kommer an på hvor dere bor og hvor gammel lillesøster er tenker jeg. Og om de må gå langs trafikkert vei. En niåring er ikke gammel nok til å ta ansvar for yngre søsken langs trafikkert vei.

• Liker 6
Skrevet

En 9 åring skal ikke ha fast ansvar med å levere lillesøster i barnehagen. Det må i såfall være et krisetilfelle og at lillesøster er 3år eller eldre. 

Barn på ungdomsskolen kan fint levere i bhg. Det forutsetter selvfølgelig at en voksen henter barnet slik at bhg kan få gitt viktige beskjeder.

Anonymkode: 6f725...fd8

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på veien. Min 14 åring har levert og hentet 2 åringen av og til i bhg. Han har noen ganger slått seg vrang og han er ikke alltid samarbeidsvillig så jeg ville ikke gitt en 9 åring ansvaret for han. Men barn er forskjellig og dere foreldre kjenner de best til å ta denne avgjørelsen. Det er for mange faktorer som spiller inn her til at det er et klart ja eller blankt nei svar for meg. 

Anonymkode: e2625...076

Skrevet (endret)

Kommer an på veien (avstand og sikkerhet ellers) og minstebarnets alder. I tillegg til begge barnas modenhet. Så det går ikke an å gi et klart svar på det når vi ikke har full oversikt over dette. 

Til SFO bør være greit. Skoleveien skal være såpass trygg at de kan gå selv, ellers har de egentlig krav på buss. Så er det ikke alltid slik likevel, men om du føler at det er greit  så kan dere gjøre det. 

Det er ingen lover mot dette, men barnehagen hadde nok reagert om det var en ettåring som ble levert av en niåring etter at de hadde gått tre kilometer langs en trafikkert vei... Det er ganske sikkert. Håper jeg ihvertfall. 

En femåring som blir fulgt 100 meter på trygg vei av storesøsken er ikke noe problem. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt det ansvaret til ett barn. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke fungert om min tiåring skulle følge småsøsken til barnehage. 

Anonymkode: dc5e1...716

Skrevet

Nei, det burde ikke være fast praksis og heller unntaket. Det hender jo at eldre søsken henter i barnehagen under ulike omstendigheter, men det er heldigvis unntaket heller enn regelen. Poenget med at foreldrene skal ta barnet med til barnehagen, er jo fordi barnet fortsatt er så lite (under skolealder) at det kan skje en rekke ting på vei til eller fra barnehagen. Barnehagen må kunne møte foreldrene og ha god dialog, ofte vil det være beskjeder og ting som må deles ved levering/henting. Og det er ikke sikkert det alltid er like enkelt for storesøsken å få med barnehagebarnet hjem, tenk om barnet f.eks. er midt i en aktivitet og ikke ønsker å dra hjem. Typiske scenarioer som forekommer i barnehager. 

Det er en grunn for at søsken venter til begge er i skolealder før den ene henter den andre. Jeg anser det som innafor at en 3-klassing henter en 1-klassing f.eks., men ikke at en 1, 2 eller 3.klassing har ansvar for å hente et barn i barnehagen.

Anonymkode: 4823f...94e

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjordt det. Og som tidligere barnehageansatt hadde jeg nok ikke godkjent det, dessverre.

Det kommer selvsagt ann på hvor langt unna det er, er du naboen til barnehagen kunne det ha gått.

Det er mye ansvar å legge på en 9 åring.  Ett barnehagebarn er ikke alltid lett å ha med å gjøre. Hva hvis barnehagebarnet løper ut i veien og blir påkjørt? Hvilke følelser vil det gi 9 åringen? Eller barnehagebarnet slår seg vill og ikke vil plutselig gå lengre (til barnehagen)? Hvordan skal 9 åringen håndtere det? 

Anonymkode: a9073...a69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...