Gå til innhold

Hvem kan hjelpe min samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har to barn, og vi har viklet oss inn i noe og vi klarer ikke lenger samarbeide, og hver minste ting blir til krangling. Han har rotet det skikkelig til for seg selv (og oss andre rundt), men sitter bare og syns synd på seg selv og lar oss andre fikse alt for ham. Det er ikke lenger noen som skjønner hvorfor jeg gidder sløse tiden min på ham, og nå føler jeg av og til at denne frustrasjonen begynner å bevege seg over til hat. Valga han tar, måten han er på, absolutt alt er så ufattelig frustrerende. Økonomi, husarbeid, barn, oppførsel, prioriteringer, alt er helt på hodet. Jeg tar meg av absolutt alt, og føler meg som moren hans. 

HVEM kan vi gå til som kan hjelpe oss. Parterapi har vi snakket om, men vil det hjelpe for hans del? Han hører ikke på meg eller familiemedlemmer, og jeg trenger virkelig at noen irettesetter ham og at han kan få en forståelse for hvor uansvarlig og respektløs han har blitt for tiden! hvordan han holder på er helt hårreisende, og han må ta tak. Jeg vet jeg kan gjøre det slutt, men han er fortsatt far til mine barn, og i utgangspunktet en veldig snill og kjekk fyr som dessverre ikke taklet overgang fra singel og uansvarlig til samboer og tobarnsfar på 3,5 år. 

Ps det er ikke rus eller vold i bildet

Anonymkode: d713f...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke sier så mye om problemene enn at han er så vanskelig og umulig, så kjenner jeg at jeg får litt vondt av fyren. Tror det kan være bra at han får en klok og stødig person å snakke med, for å finne ut av seg selv og hva han egentlig vil med livet sitt. Og jeg tror det kan være bra at han i utgangspunktet gjør det for sin egen skyld, og ikke for å adlyde et krav fra andre om hvordan han skal være. Når han "finner seg selv" er det lettere for ham å se hva slags mann han kan og vil være.

Jeg har hatt noen runder med "umulige" menn, og har sett at det hjelper lite med mas og kjeft om hva man ønsker av dem - det er først når de får seg selv mer på plass at et forhold kan fungere. Og den jobben må de få ta selv, man kan ikke gjøre det for dem - men det hjelper å ha en god rådgiver og veileder.

Anonymkode: 0a17f...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som han ikke er så lykkelig i tilværelsen han har valgt nå da.. kansje du kan si du vurderer gå fra han og se hvordan han reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deprimert. ... 

Helsebibliotekets samling av skåringsverktøy er blant de best besøkte sidene på hele Helsebiblioteket.

I samlingen finner du vanligste depresjonstester som:

...

Tester bør ikke brukes alene for å vurdere depresjoner.

Fra... https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/her-finner-du-tester-for-depresjon

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hadde vært dønn ærlig. Spør han rett ut om han vil gjøre det slutt og gå tilbake til ungkarslivet og bryte opp familien eller om han er villig til å kjempe for kjærligheten, familien og barnet deres.

Svarer han sistnevnte så ring familiekontoret og book parterapi asap. Si også at han han må endre holdning og starte å oppføre seg som en likeverdig partner og bidra på lik linje med hus, hjem og og barn.

Si at om du ikke ser endring øyeblikkelig så ser du ikke noe poeng i fortsette forholdet da du ikke liker den du blir sammen med han og den negative energien han tilfører familien. At du da heller vil finne lykken alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for slags ting han har rotet til for seg selv da? Du sier jo ikke noe om selve problemet, annet enn at det ikke er bra for deg. Og at du (og andre) må ordne opp. Har han samme mening som deg om at disse tingene er et problem? Blir han hørt? Har dere samme verdier? Om han er enig i at han har problemer, har du gitt han mulighet til å rydde opp etter seg selv, uten kjeft og beskyldninger? Har du sagt at du vil hjelpe, men at han må selv må ta ansvar og be om hjelp når han trenger det?

 

Anonymkode: cbe08...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som han kan være deprimert. For å komme ut av det, er det vel en forutsetning at han erkjenner at han har problemer. En psykolog kan være en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som depresjon og han bør prøve psykolog så det kan bli bedre for dere alle.

Husk kjefting, be han skjerpe seg, true med å slå opp og tvinge han til å bli bedre så fort så mulig gjør det verre!

Sånt tar tid vet du. Depresjon er ikke hans feil. Ingen som ber om å bli deprimert og blir det med vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...