AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Jeg har mange dårlige vaner som jeg ønsker å endre. Dette er vaner jeg har hatt lenge og som jeg har prøvd å endre mange ganger uten å klare det. Det jeg ønsker å begynne med er: *Spise sunt og næringsrikt og lage mat fra grunnen av *Begynne å trene styrke og jogge *Slutte å utsette å lese og gjøre innleveringer på studiet *Gjøre husarbeid regelmessig Har et ganske dårlig utgangspunkt da jeg har dårlige rutiner på alt. Spiser usunt (oftest ferdigmat eller junkfood), er veldig lite aktiv, utsetter alltid skolearbeid og husarbeid (og det meste annet). Det som motiverer meg mest er egentlig det å gå ned i vekt og å komme i bedre form og det å unngå unødvendig stress. Er egentlig motivert, men klarer visst ikke få gjennomført endring likevel. Hvor kan det være lurt å begynne? Og hvordan burde jeg gjennomføre dette? Har hørt at det er lurt å ikke begynne å innføre mange nye rutiner samtidig? Anonymkode: 787c2...151
Tvist Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Jeg ville startet med treningen. Men det må være trening du liker, gjerne sosial trening. Når jeg trener og trives, lager jeg automatisk sunnere mat, og har mindre tid til å spise snop på kvelden. Evt kan du starte med innleveringene, kommer an på hvor mye de haster. Ville da kommet meg ut av leiligheten og inn på bibliotek/skole, enklere å konsentrere seg der. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Begynn med en ting av gangen og bli vant til det. Jeg har også erfart at det å begynne for hardt på for mange ting samtidig blir for vanskelig. Jeg har selv begynt med gåturer hver dag (med musikk siden jeg liker ikke å gå i stillhet), fikset døgnrytmen og aldri utsette innleveringer mer. Bare det har hjulpet og det føles veldig godt når jeg gjør det. Av og til lager jeg mat fra bunnen og jeg har kuttet ned på godteri. Dette er en prosess som har tatt et år, men ting blir lettere etterhvert. Skolearbeidet mitt har blitt mer overkommelig fordi jeg begynner med en gang jeg får vite hva som skal gjøres og jeg har et eget skrivebord for studier hjemme. Du kan for eksempel begynne med et par faste dager i uka hvor du lager mat fra bunnen, rydde litt og litt hver dag så det ikke blir skippertak. Deretter kan du legge til mer etterhvert som du får inn vanene. Lag en plan for hver dag for små ting du vil gjøre. Det er det å begynne som er verst for mange men når man faktisk har kommet i gang er det ikke så verst. Dette funker for meg, om det funker for deg er det flott. Hvis ikke har jeg dessverre ikke noen gode tips 😅 Anonymkode: 74cdb...c52
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #4 Skrevet 6. september 2019 Ikke alt på en gang, i alle fall da sprekker du. Ville også begynt med treningen. Føler man seg fysisk og mentalt bedre, så kommer ofte andre endringer av seg selv. Anonymkode: 86afd...d56
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 Jeg tenker det er lurt å begynne med konkrete tiltak, men samtidig tiltak som er realistisk. Gå gjennom det du spiser og se hva du kan / vil bytte ut med, mat du liker. Tilfør grønnsaker til middagen, tenk på mat som gir næring. Og... Jeg tror det er lurt å ikke være for streng. Når det gjelder trening finn noe du liker å gjøre. Liker du å gå tur så begynn med det. Jeg synest det er en deilig avkobling, 1 times tid i forholdsvis raskt tempo med musikk eller lydbok på øret. Anonymkode: 2e000...fb5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 Konkretiser hva målene er og hvordan du skal nå dem. Ikke tenk at du vil "gå ned litt i vekt," men "jeg skal ned 10kg innen x.x dato". Så må du rydde i kalenderen. Planlegg når du -skal- lese. Husk å sett opp nøyaktig hva du skal få unna, ikke "lesing" i 2t, for da kan du bruke lang tid på lite. Det samme gjelder for trening. Når det gjelder mat må du skaffe deg kunnskap om kosthold. Mange matvarer tror man er sunnere enn de er. Typisk enkelte frokostblandinger. Et annet tips er å ikke sette deg for høye mål. Ikke gap over for mye på en gang. Sett deg mål som er så realistiske at du faktisk når dem. Det skaper seiersfølelse og motivasjon videre. Begynn f.eks med i dag. Hva kan du gjøre i dag som kan være med på å skape gode vaner videre? Anonymkode: 53936...608
Illuminatum Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mange dårlige vaner som jeg ønsker å endre. Dette er vaner jeg har hatt lenge og som jeg har prøvd å endre mange ganger uten å klare det. Det jeg ønsker å begynne med er: *Spise sunt og næringsrikt og lage mat fra grunnen av *Begynne å trene styrke og jogge *Slutte å utsette å lese og gjøre innleveringer på studiet *Gjøre husarbeid regelmessig Har et ganske dårlig utgangspunkt da jeg har dårlige rutiner på alt. Spiser usunt (oftest ferdigmat eller junkfood), er veldig lite aktiv, utsetter alltid skolearbeid og husarbeid (og det meste annet). Det som motiverer meg mest er egentlig det å gå ned i vekt og å komme i bedre form og det å unngå unødvendig stress. Er egentlig motivert, men klarer visst ikke få gjennomført endring likevel. Hvor kan det være lurt å begynne? Og hvordan burde jeg gjennomføre dette? Har hørt at det er lurt å ikke begynne å innføre mange nye rutiner samtidig? Anonymkode: 787c2...151 Er det en frisklivssentral i kommunen din ville jeg tatt kontakt med dem.
Nuka Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Det er aldri anbefalt å begynne med fler ting samtidig, men her må jeg si to ting stikker seg ut som like viktige. Studiet og trening. Grunnlaget er at om du allerede utsetter det er det stor sjanse for å dårlig standpunt/karakter til jul og dette draes med i neste semester (regner med du vet det) begynn smått, sett spesifikke dager f.eks annenhver dag en gitt tid for å komme i gang og jobb deg inn i det, men husk at lesing/studering er tungt så det er fullt lov å ta små avbrekk for å bli konsentrert igjen. Start med lett trening bare 2 uker etter studieomvendinga for å få mer energi. Ikke begynn med fullt progran, men f.eks rask gåtur og en type styrke om du har styrke som mål og hold deg på det 1 1/2 måneds tid kanskje mer og så fletter du inn et program til og begynner f.eks med middag som er delvis fra bunnen av for å spise sunnere. Dette kan komme av seg selv også da jeg merker jeg ikke har lyst på junkfood etter treningsstart, men det er individuelt. Skriv en plan og følg den. Ikke hopp på neste punkt fordi du føler det går fint, da kan du fort gå rett i fella. Start smått for å bli vandt som sagt og hold det i 1 1/2 - 3 mnd. så er du ratt i mål med gode vaner m.m når sommeren kommer uten å sprekke og bli frustrert fordi ring går for fort. Vi mennesker er vanedyr og det koster mye mer enn mange tror å endre så mye for å stå i det fast. Lykke til 🌺
Nuka Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 *trening fordi det gir mer overskudd og energi forresten. Ble borte i skrivinga det gitt 😅
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 Du kan gjøre 15min styrketrening hver dag og du vil bygge muskler. Ta pushups (gjerne fra kne) til det gjør vondt i armene. Ta så mange som du absiolutt greier, og så noen til. Gjør det samme med knebøy. Etter en uke eller to vil du allerede begynne se at musklene vokser. Ta gjerne bilder av armene dine nå slik at det er lttere se forskjell Kosthold: kjøp inn en rekke tørr- og frossenvarer som står seg "for alltid". Da har du alltid basisvarer til å lage mat hjemme, så du trenger aldri kjøpe med noe junk. For eks en pakke linser og en rekke ulike grønnsaker i fryseren + diverse krydder. Da har du alltid ingridienser til å lage linsegryte. Ha en rekke slike produkter, slik at du har ulike alternativer til hva du kan lage alt etter humøret. Utenom det må du si til deg selv at du ikke skal kjøpe junkfood på vei hjem. Du må tvinge deg selv til å gå hjem og lage av det du har i skapene. Å helle linser og noen frosne grønnsaker i en panne, krydre det og koke det ca 15-20min er enkelt og raskt selv om du føler deg lat. Jeg ville begynt med disse to. Mangel på tiltakslyst kan faktisk komme fra dårlig kosthold. Man kan bli sløvere eller føle seg lat om man spiser dårlig, man nærer ikke de delene av hjernen som ønsker aktivitet og har behov for å gjøre. Dårlig mat gir næring til de delene av hjernen som har lyst å bli liggende og fordøye hele dagen, og se på tv og spise chips eller sjokolade etterpå Du trenger heller ikke så mye viljestyrke for å klare ta ca 10 pushups hver dag (om man er utrent er det begrenset hvor mange man klarer). Man går ned på gulvet, gjør det, ferdig på 2 minutter Anonymkode: 1044e...b0e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 Personlig ville jeg prioritert å få inn gode studievaner. Dra på lesesalen om morgen og bli der til et visst klokkeslett. Tenk en full arbeidsdag. Gjerne gå til og fra studiestedet dersom det er mulig. Jeg ville også gjort små endringer i kosthold. Feks bare godteri på lørdager, 4 måltider om dagen og ingen småspising mellom. Lykke til:) Anonymkode: d36a2...cd4
sunt_fokus_ Skrevet 7. september 2019 #12 Skrevet 7. september 2019 Jeg ville startet med korte treningsøkter til faste tidspunkter, Det trenger ikke å være så mye til å begynne med, bare nok til å få inn rutinen. Dette vil gi mestringsfølelse og motivasjon til resten av endringene du vil gjøre. Jeg synes i alle fall det blir enklere å ta sunne valg i matveien når jeg har trent, og du vil få overskudd av treningen så det blir enklere å fokusere på skolearbeidet osv. Bygg gradvis på med nye mål når rutinene sitter. Mange små mål er nøkkelen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå