AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Min søster har et barn på et år sammen med sin samboer. Begge er kjærlige og hengivne foreldre, og barnet mangler ingenting. Barnet framstår harmonisk og trygt. Jeg vet, via omveier, at min svoger av og til røyker hasj. Noen ganger sjelden, periodevis litt oftere. Men jeg ser ingen tegn til at dette går utover barnet på noen måte. Jeg er usikker på om min søster vet om det. Men jeg er helt sikker på at hun ikke røyker. Spørsmålet er, hva vil skje om han en dag blir tatt av politiet (da går det jo automatisk bekymringsmelding til barnevernet)? Eller om noen sender en bekymringsmelding (det er jo tydeligvis en del som vet om dette, siden jeg også har hørt om det)? Skjønner jo at barnevernet må undersøke. Men vil de kunne ta barnet fra foreldrene på dette grunnlaget? Når alt ellers er bra, og røykingen ikke påvirker barnet? Kan mor også miste omsorgsretten, selv om hun kanskje ikke vet noe? Anonymkode: 10942...832
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Nei. Ikke om de samarbeider og viser at de slutter å røyke hasj. Anonymkode: b1220...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan mor også miste omsorgsretten, selv om hun kanskje ikke vet noe? Nei. Anonymkode: b576b...6e5 2
Atomlynet Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 Det beste er at barnet slipper å ha foresatte med rusmisbruk. 10
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ikke om de samarbeider og viser at de slutter å røyke hasj. Anonymkode: b1220...fa3 Ikke de, han. Anonymkode: 10942...832
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 Dette paret bør rapporteres til barnevernet. Ingen og absolutt INGEN barn skal være nødt til å vokse opp med rusmisbruk. Anonymkode: 23f2e...b0b 11
SoWhat? Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 Nå må jeg svare ut fra det jeg selv vet, og nei, ingen mister omsorgen for barn av den grunn. Men det blir jo undersøkt videre, og han måtte ha levert urinprøver. Som du skriver, de er gode foreldre, barnet har det bra. De ødelegger ikke barndommen for barn. BV altså. 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 Akkurat nå, Atomlynet skrev: Det beste er at barnet slipper å ha foresatte med rusmisbruk. Men når barnet ikke merker rus (mis)bruken. Når barnet er lykkelig og harmonisk. Er det virkelig bedre for barnet å bli revet bort fra alle kjente og kjære, bli sendt i fosterhjem, kanskje flerfoldige fosterhjem fram til hn blir 18. Og så kanskje sitte der uten familie. Har mistet kontakten med biologisk familie, og fosterforeldre som kutter kontakten når "jobben er ferdig"? Anonymkode: 10942...832 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette paret bør rapporteres til barnevernet. Ingen og absolutt INGEN barn skal være nødt til å vokse opp med rusmisbruk. Anonymkode: 23f2e...b0b Du mener omsorgsovertagelse er det eneste riktige her? Selv om barnet ikke lider under situasjonen? Anonymkode: 10942...832 11
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #10 Skrevet 5. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min søster har et barn på et år sammen med sin samboer. Begge er kjærlige og hengivne foreldre, og barnet mangler ingenting. Barnet framstår harmonisk og trygt. Jeg vet, via omveier, at min svoger av og til røyker hasj. Noen ganger sjelden, periodevis litt oftere. Men jeg ser ingen tegn til at dette går utover barnet på noen måte. Jeg er usikker på om min søster vet om det. Men jeg er helt sikker på at hun ikke røyker. Spørsmålet er, hva vil skje om han en dag blir tatt av politiet (da går det jo automatisk bekymringsmelding til barnevernet)? Eller om noen sender en bekymringsmelding (det er jo tydeligvis en del som vet om dette, siden jeg også har hørt om det)? Skjønner jo at barnevernet må undersøke. Men vil de kunne ta barnet fra foreldrene på dette grunnlaget? Når alt ellers er bra, og røykingen ikke påvirker barnet? Kan mor også miste omsorgsretten, selv om hun kanskje ikke vet noe? Anonymkode: 10942...832 om han blir tatt for dette flere ganger og moren ikke nekter han samvær med barnet sitt så JA da kan de ta barnet. Mor er nødt å nekte far se barnet sitt, hvis ikke har hun satt barnet sitt i fare med å la han se hen. Det er også slik at om de bor sammen og bv finner ut av det vil hun måtte flytte ut, ellers vil de se på mor som uansvarlig. Anonymkode: 5d2ac...680
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #11 Skrevet 5. september 2019 Nei. Far kan bli tilbudt rusprøver for å vise at han kan holde seg rusfri. Det kan bli tilbudt råd og veiledning. Og det må selvsagt sikres at barnet skjermes fra fars rusbruk. Dvs. at mor kan bli anbefalt å flytte fra far. Anonymkode: e6364...61c 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #12 Skrevet 5. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når barnet ikke merker rus (mis)bruken. Når barnet er lykkelig og harmonisk. Er det virkelig bedre for barnet å bli revet bort fra alle kjente og kjære, bli sendt i fosterhjem, kanskje flerfoldige fosterhjem fram til hn blir 18. Og så kanskje sitte der uten familie. Har mistet kontakten med biologisk familie, og fosterforeldre som kutter kontakten når "jobben er ferdig"? Anonymkode: 10942...832 For veldig mange bv-fanatikere så er dette bedre enn at barnet bor hjemme hos foreldrene sine🙄 Anonymkode: 33fad...818
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #13 Skrevet 5. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: om han blir tatt for dette flere ganger og moren ikke nekter han samvær med barnet sitt så JA da kan de ta barnet. Mor er nødt å nekte far se barnet sitt, hvis ikke har hun satt barnet sitt i fare med å la han se hen. Det er også slik at om de bor sammen og bv finner ut av det vil hun måtte flytte ut, ellers vil de se på mor som uansvarlig. Anonymkode: 5d2ac...680 Moren nekter han samvær? I praksis er det jo ofte slik at im mor flytter ut for å "beskytte" barnet. Så vil hun måtte sende barnet på samvær alene med far opptil flere dager om gangen. Hvis ikke blir hun anmeldt for sabortering av samvær. I stedet for at barnet bor sammen med begge foreldrene, så vil barnet være alene med far inntil halvparten av tiden. En forelder som har røykt hasj er ikke direkte farlig for barnet. Inke o det er en annen edru og rusfri person som kan ta ansvar om barnet blir akutt syk, huset brenner e.l. For mor får vel ikke automatisk eneomsorgen selv om hun vet at far innimellom røyker hasj? Og hva om hun ikke vet? Noen er flinke til å skjule ting, og ikke alle har erfaring med å kjenne igjen lukt og andre tegn på hasjbruk. Anonymkode: 10942...832 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #14 Skrevet 5. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Far kan bli tilbudt rusprøver for å vise at han kan holde seg rusfri. Det kan bli tilbudt råd og veiledning. Og det må selvsagt sikres at barnet skjermes fra fars rusbruk. Dvs. at mor kan bli anbefalt å flytte fra far. Anonymkode: e6364...61c Om barnet aldri har vært vitne til fars rusbruk eller at far er ruspåvirket, da? Ikke at jeg på noen måte er tilhenger av hasj. Men burde det ikke være omfanget av rusbruken som var avgjørende i denne sammenhengen, og ikke om det var et lovlig eller ulovlig rusmiddel? Anonymkode: 10942...832 8
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. september 2019 #15 Skrevet 5. september 2019 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når barnet ikke merker rus (mis)bruken. Når barnet er lykkelig og harmonisk. Er det virkelig bedre for barnet å bli revet bort fra alle kjente og kjære, bli sendt i fosterhjem, kanskje flerfoldige fosterhjem fram til hn blir 18. Og så kanskje sitte der uten familie. Har mistet kontakten med biologisk familie, og fosterforeldre som kutter kontakten når "jobben er ferdig"? Anonymkode: 10942...832 Faren vet at dette er ulovlig og leker dermed med barnets skjebne.... Endret 5. september 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 Så lenge far ikke røyker og er rusa menst barna er tilstedet så ser jeg ikke problemet. Dere skulle ha bare vist hvor mange som tar seg en joint innimellom. Så lenge omsorgen er bra så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 0ea8f...ed2 21
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: om han blir tatt for dette flere ganger og moren ikke nekter han samvær med barnet sitt så JA da kan de ta barnet. Mor er nødt å nekte far se barnet sitt, hvis ikke har hun satt barnet sitt i fare med å la han se hen. Det er også slik at om de bor sammen og bv finner ut av det vil hun måtte flytte ut, ellers vil de se på mor som uansvarlig. Anonymkode: 5d2ac...680 Dette er tull. Broren min og kona har to barn og røyker en sjelden gang, alltid etter leggetid. En kjip slektning ringte bv og tipset om dette og bv ble koblet inn. De måtte ta prøver hos legen hver mnd og siden bv så at de var gode foreldre ellers ble saken lukket når de viste at de kunne holde seg rusfrie i 3 mnd. Tror bv har en avslappet holdning til hasj, det blir snart legalisert likevel. Anonymkode: 66f06...a00 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge far ikke røyker og er rusa menst barna er tilstedet så ser jeg ikke problemet. Dere skulle ha bare vist hvor mange som tar seg en joint innimellom. Så lenge omsorgen er bra så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 0ea8f...ed2 Det er jo et problem. Men ikke et så alvorlig problem at barnevernet burde komme inn i bildet. Det er nok mange som tar en joint innimellom, ja. Og de fleste går under radaren til barnevernet. Men innimellom blir det en stor sak ut av det. Anonymkode: 10942...832 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #19 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er tull. Broren min og kona har to barn og røyker en sjelden gang, alltid etter leggetid. En kjip slektning ringte bv og tipset om dette og bv ble koblet inn. De måtte ta prøver hos legen hver mnd og siden bv så at de var gode foreldre ellers ble saken lukket når de viste at de kunne holde seg rusfrie i 3 mnd. Tror bv har en avslappet holdning til hasj, det blir snart legalisert likevel. Anonymkode: 66f06...a00 Om hasj blir legalisert, betyr ikke det automatisk at barnevernet vil slutte å bry seg med det. Man må ikke gjøre noe kriminelt for at barnevernet skal komme inn i bildet. Anonymkode: 10942...832
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #20 Skrevet 6. september 2019 Problemet med hasj er denne likegyldigheten. De blir så i sin egen boble. Og de kan røyke i dagesvis, ukesvis. Da er det bedre med 1 flaske vin annenhver helg altså. Jeg er bare mer og mer i mot å bruke hasj. Ser bare elendighet med det. Jobber med rusavhengige og de fleste angrer på hele bruken. Anonymkode: 4e21d...c00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå