Gå til innhold

Hva bør jeg se på når jeg ser på en leilighet...

Gjest Bertine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om husverten bor i samme hus, så er det spesielt viktig at dere har klare avtaler som naboer om hva slags kontakt dere skal ha og husregler. Sjekk om det er lytt, og påpek ev. mangler før du flytter inn, så slipper du å måtte erstatte noe når du flytter ut. Sørg for skriftelig konktrakt og ellers stol på magefølelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var litt vanskelig siden du ikke spør mer spesifikt. I farten er dette det jeg kommer på.

Hvis du skal leie hadde jeg sjekket følgende:

-Beliggenheten, f.eks. at det ikke er støyende og støvende veier i nærheten, at leiligheten ikke ligger i 1.etg slik at alle kan se inn og at du dermed alltid må ha gardinene trukket for.

-Tilstanden, dette er ikke like viktig hvis du bare skal leie men du bør sjekke enkelte ting; at det ikke er muggsopp på badet eller i andre rom og generelt fukt og råte. At vinduer og dører fungerer som de skal.

Vanntrykket! Jeg bodde et sted med dårlig trykk, det tok en evighet å vaske håret...

Ellers er det fint om leiligheten har bod eller annen lagringsplass, plass til sykkel eller bil, greie naboer og en ok husvert. Selvfølgelig er leie og depositum også viktig. Bindingstid og oppsigelsestid er det greit å ha oversikt over.

Lykke til med boligjakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oktavia

Greit med en kontrakt som man kan si opp, med f.eks. 2-3 måneders oppsigelsestid. Ei i klassen min hadde årskontrakt, og da var det umulig å komme seg ut før den var gått ut.

Siste plassen vi leide var det et elendig elektrisk system, noe vi ikke så før en stund etter vi hadde flyttet inn. Sikringsskapet var et sant kaos, og jeg synes det er rart at ikke huset har brent ned enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlang standardkontrakt! (De aller aller fleste utleiere bruker denne, og om de ikke gjør det kan det være ugler i mosen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Du bør se etter fuktskader. Vannskader og fukt, er kanskje den værste fienden en bolig har. Alt som har med vann og fukt å gjøre bør sjekkes nøye.

Spør konkret om masse ting fordi da må selger svare. Vrir de seg unna spørsmål er det kanskje pga. mangler osv...

Noen råd dette. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...