Gå til innhold

Hvem av dere er det kontaktlæreren ringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det oppsto en hendelse for litt siden i klassen til min 6 år gamle sønn, og mannen min var den som fikk tlf fra henne(kontaktlærer).

I barnehagen ble alltid jeg som mor kontaktet først, og deretter far om jeg ikke rakk å svare..

Har ikke tenkt å krangle på dette med lærer, og heller ikke tvinge henne til å ringe meg. Men tenker at hun kunne ha variert litt på ringingen, sånn at jeg ikke føler meg helt tilsidesatt og undervurdert som forelder😊

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: 6a7b9...bf4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både barnehagen og skolen/sfo ringer meg først

Anonymkode: bc2f8...0ec

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både barnehagen og skolen/sfo ringer meg først

Anonymkode: bc2f8...0ec

Det er så rart dette her..

Sende en mail ang noe jeg måtte opplyse om, og hun svarte aldri tilbake.

Har aldri hatt dette problemet med andre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om du snur litt på det, hvordan hadde du følt det om det alltid var du som ble ringt først? Hvis dere er gift og har et barn sammen, dere er begge barnets forsørger, hvorfor skal mor bli ringt først? Og er ikke det litt mye for en skole å huske på at de må bytte på å ringe mor og far slik at ingen blir sidestilt? Alle elevene i den klassen har to foreldre. Dere er jo gift, så spiller det noen rolle hvem som blir ringt? 

Jeg har ikke barn selv, men jeg tenker at du føler det litt snurt fordi det ikke er du som blir ringt, men det er ikke et selvfølge at det er mor som blir ringt, med mindre dere har bedt om det. Jeg tror ikke at skolen bevisst har bestemt at far skal bli ringt først.

Endret av Chiyo
  • Liker 32
Skrevet

Som kontaktlærer tar jeg i utganspunktet kontakt med den av foreldrene jeg har best relasjon med, det vil si den som kommer på foreldremøte, kontakttimer osv. Eller den som «alltid» sender melding om barnet er sykt.  

Men. Med store skolebarn plukker man fort opp ting. «Mamma er hjemme i dag» «pappa er på forretningsreise» eller om en av foreldrene jobber i nærheten mens den andre er i nabobygden osv. Prøver også å huske om det er mamma eller pappauke på skilte barn. 

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Chiyo skrev:

Om du snur litt på det, hvordan hadde du følt det om det alltid var du som ble ringt først? Hvis dere er gift og har et barn sammen, dere er begge barnets forsørger, hvorfor skal mor bli ringt først? Og er ikke det litt mye for en skole å huske på at de må bytte på og ringe mor og far slik at ingen blir sidestilt? Alle elevene i den klassen har to foreldre. Dere er jo gift, så spiller det noen rolle hvem som blir ringt? 

Jeg har ikke barn selv, men jeg tenker at du føler det litt snurt fordi det ikke er du som blir ringt, men det er ikke et selvfølge at det er mor som blir ringt, med mindre dere har bedt om det. Jeg tror ikke at skolen bevisst har bestemt at far skal bli ringt først.

Det er derfor jeg ville lufte det ut her, for nettopp å få se hvordan dette blir praktisert for andre foreldre..

Desverre tror ikke jeg at hun liker meg, på grunn av noen uenigheter.. Men jeg har ikke kranglet altså. Jeg tolket det slik at vi kom til enighet.

Tiden får vise hva som skjer. Mannen er på jobb mens jeg er hjemmeværende, og han har mange telefoner gjennom en hel dag. Jeg tenker da at lærer kunne ha kontaktet meg først, da jeg alltid er tilgjengelig😊 Kan nevne det for henne om hun KUN ringer far fremover, og aldrig meg..

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Bondenisse skrev:

Som kontaktlærer tar jeg i utganspunktet kontakt med den av foreldrene jeg har best relasjon med, det vil si den som kommer på foreldremøte, kontakttimer osv. Eller den som «alltid» sender melding om barnet er sykt.  

Men. Med store skolebarn plukker man fort opp ting. «Mamma er hjemme i dag» «pappa er på forretningsreise» eller om en av foreldrene jobber i nærheten mens den andre er i nabobygden osv. Prøver også å huske om det er mamma eller pappauke på skilte barn. 

Blir jo urettferdig dette, da jeg ikke kan på mange møtene pga en baby. Barnehagen hadde heldigvis tillitt og respekt nok til å kontakte den som sitter med den største omsorgsbyrden. Jeg er mest med barna, er den som leverer/henter og er hjemme med dem ved sykdom. 

Om læreren ringer min mann, er det likevel jeg som må hente barnet😊 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg ville lufte det ut her, for nettopp å få se hvordan dette blir praktisert for andre foreldre..

Desverre tror ikke jeg at hun liker meg, på grunn av noen uenigheter.. Men jeg har ikke kranglet altså. Jeg tolket det slik at vi kom til enighet.

Tiden får vise hva som skjer. Mannen er på jobb mens jeg er hjemmeværende, og han har mange telefoner gjennom en hel dag. Jeg tenker da at lærer kunne ha kontaktet meg først, da jeg alltid er tilgjengelig😊 Kan nevne det for henne om hun KUN ringer far fremover, og aldrig meg..

Ja, det endrer litt på saken. Virker lærer som en person som kanskje har litt sosial angst? Kanskje hun kvir seg for å ringe deg, og derfor ringer far? Men jeg ville bare gitt beskjed om at du er hjemme og at det passer bedre at hun ringer til deg. 😊Da har hun i alle fall fått beskjed. Vi vet jo aldri hva den andre personen tenker, så mest sannsynlig vet ikke hun at du ville foretrukket det om du ble ringt. 

• Liker 5
Skrevet

Læren må få lov til å kontakte den hun vil uten at du skal dra frem ego kortet og syns synd på deg selv. 

Hva så om hun kontakter bare far?  Dere er vel likestilte som foreldre eller er det bare du som skal ha den rollen?  

Helt greit at du går hjemme, men noen ganger er det greit å prate med andre enn mor også. 

Anonymkode: f50bd...3fc

• Liker 39
Skrevet

Foresatte står oppført som nr 1 og nr 2. Jeg ringer alltid foresatt nr 1, for den har foreldrene selv valgt. Sjekk hvordan dere har ført dere opp i papirene. 

Hilsen lærer

Anonymkode: f7eaf...086

• Liker 17
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir jo urettferdig dette, da jeg ikke kan på mange møtene pga en baby. Barnehagen hadde heldigvis tillitt og respekt nok til å kontakte den som sitter med den største omsorgsbyrden. Jeg er mest med barna, er den som leverer/henter og er hjemme med dem ved sykdom. 

Hva er det med babyen som gjør at du ikke kan gå på møter? 

Anonymkode: dfc6a...22b

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når barna har begynt på skolen vet ikke jeg som lærer hvem som leverer og henter hvis barna går på sfo. Jeg vet heller ikke hvem som er hjemme når barna er syke. At du som mor sitter med den største omsorgsbyrden vet jeg heller ikke. Jeg ringer den forelderen jeg har pratet mest med, for der har jeg en relasjon. Barn med skilte foreldre prøver jeg å finne ut hvem de er hos før jeg ringer. 

Anonymkode: b8317...4d1

• Liker 20
Skrevet (endret)

Her ringer de den vi har satt opp som foresatt 1. Det gjør alle foreldre vi ikke kjenner fra før også, for det er kun telefonnummeret til foresatt 1 som står på klasselisten. 

Endret av Hactar
  • Liker 2
Skrevet

Som flere har sagt. Kanskje mannens tlfnr står oppført først i skolens papirer, evt det tlf nr som kommer opp først på lærerens tlf. Gi beskjed vis det er du som skal ha kontakt først med skolen 

Skrevet

Jeg opplevde i barnehagen at de alltid ringte til meg. Jeg spurte de hvorfor, men de kunne ikke svare. Etter dette byttet de på det. 

Det er sjelden skolen har tatt kontakt, men det er som oftest faren som får telefon. Kanskje det har en sammenheng med at han står som foresatt 1.

Anonymkode: b5ad9...374

• Liker 2
Skrevet

Varierer litt avh av hva det gjelder. Er barmet sykt spør jeg barnet om vi skal ringe mamma eller pappa. Barna har stort sett oversikt på hvor foreldre er eller hvem de ønsker mest i en omsorgs situasjon.

Er det andre hendelser, ringer jeg til den foreldre jeg har mest relasjon til eller til foreldre som er oppført som nr en.

Får jeg feks en mail om at foreldrene ønsker i enhver sak at jeg feks alltid skal ringe mor først, så noterer jeg det og setter mor som nr en.

Ved fraskilte foreldre, prøver jeg å kontakte den som barnet er hos.

Anonymkode: c3c41...80f

• Liker 3
Skrevet

Herregud, jeg tenkte det viktige var at en av foreldrene får beskjed...? Når dere bor sammen spiller det jo ingen rolle hvem som blir kontaktet. Hvorfor liker du ikke at hun ringer far? Tror du ikke at han er i stand til å ta imot en beskjed eller ta en avgjørelse? 

Anonymkode: a932b...5fc

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle når du og far er sammen? Da prater dere om alt.

Det kan godt være kontaktpersonen ringer det første tlf nummeret som står opplyst på kontaktlisten over barnas foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Dere kan jo si i fra til læreren at du er hjemmeværende og derfor foretrekker dere at de ringer deg først når det er noe. Får de ikke kontakt med deg så ringer de faren. Er jo lettere for deg å f.eks hente ungen ved skade eller sykdom enn hva det er for han som er på jobb. 

Her ble som oftest jeg alltid ringt til selv om jeg var på jobb. Både mannen og meg jobber turnus, så det var hipp som happ hvem som kunne hente. Men det var jo ikke verre enn at jeg ringte mannen min selv og hørte om han kunne dra hvis det var vanskelig for meg. Mulig det var pga jeg sto oppført som foresatt 1. 

Prøv å ikke overtenke og tro at faren blir ringt til pga du har hatt en uenighet eller konflikt med læreren, det er mest sannsynlig bare tilfeldig. Skulle det derimot vedvare at læreren konsekvent ringer faren selv etter å ha fått beskjed om å ringe deg først siden du er hjemme så kan dere heller ta tak i det da. 

Gjest RødeFare
Skrevet

Denne problemstillingen skjønte jeg ikke helt. Er dere ikke like mye foreldre? Snakker ikke han med deg når skolen har ringt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...