AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Men jeg føler at dette ikke er bra. Ikke rett å ta piller pga jeg har sosial angst. Trodde jeg skulle få hjelp å prate øve og trene på det sosiale . Men legen mener uten piller tar ikke jeg mot hjelpen de gir bra nok. Jeg funker bra på jobb . Jeg overlever div jeg må med skole unger osv. Men har ikke venner osv pga jeg unngår sosiale ting. For jeg finner det u behagelig. Må jeg ta de . Kan jeg late som jeg tar de å se om hjelpen de gir funker uten . Jeg leste om pillene jeg fikk og de høres skummelt ut. Masse bivirkninger og må avvennes når jeg skal kutte de ut. Er til og med fare for økt selvmordstanker. Dette høres ikke bra ut. Anonymkode: 4bf59...24c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 De virket ikke på meg, men kanskje de gjør det på deg? Les om bivirkninger på Paracet, så ser du Anonymkode: 4f636...360
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Sjekk om området der du bor har en selvhjelpsgruppe som heter AngstRingen. Det hjalp meg utrolig mye når jeg slet som verst med sosial angst. Nå har jeg flyttet til ny by og begynt å studere helt på egen hånd, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle tørre for to år siden. Ang. medisin skal du ikke ta noe du ikke er komfortabel med. Hør med legen om det finnes andre alternativer. Anonymkode: 52715...899 1
exictence Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 Jeg ville sagt til legen at jeg har veldig lyst til å prøve å ta imot hjelpen dere vil gi meg, uten at jeg tar piller. I hvert fall prøve i første omgang. Tror nemlig at jeg klarer det uten piller. Jeg vil så gjerne. Føler jeg fungerer på så mange måter, men også sliter mye. Jeg ville vært åpen med legen og fortalt at du ikke er komfortabel med å ta zoloft.. At du er innstilt på å ta imot all hjelp du får uten medisin. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 Jeg tenker at du ikke skal putte i deg noe du ikke vil! Det blir brukt alt for mye piller i psykiatrien. Av og til kan det virke som at piller er eneste løsning psykologer/leger har... Jeg gikk på noe antidepressiva, uten effekt og med nedtrapping og mye ubehag med det. Søsteren min fikk så mye piller at hun ble helt ugjenkjennelig i adferden, og tok til slutt livet sitt. Ingen ble stilt til ansvar...de kalkulerer vist med at en viss prosentandel dør i løpet av behandlingen var svaret vi etterlatte fikk... Anonymkode: 84393...881 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg føler at dette ikke er bra. Ikke rett å ta piller pga jeg har sosial angst. Trodde jeg skulle få hjelp å prate øve og trene på det sosiale . Men legen mener uten piller tar ikke jeg mot hjelpen de gir bra nok. Hvilken hjelp som hvem gir? Går du til psykolog? Synes det høres drastisk ut å ta Zoloft for angst dersom man mestrer hverdagen. Om du leser pakningsvedlegg for hvilket som helst legemiddel vil du finne en haug med mulige bivirkninger. Disclaimer: Jeg er ikke utdannet helsepersonell. Følgende er min oppfatning. Dersom du tar Zoloft mot angst, og ikke har depresjon og selvmordstanker, kan jeg ikke se for meg at du utvikler selvmordstanker. Altså at selvmordstanker ikke er en direkte konsekvens av legemiddelet, men heller en at noen som sliter med selvmordstanker kan oppleve at situasjonen forverres som en reaksjon på at legemiddelet ikke hjelper. Anonymkode: 705f3...efe 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 Hadde du motarbeidet legens anbefalinger og behandlingsopplegg hvis du hadde brekt foten? Virker som om du motarbeider legens anbefalinger, ikke tar til deg behandling, og kun er opptatt av å gjøre det på Din måte. Bli voksen, gjør som legen sier - slutt å vær så enormt vanskelig. Anonymkode: 4abed...b78 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Antidepressiva kan være forbundet med økt selvmordsfare, men dette er en nokså misforstått bivirkning. Det kommer av at virkningen av antidepressiva løfter folk ut av depressiv apati. Tungt deprimerte mennesker har sjelden kapasitet til selvmord, selv om de kan tenke mye på det. Det er når man begynner å bevege seg oppover at ressursene og handlekraften setter pasienten i stand til å omsette tanker i handling, og som sådan er ikke dette med økt selvmordsrisiko noen iboende egenskap ved medikamentet i seg selv, men et fenomen som kan inntreffe som følge av effekten av medikamentet. Du får ikke noen kjemiske selvmordssignaler i kroppen. Har du ikke selvmordstanker i det hele tatt, vil du neppe få det heller. Det er ingen som får alle registrerte bivirkninger av et legemiddel. Noen opplever knapt bivirkninger i det hele tatt. Bivirkninger er som regel verst i begynnelsen av behandlingen, og vil avta etter hvert. Zoloft har vært på markedet i lang tid, og regnes for en trygg og effektiv medisin. Anonymkode: 388a0...79d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Antidepressiva kan være forbundet med økt selvmordsfare, men dette er en nokså misforstått bivirkning. Det kommer av at virkningen av antidepressiva løfter folk ut av depressiv apati. Tungt deprimerte mennesker har sjelden kapasitet til selvmord, selv om de kan tenke mye på det. Det er når man begynner å bevege seg oppover at ressursene og handlekraften setter pasienten i stand til å omsette tanker i handling, og som sådan er ikke dette med økt selvmordsrisiko noen iboende egenskap ved medikamentet i seg selv, men et fenomen som kan inntreffe som følge av effekten av medikamentet. Du får ikke noen kjemiske selvmordssignaler i kroppen. Har du ikke selvmordstanker i det hele tatt, vil du neppe få det heller. Det er ingen som får alle registrerte bivirkninger av et legemiddel. Noen opplever knapt bivirkninger i det hele tatt. Bivirkninger er som regel verst i begynnelsen av behandlingen, og vil avta etter hvert. Zoloft har vært på markedet i lang tid, og regnes for en trygg og effektiv medisin. Anonymkode: 388a0...79d Leger sier dette ja. Jeg tok effexor mot angst og fikk en ekstrem skadetrang jeg aldri hadde opplevd før. Hadde det ikke vært for at jeg på den tiden hadde hatt en samboer hadde jeg nok ikke vært i live. Det er mye man ikke vet om disse tablettene. Mange av bivirkningene jeg fikk ble jeg fortalt ikke kunne komme av preparatet, mens nå står de oppført. Anonymkode: 60cb6...c8e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leger sier dette ja. Jeg tok effexor mot angst og fikk en ekstrem skadetrang jeg aldri hadde opplevd før. Hadde det ikke vært for at jeg på den tiden hadde hatt en samboer hadde jeg nok ikke vært i live. Det er mye man ikke vet om disse tablettene. Mange av bivirkningene jeg fikk ble jeg fortalt ikke kunne komme av preparatet, mens nå står de oppført. Anonymkode: 60cb6...c8e Auda. Jeg skal starte på den medisinen i morgen... Anonymkode: 4f636...360
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Auda. Jeg skal starte på den medisinen i morgen... Anonymkode: 4f636...360 Hvis du må velge mellom legen din og ukjente på nett - hvem tenker du det er best å stole på? Jeg er så lei av folk som skal skremme folk med usannsynlige scenarier på nettet. Hvis en medisin medfører noen form for fare, er legen pliktig til å være forsiktig med forskrivning, og å monitorere pasienten nøye under behandling. Det er veldig strenge krav til legemidler og deres sikkerhetsprofil og skadepotensiale. Du skal ikke la deg skremme av hva folk skriver her, og du kan strengt tatt ikke en gang vite om det de skriver er sant. Anonymkode: 388a0...79d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 Har hatt god effekt av zoloft, og efexor for den saks skyld, og lite bivirkninger. MEN! Da sammen med terapi! Det er ikke meningen at man skal stå på kun antidepressiva over lenger tid. Det er meningen at det skal være et hjelpemiddel sammen med samtaler f.eks. Fastlegen ble rasende da han fikk greia på at min tidligere fastlege kun hadde skrevet ut medisiner over flere år, og ikke opplyst meg eller hjulpet meg med henvisning til psykolog/psykiater. Ikke rart jeg følte jeg hadde stått stille i flere år... Medisinene drar ikke lasset, det må du lære deg å gjøre, men de kan hjelpe på å lette på lasset. Anonymkode: 831a4...389
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 Det var nok angsten min som snakkes høyest da jeg skrev dette. Sånne ting som er nye og uvant får jeg litt panikk og prøver komme meg ut av. Så får jeg tid å tenke litt så ser klarere . Vet forsatt ikke om jeg vil ta tablettene men jeg kan se Hvor for jeg fikk de. Men jeg liker ikke medisiner i der hele så vitt jeg liker å ta parasett( hadde en mor som ble avhengig av piller) så jeg er redd for den . Skal til terapi men litt mindre enn de bille i starten. Pga jeg har faktisk et liv utenfor legekontor må jobbe og må værre mamma. Anonymkode: 4bf59...24c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nok angsten min som snakkes høyest da jeg skrev dette. Sånne ting som er nye og uvant får jeg litt panikk og prøver komme meg ut av. Så får jeg tid å tenke litt så ser klarere . Vet forsatt ikke om jeg vil ta tablettene men jeg kan se Hvor for jeg fikk de. Men jeg liker ikke medisiner i der hele så vitt jeg liker å ta parasett( hadde en mor som ble avhengig av piller) så jeg er redd for den . Skal til terapi men litt mindre enn de bille i starten. Pga jeg har faktisk et liv utenfor legekontor må jobbe og må værre mamma. Anonymkode: 4bf59...24c Det er litt irrasjonelt å være dramatisk redd for medisiner også. Dessverre er vi litt opplært i dette landet til å være livredd avhengighet, som er tullete. De fleste blir hverkend avhengige eller narkomane. Det kommer helt an på dose også, som du skal ta. Du skal vel ikke akkurat gå på en elefant-dose? Som voksen, avgjør man også en del selv, i samarbeid med lege. Jeg har tatt meg selv av medisiner, og begynt på andre. Jeg har også justert dose selv. Man er ikke et lite barn i alle ting, som ikke evner noen form for selvvurdering. Anonymkode: a6247...074
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt irrasjonelt å være dramatisk redd for medisiner også. Dessverre er vi litt opplært i dette landet til å være livredd avhengighet, som er tullete. De fleste blir hverkend avhengige eller narkomane. Det kommer helt an på dose også, som du skal ta. Du skal vel ikke akkurat gå på en elefant-dose? Som voksen, avgjør man også en del selv, i samarbeid med lege. Jeg har tatt meg selv av medisiner, og begynt på andre. Jeg har også justert dose selv. Man er ikke et lite barn i alle ting, som ikke evner noen form for selvvurdering. Anonymkode: a6247...074 Men føler du nok er den strenge typen som snakker litt ned til folk. Jo mulig det irrasjonelt men jeg er faktisk redd for medisiner. Jeg er redd for ting . Hvorfor tror du jeg får behandling og går i samtaler. Men dette er helt nytt for meg aldri vært med på sånt. Og det da forsterker angsten. Og kommer aldri å like å ta medisin . Men må jeg så må jeg bare håper å klare meg uten. Sett baksiden av medisin bruk så nære og det er ikke pent. Så unnskyld meg for faktisk ha et problem med det. Anonymkode: 4bf59...24c 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du må velge mellom legen din og ukjente på nett - hvem tenker du det er best å stole på? Jeg er så lei av folk som skal skremme folk med usannsynlige scenarier på nettet. Hvis en medisin medfører noen form for fare, er legen pliktig til å være forsiktig med forskrivning, og å monitorere pasienten nøye under behandling. Det er veldig strenge krav til legemidler og deres sikkerhetsprofil og skadepotensiale. Du skal ikke la deg skremme av hva folk skriver her, og du kan strengt tatt ikke en gang vite om det de skriver er sant. Anonymkode: 388a0...79d Og jeg er så lei av at man ikke kan komme med erfaringer som er negative uten å bli beskyldt for å drive skremselspropaganda. Jeg fortalte om MIN reaksjon, jeg hadde ingen depresjon/selvmordstanker/skadetrang før oppstart og JEG har også kommet i kontakt med andre med lignende opplevelser. Folk skal såklart gjøre som de føler er riktig for seg, men da synes jeg virkelig at de skal kunne gjøre et informert valg. Anonymkode: 60cb6...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og jeg er så lei av at man ikke kan komme med erfaringer som er negative uten å bli beskyldt for å drive skremselspropaganda. Jeg fortalte om MIN reaksjon, jeg hadde ingen depresjon/selvmordstanker/skadetrang før oppstart og JEG har også kommet i kontakt med andre med lignende opplevelser. Folk skal såklart gjøre som de føler er riktig for seg, men da synes jeg virkelig at de skal kunne gjøre et informert valg. Anonymkode: 60cb6...c8e Men dine erfaringer gir ikke grunnlag for et informert valg - men derimot en skjev vekting fordi man kan komme til å legge for stor vekt på en erfaring som ikke er representativ for hvordan medikamentet vanligvis virker. Derfor er det best at informasjonen kommer fra forskrivende lege, på en nøytral og saklig måte. Det du beskriver er ikke noen gjennomsnittlig pasienthistorie, emn du fremstiller det som om dette er en effekt man VIL oppleve. Det er veldig uheldig overfor en pasient som får et medikmentelt tilbud, men er usikker og redd. Informasjonen din er ikke nøytral, og den er høyst sannsynlig svært misvisende. Da risikerer du å ødelegge en annen pasients behandling, og svekke dennes tillit til behandler. DET er veldig problematisk. Hvis det du skriver var noe flesteparten av pasientene opplevde, hadde det ikke vært lov å forskrive dette preparatet. Anonymkode: 388a0...79d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dine erfaringer gir ikke grunnlag for et informert valg - men derimot en skjev vekting fordi man kan komme til å legge for stor vekt på en erfaring som ikke er representativ for hvordan medikamentet vanligvis virker. Derfor er det best at informasjonen kommer fra forskrivende lege, på en nøytral og saklig måte. Det du beskriver er ikke noen gjennomsnittlig pasienthistorie, emn du fremstiller det som om dette er en effekt man VIL oppleve. Det er veldig uheldig overfor en pasient som får et medikmentelt tilbud, men er usikker og redd. Informasjonen din er ikke nøytral, og den er høyst sannsynlig svært misvisende. Da risikerer du å ødelegge en annen pasients behandling, og svekke dennes tillit til behandler. DET er veldig problematisk. Hvis det du skriver var noe flesteparten av pasientene opplevde, hadde det ikke vært lov å forskrive dette preparatet. Anonymkode: 388a0...79d Takk for beroligende svar. Jeg starter opp, så får vi se Anonymkode: 4f636...360
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #19 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for beroligende svar. Jeg starter opp, så får vi se Anonymkode: 4f636...360 Det er ikke verre enn at du kan avbryte behandlingen hvis du føler at bivirkningene blir for ubehagelige. Vær bare klar over at det tar nokså lang tid før man kan se effekten av medikamentet, og at legen din derfor kan være skeptisk til å avbryte behandlingen før du har nådd en stabil effekt. Bivirkninger vil normalt avta etter en stund. Du får ikke alle bivirkningene som er listet opp. En vanlig bivirkning er definert som et fenomen som oppstår hos mer enn én av hundre pasienter. Blir det for heftig, har du selvfølgelig din lovfestede rett til å avbryte behandlingen. Tett samarbeid med behandler er en god innfallsport til dette. Anonymkode: 388a0...79d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #20 Skrevet 6. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dine erfaringer gir ikke grunnlag for et informert valg - men derimot en skjev vekting fordi man kan komme til å legge for stor vekt på en erfaring som ikke er representativ for hvordan medikamentet vanligvis virker. Derfor er det best at informasjonen kommer fra forskrivende lege, på en nøytral og saklig måte. Det du beskriver er ikke noen gjennomsnittlig pasienthistorie, emn du fremstiller det som om dette er en effekt man VIL oppleve. Det er veldig uheldig overfor en pasient som får et medikmentelt tilbud, men er usikker og redd. Informasjonen din er ikke nøytral, og den er høyst sannsynlig svært misvisende. Da risikerer du å ødelegge en annen pasients behandling, og svekke dennes tillit til behandler. DET er veldig problematisk. Hvis det du skriver var noe flesteparten av pasientene opplevde, hadde det ikke vært lov å forskrive dette preparatet. Anonymkode: 388a0...79d Jeg har aldri sagt det er en effekt man VIL oppleve. Allikevel, setter man seg litt inn i forskningen bak disse tablettene vil man få seg en overraskelse. Blandt annet bivirkninger som ikke er reversible i alle tilfeller. Glemte et sekund at jeg var her på KG hvor man ikke vil høre om negative effekter av noe. Skulle bare ønske jeg var like klar over denne trenden da jeg søkte informasjon her for noen år siden. Anonymkode: 60cb6...c8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå