Gå til innhold

Barn etter 30 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å innse at jeg ikke kommer til å være der jeg vil være økonomisk for å få barn før jeg er 30-35. 

Har noen erfaring rundt dette? F.eks. har noen tatt fertilitetstest, og hvor får man tatt dette?

Anonymkode: 935e3...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med det, men er ikke dette normalen i dagens samfunn? Folk velger utdanning og jobb foran familie... vil personlig ikke gjøre det selv pga nettopp dette med fertilitet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å få barn fra du er 25 til 35 i Norge. Både tidligere og senere enn alder som jeg har oppgitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn da jeg var 20, og så 30 år. Mine venninner fikk barn i alderen 35-38 år. Helt normalt! Jeg var avviket. 

Misunner på en måte mine venner alt de fikk oppleve før barn, men synes det er utrolig deilig å ha større barn og stor frihet, nå når de ennå har små barn, så alt i alt er det vel like mange fordeler og ulemper ved å få barn tidligere som sent. 

Skulle jeg ha endret på noe ville jeg ha foretrukket å få barn mer samlet i alder, men førstemann var et "arbeidsuhell", og jeg traff ikke mannen jeg virkelig ønsket barn med tidligere, så det ble 9 år mellom barna. Om man fullt og helt kunne planlegge livet ville jeg hatt alle barna jeg ønsket i en tidsramme på maksimalt 4 år. Om jeg fikk dem tidlig eller sent mer underordnet det at de kom litt samlet. 

Sosialt sett hadde det sikkert vært en fordel å få barn når mine venninner fikk barn, for jeg gikk glipp av mye de hadde av felles opplevelser tidligere, og nå som jeg er fri til å være mer sosial er de låst med små barn. Dette har imidlertid bare ført til at jeg har utvidet vennekretsen. Fått andre venner mens de hadde småbarn. Venner jeg egentlig ikke ville vært foruten, så egentlig har jeg kanskje vunnet mer på det. 

Uansett, å få barn når man er 30-35 år er ikke unormalt, det er mer det normale. 

Anonymkode: abb8c...d4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende. Hva er spørsmålet ditt? Fertilitetstest finns ikke. 

Anonymkode: 70415...ca5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å innse at jeg ikke kommer til å være der jeg vil være økonomisk for å få barn før jeg er 30-35. 

Har noen erfaring rundt dette? F.eks. har noen tatt fertilitetstest, og hvor får man tatt dette?

Anonymkode: 935e3...765

Hva legger du i å være klar økonomisk? Spør fordi jeg synes mange overdriver hva man må ha på plass før man får barn. Har du stabil inntekt eller vil ha det etter endt studietid? Har du og den du skal ha barn med et greit sted å bo? 

Hvis du har funnet den du vil ha barn med, og klarer deg greit er deg ingenting å vente på. Barnet trenger ikke enebolig og 1 mill+ i inntekt, verken nå eller siden.

Anonymkode: 1e777...5f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det noen få som fikk barn da de var 30-35. Nesten alle fikk nummer en i alderen 35-40. 

Ingen har, såvidt jeg vet, tatt fertilitetssjekk. Jeg vet at mange brukte noen måneder før det klaffet, en hadde gjentatte spontanaborter, og en måtte ty til prøverør. Men alle har jo klart det til slutt. 

 

Anonymkode: 73da3...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager...

Gjenomsnittsalderen for førstegangsfødende er 31 i byene.. og det er alstå førstegangs; snittalder for barn nr 2 er altså enda høyere.

Det er helt normalt, og helt uproblematisk.. det er først rundt 35 fruktbarheten begynner å synke i nevneverdig grad.

Makan til hysteri.. 

Anonymkode: f2bd9...a3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på første forsøk etter pilleslutt da jeg var 34. Gikk som en drøm. At fertiliteten synker etter 35 år er svært overdrevet. Den synker, men i svært liten grad. Ikke stress. 

Anonymkode: c6cff...cd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid på første forsøk etter pilleslutt da jeg var 34. Gikk som en drøm. At fertiliteten synker etter 35 år er svært overdrevet. Den synker, men i svært liten grad. Ikke stress. 

Anonymkode: c6cff...cd9

Jeg er 31 å har tatt en slik «fertilitetstest». Jeg var naiv å trodde det bare var å ikke stresse om flere nevner.

Det at du ble gravid på første forsøk i en alder av 34 er flaks. Å du var heldig.

Eggene eldes med alderen din å når du er opp i 30 årene er eggene beregnet som «gamle» i den forstand at de nærmer seg overgangsalder. Færre gode egg. Å dårligere kvalitet. 

Legen min sa selv at folk må slutte å tro at man er fertile frem til de er 50 å at man har god tid i en alder av 30. Aldri før har flere kvinner slitt med å få barn. Dette mye fordi dem velger å få barn etter 30 år. Har en venninne som fikk sine første barn på første forsøk før 30. Hun er 35 nå å har ennå ikke blitt gravid. Hun skal gå i gang med prøverør. 

Jeg fikk beskjed om at alt så bra ut nå, men om ett par år vil det bli vanskeligere for meg å få barn da tallene mine viste at jeg var «gammel». Noe som er helt vanlig når man nærmer seg 35. Fikk jeg ikke barn innen 6 mnd anbefalte hun at jeg fikk hjelp. 

Ts gå til en privat klinikk å ta en slik utredning med blodprøver å innvendig ultralyd. Altfor få gjør dette å får sjokk når de ikke klarer å bli gravide i så ung alder men «gammel» når man planlegger barn. Du vil få et estimat på hvor god tid du har. Jeg gjorde dette å er glad jeg gjorde det. 

Anonymkode: af293...4c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sosialt skrev:

Det er vanlig å få barn fra du er 25 til 35 i Norge. Både tidligere og senere enn alder som jeg har oppgitt.

I byene er det ikke vanlig å få barn rundt 25-årsalderen. 

Anonymkode: 23c50...488

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende. Hva er spørsmålet ditt? Fertilitetstest finns ikke

Anonymkode: 70415...ca5

Atte hæ? 

Selvfølgelig finnes det tester hvor man kan se hvor god ens fertilitet er.. 

Anonymkode: 40fd8...965

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I byene er det ikke vanlig å få barn rundt 25-årsalderen. 

Anonymkode: 23c50...488

Er Norge bare byer? 

Anonymkode: 40fd8...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid på første forsøk etter pilleslutt da jeg var 34. Gikk som en drøm. At fertiliteten synker etter 35 år er svært overdrevet. Den synker, men i svært liten grad. Ikke stress. 

Anonymkode: c6cff...cd9

Tenk å ha så lite kunnskap om et så viktig emne 😂🙄

Anonymkode: 40fd8...965

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er Norge bare byer? 

Anonymkode: 40fd8...965

Det er nå engang der det bor flest mennesker.

Anonymkode: 23c50...488

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager...

Gjenomsnittsalderen for førstegangsfødende er 31 i byene.. og det er alstå førstegangs; snittalder for barn nr 2 er altså enda høyere.

Det er helt normalt, og helt uproblematisk.. det er først rundt 35 fruktbarheten begynner å synke i nevneverdig grad.

Makan til hysteri.. 

Anonymkode: f2bd9...a3e

Det er jo ikke hysteri. Hvorfor tror du vi ser flere og flere som må ha medisinsk hjelp? 

Anonymkode: 40fd8...965

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nå engang der det bor flest mennesker.

Anonymkode: 23c50...488

Men det endrer ikke på at Norge er mer enn bare byer, og at snittet varierer rra sted til sted. 

Anonymkode: 40fd8...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 31 å har tatt en slik «fertilitetstest». Jeg var naiv å trodde det bare var å ikke stresse om flere nevner.

Det at du ble gravid på første forsøk i en alder av 34 er flaks. Å du var heldig.

Eggene eldes med alderen din å når du er opp i 30 årene er eggene beregnet som «gamle» i den forstand at de nærmer seg overgangsalder. Færre gode egg. Å dårligere kvalitet. 

Legen min sa selv at folk må slutte å tro at man er fertile frem til de er 50 å at man har god tid i en alder av 30. Aldri før har flere kvinner slitt med å få barn. Dette mye fordi dem velger å få barn etter 30 år. Har en venninne som fikk sine første barn på første forsøk før 30. Hun er 35 nå å har ennå ikke blitt gravid. Hun skal gå i gang med prøverør. 

Jeg fikk beskjed om at alt så bra ut nå, men om ett par år vil det bli vanskeligere for meg å få barn da tallene mine viste at jeg var «gammel». Noe som er helt vanlig når man nærmer seg 35. Fikk jeg ikke barn innen 6 mnd anbefalte hun at jeg fikk hjelp. 

Ts gå til en privat klinikk å ta en slik utredning med blodprøver å innvendig ultralyd. Altfor få gjør dette å får sjokk når de ikke klarer å bli gravide i så ung alder men «gammel» når man planlegger barn. Du vil få et estimat på hvor god tid du har. Jeg gjorde dette å er glad jeg gjorde det. 

Anonymkode: af293...4c7

Fikk hun barn eller ikke? skjønte ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid da jeg var 35 og 38. Det tok bare ca to mnd med prøving før det klaffet begge gangene.

Det er utrolig deilig å ha fast jobb, bolig og fullført utdanning når man blir foreldre. Men jeg ser at de få i min vennekrets som får barn før utdanning og jobb, har klart å kombinere småbarnsliv med utdanning. Eller de dropper utdanning og jobber i lavtlønnsyrker men har helt fine liv uansett.

Er man barnekjær og klar for barn tidlig, er det ikke noe i veien for å starte der. Er man mer tvilende, og blir sent klar for A4-livet med mann og barn, har man fordelen med at det økonomiske er på stell, men ulempen er at man er eldre såklart.

Anonymkode: 6d020...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...