Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har uføreforsikring gjennom Trygg forsikring.

Har fått diagnose kronisk muskelsmertesyndrom også kalt fibromyalgi. 

Har noen erfaring med søknad om utbetaling av uføreforsikring ved denne diagnosen? Har hørt at enkelte forsikringsselskap ikke utbetaler uføreforsikring ved enkelte revmatiske sykdommer.

Anonymkode: 7a572...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt vil det jo være slik at du får utbetaling uavhengig av diagnose dersom du har vedtak fra NAV som bekrefter at du er minimum 50% ufør, men det kan også variere fra selskap til selskap og evt. unntak vil da være beskrevet i vilkårene. Jeg vil med andre ord råde deg til å ta kontakt med forsikringsselskapet og høre hva de sier for det er umulig for oss å vite hva som står i dine vilkår. Du kan selvfølgelig også bare melde dette som en skadesak til forsikringsselskapet og sende med den informasjonen de ber om for å få saken vurdert. 

• Liker 2
Skrevet

Har du fått innvilget ufør, da? Jeg kjenner flere med den diagnosen, og ingen av dem er uføre.

Anonymkode: 6b855...d64

Skrevet

Nei, jeg har ikke søkt om uføretrygd. Det blir nok litt frem i tid. Denne sykdommen er som regel forskjellig fra person til person, symptomene er ofte de sammen, men det er forskjell på hvor hardt rammet du er. 100% ufør ville vært sorgen, men 100% i arbeid vil mest sannsynlig ikke fungere. 

Skrevet
3 minutter siden, Adjunkt skrev:

Nei, jeg har ikke søkt om uføretrygd. Det blir nok litt frem i tid. Denne sykdommen er som regel forskjellig fra person til person, symptomene er ofte de sammen, men det er forskjell på hvor hardt rammet du er. 100% ufør ville vært sorgen, men 100% i arbeid vil mest sannsynlig ikke fungere. 

Poenget med en vanlig uføreforsikring er at den skal fungere som en erstatning for tapt arbeidsinntekt. Dette tapet oppstår tidligst når du, helt eller delvis, har vært sykmeldt i 52 uker og går over på AAP. Hvis det er snakk om en uføreforsikring med engangsutbetaling så er det vanlige at denne utbetales først når man har fått innvilget uføretrygd. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har uføreforsikring gjennom Trygg forsikring.

Har fått diagnose kronisk muskelsmertesyndrom også kalt fibromyalgi. 

Har noen erfaring med søknad om utbetaling av uføreforsikring ved denne diagnosen? Har hørt at enkelte forsikringsselskap ikke utbetaler uføreforsikring ved enkelte revmatiske sykdommer.

Sjekk vilkårene. Det er ofte sykdommer som kommer snikende, og hvis du hadde symptomer tidlig, kan det brukes mot deg. 

2 timer siden, Adjunkt skrev:

Lykke til. Ikke gi deg. En sykdom med snikende symptomer, skal egentlig ikke kunne brukes mot deg når du tegnet forsikringen. 

Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Poenget med en vanlig uføreforsikring er at den skal fungere som en erstatning for tapt arbeidsinntekt. Dette tapet oppstår tidligst når du, helt eller delvis, har vært sykmeldt i 52 uker og går over på AAP. Hvis det er snakk om en uføreforsikring med engangsutbetaling så er det vanlige at denne utbetales først når man har fått innvilget uføretrygd. 

Vilkårene for engangsutbetalingen på min forsikring var minimum 50% arbeidsufør i minst to år. Jeg har fortsatt ett år igjen på AAP før uføretrygd skal søkes, men har fått utbetalt forsikringen. Både engangsutbetalingen og uførerenten som jeg da har i fire år. 

Anonymkode: 4bbdf...742

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vilkårene for engangsutbetalingen på min forsikring var minimum 50% arbeidsufør i minst to år. Jeg har fortsatt ett år igjen på AAP før uføretrygd skal søkes, men har fått utbetalt forsikringen. Både engangsutbetalingen og uførerenten som jeg da har i fire år. 

Som sagt kan vilkårene variere noe og akkurat hva som gjelder for TS sin forsikring må han eller hun nesten undersøke med sitt selskap. Uansett er det i hvilken grad man er arbeidsufør som er det avgjørende og ikke diagnosen. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har du samme diagnose som meg?

Skrevet
50 minutter siden, Adjunkt skrev:

Hei. Har du samme diagnose som meg?

Nei, men vilkårene for når man får utbetalt forsikring så lenge man er minst 50% ute av stand til å jobbe er jo de samme. Jeg har psykisk sykdom. 

Skrevet

Du må sjekke vilkårene i din forsikring.

Jeg har også FM, men man får ikke ufør, eller uførforsikring grunnet diagnosen, men restarbeidsevne. Jeg er ufør fordi jeg er 100% arbeidsufør. Min uføreforsikring gir meg måntlig utbetaling frem til pensjonsalder. 

Anonymkode: 76cdf...4a4

Skrevet

Tusen takk for mange positive og saklige svar🙏🏻😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...