Gå til innhold

Sliten mamma som ikke går ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger kostholdshjelp fra noen der ute som kan det bedre enn meg. 

Etter et langt og tungt svangerskap har jeg en kropp som ikke henger helt med lenger. Jeg sliter med bekkenplager enda og vonde knær, noe som gjør at trening blir utfordrende. 

Samtidig er jeg mye våken på natt og har tidlige morgener med babyen. Er nå 7 mnd siden fødsel og hadde håpet å få vekk litt svangerskapsvekt og hengemage men det er lettere sakt enn gjort.

Noen endringer har jeg gjort, som å droppe poteter og brød for det ble jeg oppblåst av. Jeg drikker lite brus og spiser mindre porsjoner. Alikevell er jeg uheldig med mye for jeg må spise når jeg kan og da blir det ofte at jeg tar en Yoghurt, så er jeg gjerne ikke mett på den så jeg tar meg et eple, så tar jeg et knekkebrød en time senere og kanskje en tørr gammal kjeks som lå innen rekkevidde.. Og sånn går liksom dagen.. Med en baby som ikke sover og jeg som er trøtt og sliten, så blir matvanene dårlige. Når han endelig har lagt seg for kvelden så spiser jeg et kjempe middagsmåltid ( alt fra Kylling i grønnsaker til lasagne eller suppe) for da kan jeg endelig slappe av og spise. 

Nå fyker jeg opp i vekt og jeg står litt å lurer på hva jeg kan gjøre og endre på for å gå ned i vekt. Vet jeg kan droppe den tørre kjeksen og småspising, men det er vanskelig å få satt seg ned med ett fullverdig måltid med en baby som ikke er helt på lag fortiden. 

Takker for alle råd! ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, bebisss skrev:

Jeg trenger kostholdshjelp fra noen der ute som kan det bedre enn meg. 

Etter et langt og tungt svangerskap har jeg en kropp som ikke henger helt med lenger. Jeg sliter med bekkenplager enda og vonde knær, noe som gjør at trening blir utfordrende. 

Samtidig er jeg mye våken på natt og har tidlige morgener med babyen. Er nå 7 mnd siden fødsel og hadde håpet å få vekk litt svangerskapsvekt og hengemage men det er lettere sakt enn gjort.

Noen endringer har jeg gjort, som å droppe poteter og brød for det ble jeg oppblåst av. Jeg drikker lite brus og spiser mindre porsjoner. Alikevell er jeg uheldig med mye for jeg må spise når jeg kan og da blir det ofte at jeg tar en Yoghurt, så er jeg gjerne ikke mett på den så jeg tar meg et eple, så tar jeg et knekkebrød en time senere og kanskje en tørr gammal kjeks som lå innen rekkevidde.. Og sånn går liksom dagen.. Med en baby som ikke sover og jeg som er trøtt og sliten, så blir matvanene dårlige. Når han endelig har lagt seg for kvelden så spiser jeg et kjempe middagsmåltid ( alt fra Kylling i grønnsaker til lasagne eller suppe) for da kan jeg endelig slappe av og spise. 

Nå fyker jeg opp i vekt og jeg står litt å lurer på hva jeg kan gjøre og endre på for å gå ned i vekt. Vet jeg kan droppe den tørre kjeksen og småspising, men det er vanskelig å få satt seg ned med ett fullverdig måltid med en baby som ikke er helt på lag fortiden. 

Takker for alle råd! ♥️

Har du sjekket stoffskiftet ditt? Mange får lavt stoffskifte i forbindelse med graviditet, i Amerika er dette en obligatorisk å sjekke stoffskiftet rett etter en fødsel. Dette kan være forbigående, eller man må få behandling. Jeg går ned i vekt/holder vekten med lavkarbo, eneste som funker. Mister lysten på søtt, slipper være sulten og kroppen har det bedre.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Droppe småspising er mitt beste råd... 

Skrevet
4 minutter siden, morhjertegod skrev:

Har du sjekket stoffskiftet ditt? Mange får lavt stoffskifte i forbindelse med graviditet, i Amerika er dette en obligatorisk å sjekke stoffskiftet rett etter en fødsel. Dette kan være forbigående, eller man må få behandling. Jeg går ned i vekt/holder vekten med lavkarbo, eneste som funker. Mister lysten på søtt, slipper være sulten og kroppen har det bedre

Jeg har tatt ultralyd av skjoldbruskkjertelen og fikk beskjed at den så normal ut og at stoffskiftet mitt derfor var normalt ( hvis jeg husker helt rett nå), men kan få sjekket igjen. 

Prøvde lavkarbo før jeg ble gravid, men jeg ble veldig vond i hodet og slapp av det, så det tror jeg ikke jegg vil prøve på. 

Skrevet

Lag deg en plan for dagen med hva du skal spise. Prøv å få inn 4 måltider, og ikke spis noe mellom. Og husk, livet ditt er i en unntakstilstand nå med en krevende baby. Fokuser på å ikke gå mer opp i vekt nå. Så kan du begynne med vektnedgang og kaloritelling osv når søvnen er litt mer på stell<3

Anonymkode: 950a0...44f

• Liker 1
Skrevet

Huff. Husker den tiden. Jeg levde på vingummi (stjernemix). Hehe. Slitsomt, så vær snill med deg selv. Tror trikset er å planlegge. Ha frukt tilgjengelig, knekkebrød etc. Kanskje lag dagsplan for hva du kan spise, ikke nødvendigvis når. Det er mengden som teller. Lykke til. Nyt trilleturer og babyen. 

Anonymkode: a9787...464

Skrevet

Anbefaler å spise ordentlige måltider et par ganger om dagen slik at du ikke er sulten hele tiden. Det er lett å småspise kaloririke ting, og overdrive middag, når man er veldig sulten.

Anonymkode: 0726c...b22

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å spise ordentlige måltider et par ganger om dagen slik at du ikke er sulten hele tiden. Det er lett å småspise kaloririke ting, og overdrive middag, når man er veldig sulten.

Anonymkode: 0726c...b22

Idag fikk jeg mulighet til å spise litt ordentlig. Så jeg hadde to rugsprø med magert kjøttpålegg og 5 små tomater til frokost og da det samme til lunsj. Spiste frokost kl07 og var da veldig sulten etter en time og frem til lunsj kl 12. Hva er et godt mellommåltid mellom 07 og 12? 

Middagene er også somregel kl 19 pga det er eneste tiden på dagen vi får tid å lage mat, så da må jeg ha et sunt mellommåltid mellom her også. Merker jeg blir så fort sulten igjen og da tyr jeg ofte til di raskeste løsningene. 

Takker for alle svar forresten! 

Skrevet
29 minutter siden, bebisss said:

Idag fikk jeg mulighet til å spise litt ordentlig. Så jeg hadde to rugsprø med magert kjøttpålegg og 5 små tomater til frokost og da det samme til lunsj. Spiste frokost kl07 og var da veldig sulten etter en time og frem til lunsj kl 12. Hva er et godt mellommåltid mellom 07 og 12? 

Middagene er også somregel kl 19 pga det er eneste tiden på dagen vi får tid å lage mat, så da må jeg ha et sunt mellommåltid mellom her også. Merker jeg blir så fort sulten igjen og da tyr jeg ofte til di raskeste løsningene. 

Kanskje spise en litt bedre frokost...? To rugsprø gir jo ingenting å gå på. 

Skrevet

Hvor store er kne og bekkenplagene dine? Hva sier legen at du bør gjøre i forhold til disse? 

Uansett, kjøp ting som det er lett å lage en bra lunsj og frokost med. Kanskje du kan fikse en enkel salat kvelden før og spe på med f.eks cottage cheese og salatkylling, når du skal spise? 

Ellers er det lov til å ta i bruk nesten alle triks i boka, for å få laget seg mat. Da vi fikk vår første, pleide vi å ha barnet sammen med oss, når jeg/vi laget mat.  Pleide bare å la han se på hva vi gjorde og gi han en og annen leke. Litt mer stressende enn når man gjør det uten barn, men etter fem barn, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er i stand til å leke med biler med den ene foten, mens jeg ammer, lage middag mens jeg leker « borte bø» og stå på en fot, samtidig som jeg steker kjøttkaker og triller barnevogn innendørs, ved å ha foten på det ene hjulet. 

Anonymkode: 8746f...e3c

Skrevet
47 minutter siden, bebisss skrev:

Ville heller spist mer av det samme til frokost og lunsj, istedenfor å legge inn mellommåltider. 

Skrevet

Kan du foresten utsette frokost litt, eller må du spise 7?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at alle dere mødre ikke klarer å spise en skive eller to.

Virker som om alle nybakte mødre på KG mister all evne til å fungere normalt.

Anonymkode: f1410...8e5

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store er kne og bekkenplagene dine? Hva sier legen at du bør gjøre i forhold til disse? 

Uansett, kjøp ting som det er lett å lage en bra lunsj og frokost med. Kanskje du kan fikse en enkel salat kvelden før og spe på med f.eks cottage cheese og salatkylling, når du skal spise? 

Ellers er det lov til å ta i bruk nesten alle triks i boka, for å få laget seg mat. Da vi fikk vår første, pleide vi å ha barnet sammen med oss, når jeg/vi laget mat.  Pleide bare å la han se på hva vi gjorde og gi han en og annen leke. Litt mer stressende enn når man gjør det uten barn, men etter fem barn, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er i stand til å leke med biler med den ene foten, mens jeg ammer, lage middag mens jeg leker « borte bø» og stå på en fot, samtidig som jeg steker kjøttkaker og triller barnevogn innendørs, ved å ha foten på det ene hjulet. 

Anonymkode: 8746f...e3c

Vell, jeg begynte treningen rolig så bare ballet plagene på seg. Jeg tror det å miste noen kg vil hjelpe med å få meg mer i bevegelse. Det å plutselig få 15 kg ekstra på kroppen i svangerskapet gjor knærne mine verre og de har jeg forsåvidt slitt med i snart 10 år. 

Du er veldig flink og effektiv må jeg si😃 syns det er kaotisk med en hehe. Idag har han vært smørblid i hele dag nesten så da ble det litt lettere å gjøre noe 🙂

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: f1410...

Javell? 

Ikke alle har barn som er enkle å få gjort noe med. Det handler ikke bare om å spise en skive, men jeg ber om kostholdsråd i en travel hverdag. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du foresten utsette frokost litt, eller må du spise 7?

Når man er sulten kl 7, spiser man da. Spesielt om man er sliten og trøtt og har en baby som skal ammes o.l

Anonymkode: b72bf...c97

• Liker 1
Skrevet

Eg er i same situasjon som du. Men henge meg på at eg kjem til å gå ned ca 10 kilo når eg begynne på arbeid igjen. Resterande 10 kilo må eg arbeida hardare for å få av. Det har eg tenkt å gjera ved å ta gode valg over tid.

Det hørest kanskje absurd ut, men folk hevde at man må eta variert. Eg har faktisk tenkt å eta det same kvar einaste dag, porsjonar. Type detta er det du får i dag, rasjonering og kontroll. Blir ingen matglede, men vi får sjå korleis det blir. Kjem til å vega maten. Ikkje kvar dag men når den blir lagd og lagt fram. Har du pinterest? Søk etter "meal prepping".

Tanker er å dekka det eg trenger av næringstoffer gjennom ein dagsplan som skal væra innafor. Eg trur ikkje folk må eta variert så lenge dei faktisk dekke behov for vitaminer og mineraler gjennom satt plan. Man blir såklart syk av å eta bare nudler, ikkje det eg meiner.

Det blir litt sånn "this is all the nutrition you require for the day" type plan. Og gjer man det over tid går man ned i vekt. Tenk om folk ikkje drakk brus i over eit år? Tenk om folk bare droppa følte i kaffe i over eit år? Vel man ser ikkje resultat første veka, men på sikt gjer man det om resten av inntaket er kontrollert.

Anonymkode: 80dae...380

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: f1410...8e5

Men man blir jo fort sulten etter en skive eller to, så det løser jo ikke helt problemet når man er konstant sulten...(som er veldig vanlig når man har søvnmangel og ammer mye). 

TS, jeg tror det er lurt å for det første akseptere at kanskje ikke nå er tiden for de store endringene. Dette kan føles enklere om 3 måneder. For det andre støtter jeg forslaget om å planlegge måltider. Ikke gjør det så vanskelig, en fancy salat er kanskje ikke det du skal fokusere på nå. Men det er gjerne mindre stressende med 3 skikkelige måltider enn mange små. Planlegg hva du skal spise hver dag, og unngå å skeie for mye ut fra planen. 

Jeg spiser mye brød (mer enn 1-2 skiver :P) fordi det er enkelt. Egg som pålegg er mettende. Havregrøt spiser jeg også mye av. Har som regel brød til lunsj også. Spiser mens barnet sover (ofte i sjal, brødsmuler er lett å plukke ut av babyhår). Jeg har et viktig prinsipp, tiden babyen sover skal jeg bruke på MEG. Husarbeid gjør jeg bare når babyen er våken. 

Gjest frankie1985
Skrevet (endret)

Prøve å bare spise magert kjøtt med grønnsaker som du woker uten noe tilsatt fett, da går du ned ganske så sikkert, spis når du er sulten bare

Endret av frankie1985
Skrevet

Jeg synes det virker som du spiser lite ordentlig mat og derfor småspiser en del. Vektnedgang med mangel på søvn og stress er for de fleste vanskelig, tror jeg ville prøvd å holde vekten som et mål og se på vektnedgang når du har fått hodet litt over vann igjen.

Men spis mer til måltidene og ting som metter. To rugsprø er hva jeg spiser til mellommåltider og jeg slanker meg..

Jeg spiser havregryn til frokost, nå er ikke dette for alle, men jeg trenger en god frokost for å starte dagen. Det går an å lage i stand feks kjøleskapsgrøt til dagen etter, så er det ikke noe som trenger å lages når du står der med barnet på armen. Brødskiver kan du også smøre dagen før og spise et par brødskiver når du er sulten. 

Går også an å skrive/planlegge måltoder for dagen og gjøre mest mulig i stand kvelden før, sånn at det blir enklere å holde det også.

Anonymkode: 8c10d...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...