Gjest Chissy Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 (endret) K Endret 13. februar 2021 av Chissy
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Adopsjon går sikkert bra, men han har helt rett med tanke på fosterbarn. Det er sjelden helt små barn tas fra foreldre permanent, og da er det masse styr, rettssaker og stadige krav om tilbakeføring. De barna som kommer uansett alder har ofte traumer og savner sine biologiske foreldre. Uansett hvor mye vondt folk gjør mot barn er de alltid lojale mot foreldrene og vil ofte savne dem og vil hjem. Hvis man skal være fosterhjem så er det for å hjelpe barn i nød, ikke som erstatning for å få egne barn. Anonymkode: bd937...b21 25
GammelKaktus Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Er da stor forskjell på fosterhjem og adopsjon. Adopsjon så er barnet deres, fosterhjem så er det til låns som regel med biologisk familie på slep. Dere må nok sette dere mer inn i det uansett hva dere velger å gjøre. 14
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 Her tror jeg dere har kun en eneste løsning, og det er å gå fra hverandre. Å frarøve han muligheten til biologiske barn er ganske så inngripende, akkurat som å påtvinge deg biologiske barn. Dere er rett og slett ikke kompatible på en av de essensielle livsvalgene man har. (Forøvrig har han helt rett når det gjelder fosterbarn) Anonymkode: d7757...f9d 33
Gjest Chissy Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 (endret) k Endret 13. februar 2021 av Chissy
Gjest Chissy Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.9.2019 den 1.46): Her tror jeg dere har kun en eneste løsning, og det er å gå fra hverandre. Å frarøve han muligheten til biologiske barn er ganske så inngripende, akkurat som å påtvinge deg biologiske barn. Dere er rett og slett ikke kompatible på en av de essensielle livsvalgene man har. (Forøvrig har han helt rett når det gjelder fosterbarn) Anonymkode: d7757...k Endret 13. februar 2021 av Chissy
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 Jeg også kunne egentlig tenkt meg å adoptere heller enn å få (flere) biologiske barn. Men mannen var ikke spesielt interessert eller entusiastisk. Jeg landet på at adopsjonsprosesser er så krevende at begge må ønske det for at man skal klare å stå i det. Vi fikk egne biologiske barn og har det fint. Anonymkode: 66052...755 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 5 timer siden, Chissy skrev: Jeg har vært fosterbarn selv, og det er derfor jeg ikke vil ha egne barn. Hvorfor «tilsette» flere barn til verden når det allerede er så mange som trenger hjelp? (Dømmer ikke de som har egne barn forresten). Jeg var gammel nok til å huske foreldrene mine så jeg hadde aldri et veldig godt forhold med fosterforeldrene mine, men tenkt det kanskje vil være annerledes hvis barnet er yngre. Du har kanskje rett i alt det med rettssaker og tilbakeføring ... Det er en myte at det er haugevis av barn i adopsjonskø. Derfor mener jeg det er egoistisk å adoptere om man kan få egne barn, når det barnet heller kunne blitt gitt til noen som fakstisk ikke kan få egne barn. Det er mange som trenger fosterhjem, men det er noe helt fullstendig fundamentalt annet enn adopsjon og egne barn.. et fosterbarn er på utlån, det vil ikke være deres barb. Og det er nok ikke bare å bestille en baby framfor en treåring. Og enda mindre å bestille et barn dere får beholde som deres eget over lengre tid. Motiverene dine for å nekte samboer egne biologiske barn er veldig tynne, og ser ut til å være tuftet på uvitenhet. Anonymkode: 13ed6...63f 12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 6 timer siden, Chissy skrev: Jeg har vært fosterbarn selv, og det er derfor jeg ikke vil ha egne barn. Hvorfor «tilsette» flere barn til verden når det allerede er så mange som trenger hjelp? (Dømmer ikke de som har egne barn forresten). Jeg var gammel nok til å huske foreldrene mine så jeg hadde aldri et veldig godt forhold med fosterforeldrene mine, men tenkt det kanskje vil være annerledes hvis barnet er yngre. Du har kanskje rett i alt det med rettssaker og tilbakeføring ... Din opplevelse vil nok være representativ for de fleste fosterbarn, og det er veldig sjelden yngre barn får bo permanent hos nye fosterforeldre. Du har helt rett i at det finnes mange som trenger hjelp❤️ Men barna som gis til adopsjon har allerede en lang kø av barnløse som venter, det kan ta lang tid og være vanskelig å få et adoptivbarn. Så med mindre dere er villige til å ta barna "ingen vil ha" (funksjonshemmede ofte, med alt det medfører) så får adopsjonsbarn et hjem allerede. Når det gjelder barn med behov for fosterhjem er det flott å stille opp som fosterfamilie for dem☺️ Men gjør det på riktige vilkår. Ikke gjør det for at de skal fylle ditt behov for barn. De fleste fosterbarn føler allerede sterk tilknytning til sin biologiske familie, og ønsker ikke andre foreldre istedenfor de de har. De trenger ekstra omsorgspersoner som hjelper dem med det de sliter med. Og hvis hele din livslykke avhenger av å få beholde et fosterbarn... Det er ikke sikkert det skjer. Du er bare ansatt av barnevernet, du har ingen rettigheter når det gjelder barnet, uansett hvor glad man er i det. Det har mange fosterhjem fått smertelig erfare. Og sånn må det nesten være, men det gjør vondt hvis/når de drar igjen, og ofte er man redd for at de ikke får det bra med tanke på situasjonen de drar tilbake til. Mitt råd er vær gjerne fosterhjem, det er en viktig og god jobb! Men få egne barn først. Det er ikke rettferdig mot fosterbarna at de skal dekke ditt behov for barn. Anonymkode: bd937...b21 8
Belima Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 6 timer siden, Chissy skrev: Jeg har vært fosterbarn selv, og det er derfor jeg ikke vil ha egne barn. Hvorfor «tilsette» flere barn til verden når det allerede er så mange som trenger hjelp? (Dømmer ikke de som har egne barn forresten). Jeg var gammel nok til å huske foreldrene mine så jeg hadde aldri et veldig godt forhold med fosterforeldrene mine, men tenkt det kanskje vil være annerledes hvis barnet er yngre. Du har kanskje rett i alt det med rettssaker og tilbakeføring ... Siden du selv har vært fosterbarn, så vil jeg tro at du absolutt er veldig godt egnet til å bli mamma. Du vet selv hvordan du hadde ønsket å vokse opp. Hva du selv manglet og ønsket du hadde fått kan du nå gi ditt eget barn. Selv fikk jeg bare ett barn (medisnske årsaker) og jeg har hatt tre fosterbarn. Hadde ett familiemedlem når jeg var gift som fosterbarn. Eksmannen ville overhodet ikke ha nye fosterbarn, så da vi ble skilt hadde jeg to ungdommer. Fosterforeldre blir nok aldri mor og far, så sant barnet har vokst opp med egne foreldre og husker dem. Det er et slit når rettsaker og andre familiemedlemmer til fosterbarnet roter til hverdagen til fosterbarnet. Nå skal jo fosterbarn ha kontakt med egen familie så sant det er mulig,noe som kan være slitsomt for fosterforldrene. Mange barn sliter veldig etter samvær med egen familie. Blir ofte sorg og savn etter samvær, som fosterforeldre da sliter med i ettertid. Mange barn har kanskje to timer samvær med mor/far i mnd eller sjeldnere. De to timene gjør selvfølgelig at barnet savner sine foreldre enda mer. Selvfølgelig kan dette være forskjellig fra barn til barn, det med å savne egen familie. Barn er 100% lojale mot egne uansett grunn til at de ble tatt fra hjemmet. "Mine" tre fosterbarn er i dag voksne og alle er foreldre. Flotte foreldre med egne barn. 3
Gjest Chissy Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.9.2019 den 7.48): Det er en myte at det er haugevis av barn i adopsjonskø. Derfor mener jeg det er egoistisk å adoptere om man kan få egne barn, når det barnet heller kunne blitt gitt til noen som fakstisk ikke kan få egne barn. Det er mange som trenger fosterhjem, men det er noe helt fullstendig fundamentalt annet enn adopsjon og egne barn.. et fosterbarn er på utlån, det vil ikke være deres barb. Og det er nok ikke bare å bestille en baby framfor en treåring. Og enda mindre å bestille et barn dere får beholde som deres eget over lengre tid. Motiverene dine for å nekte samboer egne biologiske barn er veldig tynne, og ser ut til å være tuftet på uvitenhet. Anonymkode: 13ed6... Endret 13. februar 2021 av Chissy
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 Kan dere kanskje inngå kompromiss? Få ett biologisk barn og så adoptere? Hvis ikke tror jeg ikke det er liv laga dessverre. Anonymkode: 7f3d1...c75 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 Jeg tenker dere må bruke god tid på å snakke om dette, og forstå hverandres holdepunkt. Det er ikke noe lett dilemma. Vi hadde det litt på samme måte. Vi strevde med å få biologiske barn, og for meg ville det være like fint å adoptere. Jeg kunne også godt tenke meg å være fosterhjem, men kjente at jeg trengte å bearbeide sorgen over å ikke få egne barn før jeg kunne ta imot et barn som alt har foreldre, og være åpen for alt det innebærer. For mannen var hverken adopsjon eller fosterhjem aktuelt, det var biologiske barn eller ingen. Vi måtte snakke mye om dette, siden vi tenkte og følte så ulikt rundt det. Vi klarte aldri helt å konkludere, men vi klarte å forstå hverandre. Begge så på både på adopsjon og å leve uten barn som mulige alternativer etter hvert, uten at vi visste hvor vi ville lande. Det viktige var jo at ikke én av oss ble bitter, det ville gått ut over både oss og parforholdet og det ville absolutt ikke vært greit for et evt. barn vi tok til oss. Det endte med at jeg ble gravid likevel, og vi fikk et biologisk barn. Anonymkode: ebedb...21c 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 33 minutter siden, Chissy skrev: Syns du er litt vel negativ kanskje... Har aldri hørt om noen som syns det er egoistisk å adoptere hvis man kan få egne barn selv. Hvis du synes det, er det flere måter å vri det til at det også er egoistisk å få barn selv. Som sagt jeg vet også VELDIG godt hva det vil si å være et fosterbarn og hele den prosessen, og du sier uvitenhet? Jeg har mine preferanser og jeg skal ikke ha egne barn- og det setter jeg frem for alt (dessverre). Og hvis samboer absolutt føler han må ha egne biologiske, så vil ikke jeg påtvinge han et liv uten det. At du har vært fosterbarn selv betyr ikke at du er ekspert på fosterbarn, og regelverk og byråkrati rundt det. Anonymkode: 13ed6...63f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en myte at det er haugevis av barn i adopsjonskø. Derfor mener jeg det er egoistisk å adoptere om man kan få egne barn, når det barnet heller kunne blitt gitt til noen som fakstisk ikke kan få egne barn. Anonymkode: 13ed6...63f Nei, det er du som kommer med myten. Adopsjonsforeningene i Norge mangler faktisk søkere på mange land, så det er slett ikke slik at TS vil "ta" et barn fra et ventende barnløst par. For øvrig enig i mye av det du skriver, men den seiglivede myten om at det er så få barn og så mange ventende i kø måtte bare imøtegås. Anonymkode: 15c16...294 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå