Gå til innhold

Råtten søppel inne i folks hjem:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye søppel er greit å kaste og hvor skal søpla kastes?

Min tidligere nabo brukte sin bopæl som søpledunk. Det lå 2 uker gammel søppel inne i leiligheten hans. Grunnen: han fikk ikke lov til å kaste for mye søppel. Den samme beskjeden fikk jeg. Jeg får bare kaste en pose søppel i uken. Maks to!! 

Selv ser jeg at andre får lov til å kaste søppel hele tiden. Men jeg og naboen får ikke kaste «for mye» søppel. 

I hvertfall folk bryr seg ikke om denne regelen og ingen kan ha et lager med søppel inne. Det er ekstremt uhygienisk. Hvor er det noen har en slik regel i fra? Alle forstår at avfallsplassen ikke kan ta i mot alt men de får heller lage større søpledunkene eller noe sånt. Ingen vil ha søppel som er råtten inne i sitt hjem. 

Dere som svarer sånn, ædda bædda og sånn. Dropp å svare. Vil gjerne ha litt konstruktive og oppegående svar som hjelper meg å løse problemet mitt. 

Anonymkode: 0f470...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 pose i uka? Blir jo fort mye mer søppel enn det! Syns det er greit å kaste hver dag, spesielt matavfall. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, lillesnillelilla skrev:

1 pose i uka? Blir jo fort mye mer søppel enn det! Syns det er greit å kaste hver dag, spesielt matavfall. 

Jeg får ikke lov til å kaste søppel hver dag. Blir fort sånn at jeg også kaster en pose søppel om dagen men vet jo at det får man ikke lov til. Det er for mye søppel for søppelhenting. Der jeg bor er systemet helt merkelig. Folk kaster søppel utenfor dunkene så de som skal hente det vil ikke ta det med seg. Så det her er en sånn evig runddans. Hvordan skal man løse problemet pluss masse mer... Det virker som det eneste som blir tatt opp i styret i sameiet er: hva gjør vi med søpla. 

Skrevet

Jeg kaster en om dagen jeg. :P 

Hvem har bestemt dette? Høres jo helt merkelig ut.

Hos oss så henter de to ganger i uka og her kaster alle som de vil, ingen restriksjoner.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om folk som tar med seg søppel i bilene sine og kaster det i store dunker. Jeg har ikke den muligheten og vil ikke være med på det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke lov til å kaste søppel hver dag. Blir fort sånn at jeg også kaster en pose søppel om dagen men vet jo at det får man ikke lov til. Det er for mye søppel for søppelhenting. Der jeg bor er systemet helt merkelig. Folk kaster søppel utenfor dunkene så de som skal hente det vil ikke ta det med seg. Så det her er en sånn evig runddans. Hvordan skal man løse problemet pluss masse mer... Det virker som det eneste som blir tatt opp i styret i sameiet er: hva gjør vi med søpla. 

Da må jo sameiet skaffe større søppeldunk! Eller flere! Har dere egen dunk for matavfall? Mat er jo veldig greit å ha mulighet for å kaste hver dag iallefall. Evnt mer som skal sorteres ut som for eksempel plast, glass/metall? Isåfall kan jo være at dere (som i alle i sameiet) bør bli flinkere til å sortere?

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg kaster en om dagen jeg. :P 

Hvem har bestemt dette? Høres jo helt merkelig ut.

Hos oss så henter de to ganger i uka og her kaster alle som de vil, ingen restriksjoner.

Dere er heldige. Sånn er det ikke her i gården. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, lillesnillelilla skrev:

Da må jo sameiet skaffe større søppeldunk! Eller flere! Har dere egen dunk for matavfall? Mat er jo veldig greit å ha mulighet for å kaste hver dag iallefall. Evnt mer som skal sorteres ut som for eksempel plast, glass/metall? Isåfall kan jo være at dere (som i alle i sameiet) bør bli flinkere til å sortere?

Jepp. Har spurt men lederen i styret er uenig med søppelkjørerne så de gidder ikke være imøtekommende ovenfor henne heller. Jeg bor i et helt greit/vanlig område. 

Men jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal bli redd hvis jeg ser en mus. :) 

Ja. Prøver å skjerpe meg på sorteringen. 

Skrevet

Har ikke alle hustander en dunk hver??  Plass til 10-20 poser i den.  En pose i uka?   Ingen klarer det med mindre de bare kjøper mat uten emballasje.

Skrevet
Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Har ikke alle hustander en dunk hver??  Plass til 10-20 poser i den.  En pose i uka?   Ingen klarer det med mindre de bare kjøper mat uten emballasje.

Nei. Her er det 10 stk som deler en stor søppeldunk. Også er de plassert så man ikke når frem fordi den er plassert langt inne i et rom bak noe som sperrer for. Det er jo helt høl i hodet men å forklare dette for styret... går ikke. 

Skrevet

Sånn hadde vi også det i sameie  vi bodde i. Og vi prøvde å bli enige om flere dunker men de fleste nekta å betale (noen av de vet jeg kaster mye i rest, så dem aldri kaste noe i matavfall, papir eller plast, så regner med de heiv alt i rest og da blir det fort fullt). 

Men uansett jeg og samboeren endte opp med å samle opp det meste av restavfallet vårt til slutten av uka å heller betale for å levere en søppelsekk rett til avfallshåndteringssenteret her vi bor. 

Nå har vi heldigvis flyttet, og har den minste restdunken, men  i må nok kjøpe inn en større nå som vi har en baby som laget en del bleier 😛 For rest hentes bare hver 3 uke. 

Anonymkode: 09b4b...142

Skrevet

Hvem er det som bestemmer dette? Det må jo være umulig å gjennomføre, spesielt for barnefamilier. Hva gjør de som har bleiebarn osv.?

Skrevet
Akkurat nå, ti10 skrev:

Hvem er det som bestemmer dette? Det må jo være umulig å gjennomføre, spesielt for barnefamilier. Hva gjør de som har bleiebarn osv.?

Styrelederen bestemmer det (merkelig dame). De fleste som bor her krysser vel fingrene for litt mer orden snart. Også bestemmer søppelhenterne dette. De er irriterte på henne fordi at hun er en skikkelig kverulant og søpla råtner. Rotter og mus koser seg der. Gud hvor mange dugnader jeg har vært med på for å renske opp i søpla. Ting blir jo aldri riktig. Da skal plutselig en type søppel et helt annet sted enn hva man fikk beskjed om til å begynne med. Helt kaos. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får bare kaste en pose søppel i uken. Maks to!! 

tull. etter en dag handel på butikken har du en stk pose plastikk. uten å telle med matavfallet / papp. 

Anonymkode: c3465...95a

Skrevet

Styrelederen bestemmer det (merkelig dame). De fleste som bor her krysser vel fingrene for litt mer orden snart. Også bestemmer søppelhenterne dette. De er irriterte på henne fordi at hun er en skikkelig kverulant og søpla råtner. Rotter og mus koser seg der. Gud hvor mange dugnader jeg har vært med på for å renske opp i søpla. Ting blir jo aldri riktig. Da skal plutselig en type søppel et helt annet sted enn hva man fikk beskjed om til å begynne med. Helt kaos. 

Herregud, høres mildt sagt spesielt ut. Men noen må vel ha valgt henne til styreleder. Og resten av styret og dere beboere må jo også ha noe å si. 

Skrevet

Hadde kasta alikevel, snikt meg ut om natta hvis jeg måtte.

Anonymkode: 291b8...2d1

• Liker 7
Skrevet

Flytt.

Anonymkode: 30504...872

• Liker 1
Skrevet

Flytt.

Anonymkode: 30504...872

Det er ikke alltid det er rette svaret. 

Anonymkode: 9ae9d...d31

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Her er det 10 stk som deler en stor søppeldunk. Også er de plassert så man ikke når frem fordi den er plassert langt inne i et rom bak noe som sperrer for. Det er jo helt høl i hodet men å forklare dette for styret... går ikke. 

Hadde satt søppel på gulvet ved siden av.  Hadde ikke funnet meg i å måtte oppbevare posevis med søppel i mitt eget hjem. Du betaler for renovasjon, det blir trukket i leia di.  Klag til kommunen!

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, ti10 skrev:

Herregud, høres mildt sagt spesielt ut. Men noen må vel ha valgt henne til styreleder. Og resten av styret og dere beboere må jo også ha noe å si. 

Ja. Syns jeg og. Sært. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kasta alikevel, snikt meg ut om natta hvis jeg måtte.

Anonymkode: 291b8...2d1

Nei. Gidder ikke men vet at det går forbi noen her innimellom men jeg kan ikke skylde på fremmede eller bare skylde på noen for all søpla heller. Men vet at det bor en gjeng yngre gutter som kan ta en del plass. Og det tror jeg styrelederen er enig i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...